‘Beter en concreter - goede regels, gerichte service’ Een samenwerking tussen Gemeenten en Rijk Bestuurlijke bijeenkomst Brabant 22 mei 2013, Leeuwarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

Onze kernwaarden.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Het Bewijs van Goede Dienst Wat heeft mijn gemeente aan het meetinstrument van dienstverlening aan ondernemers?
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Marco Oving Projectleider

Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Nationaal Innovatie Event
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Toptakenwebsite Aa en Hunze Eric van Oosterhout Donderdag 20 februari 2014.
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Welkom MAS
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Overheid heeft Antwoord © 1 Antwoord © Presentatie Antwoord © : stand van zaken en vooruitblik Congres Benchmark Publiekszaken 20 november 2008 Art Klijn.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
2011 Instant reporting | pagina 1 van x eHerkenning Stephanie Kamkes.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 19 april 2013 Goes Peter Bex
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Minder regeldruk voor burgers, ondernemers en professionals Grondslag in bestuurlijke afspraken: uitvoeringsagenda.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Minder regeldruk voor burgers, ondernemers en professionals Grondslag in bestuurlijke afspraken: uitvoeringsagenda.
Bijeenkomst 12 november 2014 ‘Van opvang naar ontwikkeling’ 12 november 2014 Opening.
Programma 14 januari 2015 in Zaandam 12:30Start bijeenkomst onder leiding van Marie Louise Sanders 12:35Welkom door regionaal ambassadeur Dennis Straat.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Inventarisatie gestapeld toezicht VNG Ambassadeursbijeenkomst 25 januari 2013 Haarlem Peter Bex
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Resultaatgericht Samenwerken
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Private Kwaliteitborging
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
Transcript van de presentatie:

‘Beter en concreter - goede regels, gerichte service’ Een samenwerking tussen Gemeenten en Rijk Bestuurlijke bijeenkomst Brabant 22 mei 2013, Leeuwarden Regionaal ambassadeur Arie Aalberts burgemeester Dantumadiel - #goederegels #beterenconcreter Weekoverzichten VNG (o.a. dienstverlening, informatiebeleid, en recht) - Regeldruk BZK en EZ:

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Waarom Beter en Concreter Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Aanscherping in regeerakkoord Momentum Lokaal bestuur met minder middelen meer taken Burgers en bedrijven steeds assertiever Met ICT-toepassingen en sociale media meer mogelijk

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Beter en Concreter Inhoudelijk Minder regeldruk door Betere regels - spoor 1 Beter controle op naleving regels - spoor 2 Betere dienstverlening, slimmer werken - spoor 3

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Beter en Concreter Projecten spoor 1 – Betere regels Praktijkonderzoek knellende rijksregels Van regels naar ruimte – – tijdelijk / plaatsgebonden / onder voorwaarden afwijken van regels Herziening bestand modelverordeningen Subsidie zonder moeite – ASV en subsidiebeleid Lokale effecten toets

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Beter en Concreter Projecten spoor 2 – Betere controle Handreiking juridische aspecten handhaving Vermindering gestapeld toezicht en lokale toezichtlasten Gebruik inspectieview gemeenten Ondernemingsdossier

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Beter en Concreter Projecten spoor 3 - Betere dienstverlening Vraaggerichte aanpak gemeentelijke dienstverlening Prettig contact met de overheid - mediation advies Bewijs van goede dienst Slimmer werken Van contact naar contract – goed opdrachtgeverschap Opdracht of subsidie - afwegingskader

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Beter en Concreter - Bestuurlijk netwerk Ambassadeurs: –programma uitdragen in regio / collega’s aanspreken –goede voorbeelden ophalen in de regio –oppakken bovenlokale signalen uit de praktijk Interbestuurlijke taskforce: –beoordelen signalen op haalbaarheid en opbrengst doorbraak –na selectie op rijksniveau aandacht vragen voor signalen inclusief verbetervoorstel

Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 30 mei Leeuwarden Joland van der Heijden Peter Bex Inspectieraad Ministerie van Economische Zaken Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Toezicht in Nederland 10 Rijkstoezichthouders 42 Landelijke toezichthouders 12 Provincies 24 Waterschappen 25 GGD-regio’s 25 Veiligheidsregio’s 26 RUD’s 408 gemeenten 572 toezichthouders> FTE25 miljoen uur

Stapeling bij Nederlandse bedrijven

Perceptie van gestapeld toezicht Begrip voor toezicht, mits de inspecteur: Deskundig is. Hoofd en –bijzaken onderscheidt. Beschikbare nalevingsinformatie gebruikt. Beslissingen afstemt met andere toezichthouders.

