Deelsessie 6: Transitie aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Generatief Leiderschap
in de transitie naar een
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kandinsky College Malderburchtstraat
….een korte presentatie
Veranderingen in de zorg
Opvoeden in de puberteit
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Geletterdheid….. Wat is dat?
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
ICT in een dynamische context
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SAmenwerken aan VEiligheid
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Ontwerpsessie: Game changers ‘Anders denken anders doen’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
gespreksvaardigheden
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Communicatie 7e les.
What is the meaning of? Student centered learning
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Suïcidepreventie Amsterdam
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Aan de slag met kwaliteit
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Deelsessie 6: Transitie aanpak Grip op Samenwerking Deelsessie 6: Transitie aanpak Jeugdzorg Amersfoort 17/11/2011 Dr. Saartje Sondeijker Dr. Derk Loorbach

Transitie aanpak fundamenteel anders dan ‘Transitie Jeugdzorg’ ‘Anders doen’ versus ‘anders denken’ Cliënt is uitgangspunt Cultuurverandering: zorgsysteem fundamenteel aan de kaak stellen Aansluiting zoeken bij lange termijn maatschappelijke behoeften Beweging ontstaat van onderop, is gezamenlijk gedragen en vertoont samenhang Dit denken erover doen we met alle partijen uit het veld middels aantal workshops. Doel is tweeledig: gezamenlijk perspectief en gemeenschappelijke agenda korte termijn

Decentralisering als vliegwiel Druk op korte termijn focus Versus Ruimte voor het inzetten van een ander spel

Transitie gaat over het proces met elkaar Gezamenlijk beeld van de verandering ontwikkelen om vernieuwing in dagelijkse praktijk vorm te geven Even loskomen van het nu, om dan weer aansluiting te zoeken Samen, maar ieder vanuit zijn eigen belang en beweging EERST vanuit de gezamenlijkheid tot inzichten komen, dan pas positioneren organisaties!! Doel is tweeledig: gezamenlijk perspectief en handelingsperspectieven/agenda korte termijn

Werken vanuit het bestaande, niet los ervan “Wie beweegt blijft bewegen. Wie niet beweegt wordt bewogen.” JAC GEURTS “De specifieke problemen waar we tegenaan lopen kunnen niet opgelost worden, met dezelfde manier van denken als waarin we ze gecreëerd hebben. “ ALBERT EINSTEIN

Erkent dat de wereld om ons heen complex is, Transitie aanpak probeert te leren van ‘werkende mechanismen’ tijdens verandering Erkent dat de wereld om ons heen complex is, … niet maakbaar of voorspelbaar Ontwikkelt een gezamenlijk denkkader als gedachteconstruct, ... creëert oplossingsenergie bij de mensen die het moeten doen “Fate favours the prepared mind”

Transitie aanpak verbindt en empowered Een transitie overkomt je niet, je kan er samen iets in betekenen Complexiteit wordt behapbaar Zicht op eigen rol en complementariteit Gezamenlijk nulpunt verzacht belangentegenstellingen Downscalen naar diegenen die het moeten doen Door een andere bril zie je andere kansen en acties Oog voor draaggolven van vernieuwing Sensitiviteit . sociale structuren . beweging Begrijpen van de complexiteit, behapbaar maken Eigen rol en complementariteit zien Gezamenlijk nulpunt verzacht belangentegenstellingen goede trein Downscalen, dichtbij de belevingswereld van de mensen die het moeten doen Door een andere bril zie je andere kansen en acties Oog voor draaggolven voor vernieuwing

Hoe werkt dat dan voor de professional? Door ‘playfull learning’ dezelfde taal gaan spreken Divergeren en convergeren Professionals vertellen vanuit hun eigen praktijk Achteraf structuur bieden Synthetiseren van anekdotes Labelen met woorden

Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn Door ‘playfull learning’ dezelfde taal gaan spreken Divergeren en convergeren Professionals vertellen vanuit hun eigen praktijk Achteraf structuur bieden Synthetiseren van anekdotes Labelen met woorden

Voorbeeld: gedachte-experiment Er is een cliënt met een behoefte Er bestaat géén jeugdzorgsysteem Je mag de jeugdzorg vanaf de grond opbouwen Wat reik je minimaal aan? (NIET WIE?)

Wat doe je feitelijk met deze werkvorm? Zicht op positionering vanuit gezamenlijkheid Agendasetting: wat al in de vingers, waar nog hard aan trekken? Jeugdzorg terugbrengen tot de essentie! Het onbekende voorstelbaar maken De transitie een gezicht geven