Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
van verdragsbepalingen
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
FUNCTIEVOLGERS EN HERPLAATSERS
In samenwerking met 13 maart 2014.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Symposium Baggernet 30 januari 2008
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Aangifte 20 maart 2014 Platform Veiligheid MBO Rian Hoekstra.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Dertig jaar na Uniser-affaire
Pensioenverzekeren over de grens
Pitfalls bij liquidatie
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Hoofdstuk 7: Nederland een rechtsstaat Hoe worden rechten gegarandeerd?
Prof.mr. G.J.M.E. de Bont d.d. 12 april 2010
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst. 27 opbouw en structuur PV
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hfdst 15 strafprocesrecht
Rol en positie omgevingsambtenaar
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Kennisbank Veilig werken
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Bescherming tegen de overheid
TOEZICHTHOUDERS EN HANDHAVERS IN DE (SEMI) PUBLIEKE RUIMTE
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Hfdst. 19 Aanhouden Blz
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Digitaal Opkopersregister (DOR)
Workshop Versterken van de aanpak van zorgfraude door opsporing Ilja Beentjes Rechercheur Kristina Bozic Adviseur.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Recht in Gedwongen Kader WIGK Recht WIGK. 2 Regelgeving in het strafrecht geeft duidelijk aan welke handelingen van personen ontoelaatbaar of onrechtmatig.
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
Drugs..
Inleiding recht Hoofdstuk 5.
Thema 2: De rechtsstaat.
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Statuten / oprichtingsactie d.d
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Project Handvatten Omgevingsplan
Medezeggenschap? Ook voor u!
Grondslagen uitvoeringsregels Wet natuurbescherming
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) Les 1 (Hoofdstuk 2 pagina 19 t/m 26)

Waar gaan we het over hebben? Wie is de buitengewoon opsporingsambtenaar Soorten opsporingsambtenaren Wat zijn de eisen voor zijn aanstelling? Welk toezicht wordt er over hem uitgeoefend? Wat is het werkgebied? Klacht over een BOA De kleine gids pagina 15

Definitie Opsporingsambtenaar Artikel 127 (Wetboek van Strafvordering) Onder opsporingsambtenaren worden verstaan alle personen met de opsporing van het strafbare feit belast. Hoeft geen ambtenaar te zijn. Niet voor iedere opsporingsambtenaar hetzelfde Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) helpen mee bij de bewaking van de lokale orde en veiligheid. Bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar mogelijke strafbare feiten en burgers op hun gedrag aan te spreken. De boa’s zijn werkzaam binnen verschillende werkterreinen (domeinen). In Nederland werken ongeveer 25.000 boa’s bij 1.100 verschillende instanties. Van gemeenten tot inspectiediensten en organisaties, zoals de Nederlandse Spoorwegen, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Overheid of Privaat Taak een boa een functionaris die uit hoofde van zijn taak, in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag, in overeenstemming met de geldende rechtsregels en met behulp van de hem daartoe beschikbaar gestelde bevoegdheden en middelen, zorgdraagt voor de opsporing van strafbare feiten alsmede met de voorbereiding van de eventuele vervolging van deze feiten.

Soorten opsporingsambtenaren Algemene Opsporingsambtenaren Art. 141 Wetboek van Strafvordering Officier van Justitie (vrijwillige) ambtenaren van Politie Executieve ambtenaren van Politie Officieren + Onderofficieren + aangewezen functionarissen binnen de Koninklijke Marechaussee Buitengewone opsporingsambtenaren Art. 142 Wetboek van Strafvordering Parkeercontroleur Jachtopzichter Leerplichtambtenaar Gemeentelijke handhaver Conducteurs Fiscale opsporingsdienst (FIOD) Algemeen opsporingsambtenaren mogen in principe alle strafbare feiten oplossen Buitengewone opsporingsambtenaren mogen alleen die strafbare feiten opsporen waarvoor zij zijn aangewezen Algemeen opsporingsambtenaar in principe alle feiten met uitzondering van enkele feiten uit de douane wet.