Chemie Transport over land Afvalverwerking Grond- weg- en waterbouw Ziekenhuizen Verpleging Akker- en tuinbouw Voedingsmiddelenproductie Horeca Recreatie Metaalproductenindustrie Farmaceutische industrie Regeldichte sectoren Hoog extern risico Maatschappelijk risico Diversiteit regelgeving

Oorzaak: Bedrijfsprocessen vallen onder taakgebieden van meerdere toezichthouders. Stapeling van toezicht Rijksinspecties Gemeenten Overige toezichthouders

Stapeling toezicht voorkomen Maatwerk per sector. Afstemming tussen toezichthouders noodzakelijk. Eén bedrijf, één toezichthouder, één aanspreekpunt…

Voorbeeld: Horeca en recreatie Specifieke kennis nodig Landelijke ketens Overige bedrijven Overige toezichthouders Rijksinspecties Gemeenten

Conclusies 29% van de bedrijven en instellingen ervaart gestapeld toezicht als een probleem. Veroorzaakt door onvoldoende afstemming en samenwerking tussen toezichthouders. Particulier toezicht beïnvloed de perceptie van gestapeld toezicht.

Aanpak van gestapeld toezicht Geen universele oplossing: maatwerk per sector. Samenwerking is noodzakelijk: ▫ Bestuurlijke borging. ▫ Bestuurlijke verantwoordelijkheid. Gemeenten zijn aan zet…

Geselecteerde sectoren voor pilots 1.Akker- en tuinbouw 2.Voedingsmiddelenproductie (excl. vlees) 3.Chemische industrie 4.Metaalproductenindustrie 5.Algemene bouw en projectontwikkeling 6.Goederenvervoer over land 7.Horeca 8.Ziekenhuizen 9.Verpleging en zorg met overnachting 10.Recreatie

Opzet van de pilots In 2013 minimaal twee à drie pilots: ▫ Commitment op ambtelijk én bestuurlijk niveau. ▫ Aansluiting bij ingezette innovatieve trajecten mogelijk. Eén sector per pilot. In samenwerking met andere toezichthouders. Efficiënter toezicht binnen de gemeentegrens.

Bedankt voor uw aandacht SIRA Consulting Peter Bex Inspectieraad Ministerie van Economische Zaken Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Ondernemersdossier

Het Bewijs van Goede Dienst 1.2 Wat heeft mijn gemeente aan het meetinstrument van dienstverlening aan ondernemers?

Uitreiking met doelgroep

Certificaat

Eenvoudig toepasbaar Een gemeente moet het zelf kunnen uitvoeren Er is een handleidingbeschikbaar Eenvoudig toepasbaar Duidelijke concrete verbetersuggesties Het instrument is onlangs verbeterd Gemeenten kunnen hun scores vergelijken en onderling kennis uitwisselen.

Vier aandachtsgebieden Termijnen Professionaliteit Ondernemersgerichtheid Betrouwbaarheid

Tien normen Snelheid van afhandeling vergunningverlening Hersteltermijn Ontvankelijkheid bij eerste indiening Professionaliteit gemeente Kwaliteit toezicht Responssnelheid Actualiteit website Dienstverlening met de menselijke maat Deugdelijke besluitvorming Checklist minder regels

De 6 principes van hostmanship Dienen Het geheel zien Verantwoordelijkheid nemen Consideratie Kennis Dialoog boven debat

Het Bewijs van Goede Dienst blijft bestaan

Waarstaatjegemeente.nl

We staan open voor uw suggesties…

Mail of bel ons uw suggesties of Aisia Okma En Natacha Beij

Mariko van Ojen TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST

Toptaken? Wat zijn toptaken? Toptaken? JA! Voor jezelf én voor de inwoners *

Gemeente Best Visie op dienstverlening Project nieuw CMS werd project nieuwe website Keuze voor vernieuwende leverancier Van nul af aan opgebouwd  toptaken Nieuwe website live sinds mei 2012 *

Toptakenwebsite Gerry McGovern Klant staat centraal Toverwoorden: eenvoud en focus Onderzoek *

In de praktijk Commitment organisatie Verandering cultuur gemeente *

Voordelen inwoner taalgebruik van de inwoner In weinig klikken naar je antwoord Kleine site Voldoet aan webrichtlijnen *

Voordelen gemeente Lage beheerskosten Op termijn: minder telefoontjes naar gemeente *

Wat levert het op? Inwoner staat centraal Optimale toegankelijkheid Geen overbodige informatie Informatie op site is makkelijk te vinden Professioneel beheer *

Toptaken? Ja! Valkuilen: Durf! Beheer Tools om te beginnen: Tien beginselen ( Toptaakmonitor ( *

De 10 beginselen voor een goede gemeentelijke website * verantwoordelijkheid krijgen en nemen centrale webredactie stel de inwoner echt centraal doe meer met minder: toptaken processen en systemen zijn niet leidend techniek als middel voor betere dienstverlening geen houtje-touwtje schrijf toegankelijk vraag collega's concreet om hulp let op bij de lancering