Inleiding TBK college 3 organisatiekunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Vergroot uw succes door betere aanbiedingen 2ndEye BV Capelle aan den IJssel September 2006.
Nationaal Innovatie Event
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
‘ Manager Public Affairs ‘Ondernemersbelangen behartigen zodat zij beter kunnen ondernemen en functioneren in een snel veranderende wereld’
Les 1 M&O.
24/05/20061 Wijziging werkmethodes bij de invoering van “Paperless Douane en Accijnzen” Paul Raes, programma manager
Burnout Ziekte of arbeidsprobleem?. Ouderdag 23 maart Overzicht Waarom burnout als onderwerp? Wat is het en hoe komt het? Aanpak: het time out-model.
Mondeling presenteren
Vermelding onderdeel organisatie 14 december Zoutconcentraties in grondwaterstroming Literatuurstudie Esther van Baaren Begeleiders: Prof. Dr. Ir.
20061 Muziek:The last rose of sommer Eens één … altijd enig.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
BO Zonnehart. nov Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
ABP3 week 1 introductiecollege
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
Collectieve aanpak en individuele verantwoordelijkheid Paul Jansen Director Agribusiness Sovion.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Amsterdam15 december de geschiedenis van een woordenboek van plaatsnamen ter gelegenheid van de uitreiking van Nederlandse plaatsnamen aan Prof.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Communicatie in organisaties
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Pensioen is abracadabra voor Nederlander Een onderzoek onder werknemers In opdracht van Delta Lloyd Levensverzekeringen N.V.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Dossier Empowerment.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Personeelsmanagement
Goederenverwerking H19 Arbo-Zorg Manager Handel.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Dichterbij een levensfasegericht personeelsbeleid Trudy Geurtsen bureaumanager P&O Dichterbij Wim den Herder Projectleider DOiO Stichting Senior Werkt.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Human Resources Accounting
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Inleiding TBK college 3 organisatiekunde Management en Totale BLIM model ecmham@avans.nl Inleiding TBK college 3 2006

Management Organisaties worden steeds platter. Management noodzakelijk: Coördinatie Richting wijzen Beslissen Inleiding TBK college 3 2006

Macht en managementfuncties A/B Bewust onbewust Intentioneel Macht manipulatie Niet-intentioneel overwicht Toevallige invloed Middelen: Fysiek Economisch. Informatief. Deskundigheid Relationeel. Inleiding TBK college 3 2006

Bezitten van macht Men kan macht bezitten op basis van bepaalde factoren: Charisma Traditie Wetten en regels Deskundigheid Eigen bedoelingen (uit eigenbelang mindere aan meerdere macht geven). Inleiding TBK college 3 2006

Welke vorm van Macht? Inleiding TBK college 3 2006

Strategisch handelen Strategisch handelen: management reageert of anticipeert op de door hem waargenomen ontwikkelingen in de omgeving. Iedere manager kijkt met de eigen “troebele” bril naar de omgeving. Inleiding TBK college 3 2006

Strategie Strategie is een compact en consistent geheel van beslissingen dat ontwikkeld is door het management om ervoor te zorgen dat het bestaansrecht behouden blijft en/of versterkt wordt. Het is een verzameling van regels en beslissingen, die op een groot aantal onderwerpen betrekking hebben. Inleiding TBK college 3 2006

Leiding geven Goede leiders zouden ervoor moeten zorgen dat: Medewerkers meer baten dan lasten ervaren van de organisatie. Zij veel sociale kennis en vaardigheden bezitten. Zij vele rollen kunnen spelen zoals vertegenwoordiger en woordvoerder. Zij beschikken over macht. Inleiding TBK college 3 2006

Samenvatting benaderingen Er worden steeds twee uiterste benaderingen met elkaar vergeleken. Tabellen niet gebruiken als invuloefening!!! Inleiding TBK college 3 2006

Samenvatting benaderingen Stabiel Trio: in een zeer rustige omgeving is er bestaansrecht. Centrale krachten zijn: planning, efficientie en procedures. In een turbulente omgeving geldt een dynamisch trio. Centrale krachten: goede informatievoorziening, effectiviteit en veranderingsbereidheid. Er is een organisatiekundig probleem als de fit niet meer voldoet, doordat de organisatie geen antwoord heeft op veranderingen uit de omgeving. Bijvoorbeeld een nieuwe concurrent. Inleiding TBK college 3 2006

Diagnose model Diagnose: vastleggen wat het probleem precies is van een organisatie. De onderwerpen in de eerder gebruikte tabellen worden gebruikt om de voorwaarden en de omgeving te creëren voor een bepaalde organisatie. Per bestaansvoorwaarde wordt een cijfer gegeven voor de bestaande en de gewenste situatie. Inleiding TBK college 3 2006