ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Martin Euwema leren van conflict
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
GROEIDOCUMENT.
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Welkom!.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
ICTB/NB Projectmanagement.
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Prioriteiten op het spoor komen. Zelf aan de slag ONZE KIJK OP ONZE SCHOOL stap 1: Maak een webschema met als startvraag: Waar zijn we allemaal mee bezig?
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Onderzoeksfase in het CLB
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Plan van aanpak asbestbrand
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Werkvergunningen.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Van kwartiermaker naar directeur
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Resultaten BPV-evaluatie
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Wat is Het Huishoudelijk Regelement?
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
procedures Duo werkplannen Viag 2010
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Vergaderen.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Studieadviesregeling
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Change Management Doel
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT Groepsnummer : Groepsleden: x x Template studiejaar 2010/2011 Uitwerking opdracht 3.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Handelingsgericht werken
Teambarometer.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Inschrijven - stroomdiagram
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Samenwerken en communicatie
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Sociaal / ethisch ondernemen
Workshop – teamgroei begrijpen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase III. Handelingsfase IV. Afrondingsfase Federatie Rudolf Steinerscholen Vlaanderen – Zorglijn: structuur – schooljaar 2008/2009

I. Waarnemingsfase Signalisatie probleem Probleem gedetecteerd? Waarnemingsinstrumentarium, spontane waarnemingen, observaties door derden, … Wie voert de waarneming uit? Wie neemt het onderzoek af? Hoe verloopt de waarneming? Procedure, … Hoe, waar en wanneer worden de waarnemingen genoteerd? Hoe, waar en wanneer worden de waarnemingen gecommuniceerd aan betrokken partijen? In welke volgorde: ouders, collega’s, zorgcoördinator, … Wie organiseert eventueel overleg? Wie leidt het? Wat gebeurt er met de resultaten van de waarneming? Hoe verloopt de opvolging van de waarneming? Bespreking, … (Wanneer) wordt het lerarenteam betrokken? Hoe wordt het probleem gesignaleerd en aan wie? In welke volgorde: ouders, zorgteam, … Wie kan er allemaal signaleren? Hoe verloopt de opvolging van het probleem? Wordt er een tijdslijn voor opvolging vastgelegd? Hoe en waar worden eventuele afspraken genoteerd? Signalisatie probleem Nee Probleem gedetecteerd? Nee Standaard waarneming Ja Is onmiddellijke uitdieping nodig? Wie detecteert het probleem? Hoe en aan wie wordt dit gerapporteerd? Wie kijkt mee om te bepalen of iets problematisch is? Ja Wie beslist of onmiddellijke uitdieping nodig is? Hoe wordt deze beslissing genomen? Wie zet de diagnostische fase effectief in gang? II. Diagnostische fase Federatie Rudolf Steinerscholen Vlaanderen – Zorglijn: structuur – schooljaar 2008/2009

II. Diagnostische fase Uitdieping door Externe input derden Wie verzorgt de communicatie met derden? Hoe worden de afspraken met derden gemaakt? Wie houdt zich bezig met de uitdieping? Hoe verloopt de uitdieping? Wie houdt zich in de school bezig met de opvolging van de uitdieping? Wie bewaakt de tijdslijn in deze? Uitdieping door derden Externe input Wie beslist of het probleem voldoende helder is om eventuele volgende stappen te nemen? Hoe wordt deze beslissing genomen? Is er een overleg? Wie organiseert dit? Wie leidt dit? Wie geeft de input? Aan wie wordt de input gegeven? Hoe wordt de input gegeven? I. Waarnemingsfase Nee Nee Probleem in kaart? Uitdieping intern? Probleem wordt intern in kaart gebracht Ja Wie brengt het probleem in kaart? Wie bundelt eventuele input van verschillende/externe partijen? Hoe wordt het probleem genoteerd, geregistreerd? Hoe wordt dit gecommuniceerd aan betrokken partijen? Ja Wie beslist of de uidieping van het probleem intern of extern gebeurt? Hoe verloopt die beslissing? Wie bepaalt wie wat onderzoekt? III. Handelingsfase Federatie Rudolf Steinerscholen Vlaanderen – Zorglijn: structuur – schooljaar 2008/2009

Voorstel en consolidatie III. Handelingsfase Wie is verantwoordelijk/ betrokken in de planning van het traject? Wie organiseert het overleg? Wie leidt het? Wie volgt op? Wie bundelt, volgt op? Wie stelt het traject voor? Wie beslist mee over het traject? Hoe worden alle betrokken partijen op de hoogte gebracht? Hoe en waar wordt (de tijdslijn van) het traject vastgelegd? Hoe en waar worden afspraken vastgelegd? II. Diagnostische fase IV. Afrondingsfase Nee Door wie, hoe en wanneer wordt beslist over een tussentijdse evaluatie? Wie is verantwoordelijk voor de (organisatie van de) deze evaluatie? Wie leidt het overleg? Hoe wordt het traject geëvalueerd? Met wie wordt het geëvalueerd? Hoe en waar wordt deze tussentijdse evaluatie beschreven? Hoe wordt gecommuniceerd met de betrokken partijen? Wie beslist of bijsturing van het traject nodig is? Hoe en waar wordt de bijsturing van het traject genoteerd? Hoe en waar wordt de bijsturing van het traject gecommuniceerd aan alle betrokken partijen? Tussentijdse evaluatie traject: Stand van zaken; Bijsturing nodig? Tussentijdse evaluatie traject? Ja Planning traject: Voorstel en consolidatie Wie is verantwoordelijk voor de uitvoering van het traject? Wie waakt erover dat het traject (volgens afspraak) gelopen wordt? Hoe wordt erover gewaakt dat het traject gelopen wordt? Wat als het traject niet volgens afspraak verloopt? ja Hoe en waar worden afspraken vastgelegd? Wie volgt de afspraken op? nee Afspraken Uitvoering traject Voortzetting traject Bijsturing traject Federatie Rudolf Steinerscholen Vlaanderen – Zorglijn: structuur – schooljaar 2008/2009

IV. Afrondingsfase III. Handelingsfase Eindevaluatie van het traject Wie is verantwoordelijk voor de (organisatie van de) eindevaluatie? Wie leidt het overleg? Hoe wordt het traject geëvalueerd? Met wie wordt het geëvalueerd? Hoe en waar wordt deze evaluatie beschreven? Hoe wordt gecommuniceerd met de betrokken partijen? III. Handelingsfase Wie is verantwoordelijk/ betrokken in het bepalen van de nazorg? Hoe worden alle betrokken partijen op de hoogte gebracht? Hoe en waar wordt de nazorg vastgelegd? Hoe en waar worden afspraken vastgelegd? Wie is verantwoordelijk voor het opvolgen van de nazorg? Eindevaluatie van het traject Is er opvolging nodig? Bepalen van de nazorg Ja Door wie, hoe en wanneer wordt beslist of er opvolging nodig is? Nee I. Waarnemingsfase Federatie Rudolf Steinerscholen Vlaanderen – Zorglijn: structuur – schooljaar 2008/2009