Generieke opsporing (13000) Domeinen Openbare ruimte (3500) Milieu en welzijn (3400) Onderwijs (850) Openbaar vervoer (4500) Werk, inkomen en zorg (900) Generieke opsporing (13000) 1 Domein Openbare ruimte Boa’s openbare ruimte hebben een breed pakket aan bevoegdheden om overlast en kleine ergernissen binnen de openbare ruimte aan te pakken. De oude functies APV controleur, parkeercontroleur, brandweercommandant, gemeentelijke opsporingsambtenaar en controleur openbare ruimte vallen onder het domein Openbare ruimte.  2 Domein Milieu en welzijn Boa’s in het domein Milieu en welzijn (milieuBOA) sporen (economische) milieudelicten op, bijvoorbeeld illegale afvallozing. De omstandigheden waaronder boa’s milieudelicten moeten opsporen zijn vaak ingewikkeld en vergen veel tijd. Onder dit domein vallen o.a. de huidige boa’s van: Arbeidsinspectie, Rijkswaterstaat, Provincies, Waterschappen,  Gemeenten, Regionale milieudiensten, Functiegroep milieuopsporingsambtenaar. 3 Domein Onderwijs Boa’s onderwijs handhaven de leerplichtwet en alle daaraan gerelateerde wet- en regelgeving. Dit zijn de huidige leerplichtambtenaren. 4 Domein Openbaar vervoer Boa’s openbaar vervoer sporen strafbare feiten binnen het openbaar vervoer op. Een voorbeeld van een dergelijke BOA is de NS-conducteur.  5 Domein Werk, inkomen en zorg Boa’s in dit domein zorgen voor de strafrechtelijke handhaving op het gebied van werk, inkomen, belastingen en sociale zaken. Onder dit domein vallen alle regelingen die gemeenten uitvoeren binnen de sociale zekerheid, zoals: Wet werk en bijstand, Wet werk en inkomen kunstenaar, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en Wet sociale werkvoorziening. 6 Restdomein: generieke opsporing De korpschef van een politiekorps, hoofdofficier van Justitie van een parket, directeur van de rijksrecherche, directeur van het CJIB of de directeur van een landelijke inspectiedienst kunnen voor hun personeel een akte aanvragen voor boa’s die niet onder een specifiek werkgebied (domein) vallen. De opsporingsbevoegdheden van deze boa’s beperken zich tot wat noodzakelijk is om de betreffende functie en het daaraan gekoppelde takenpakket goed uit te kunnen voeren. Circa 25000 BOA’S Circa 51000 Politieambtenaren

Werkgebied buitengewoon opsporingsambtenaar Maar: Alle BOA’s hebben een landelijke opsporingsbevoegdheid. De BOA onthoudt zichzelf net als een politiefunctionaris van optreden buiten zijn gebied van aanstelling Hij mag alleen optreden buiten zijn gebied indien dit gebeurt in overleg met bevoegde gezag en- indien van toepassing in overleg met het bevoegd gezag van een eventueel ander gebied dan het gebied van aanstelling Het is de taak van de toezichthouder en direct toezichthouder om het bevoegd gezag van de betreffende gebieden te informeren Pagina 20.

Voorwaarden verkrijgen opsporingsbevoegdheid BOA Artikel 2 besluit buitengewoon opsporingsambtenaar (Besluit BOA) 1. Akte van opsporingsbevoegdheid (individueel)* Geldige titel (rechtsgrond) van Opsporingsbevoegdheid Rechtsgrond art 142 WvSV 2. Categoriale aanwijzing * 3. Benoemd bij bijzondere wet of verordening Bekwaam * noodzaakcriterium Betrouwbaar Toezicht minister van Veiligheid en Justitie Artikel 2 Besluit BOA = voorwaarden ! Noodzaakcriterium opsporingsbevoegdheid/politiebevoegdheden Titel van opsporingsbevoegdheid (= rechtsgrond) 142 WvSv: verleende akte van opsporingsbevoegdheid Parkeer controleur b. categoriale aanwijzing inspecteurs van de inspectie Verkeer en Waterstaat c. aanwijzing in een bijzondere wet of verordening Bekwaamheid (een door de minister goedgekeurd examen) Betrouwbaarheid (screening door minister) Beëdiging (akte van beëdiging) Beëdigd Toezichthouder (hoofd)officier van Justitie Direct toezichthouder Regionale Korps(politie)chef

Akte van opsporingsbevoegdheid Twee akte’s mogelijk maar: - Twee werkgevers Verschillende domeinen Bekwaaheidseisen

Verval van Opsporingsbevoegdheid De titel van opsporingsbevoegdheid eindigt of verandert. De BOA niet langer voldoet aan eisen van bekwaamheid of betrouwbaarheid; Het dienstverband van de BOA eindigt, of als hij een andere functie krijgt; De minister van Veiligheid en Justitie deze bevoegdheid beëindigt; Als de BOA misbruik maakt van zijn bevoegdheden Als de BOA de aanwijzingen van het bevoegd gezag, de toezichthouder of de direct toezichthouder niet nakomt Als de BOA heeft gehandeld in strijd met een bepaling van het BBO of de Ambtsinstructie het basisexamen in de nieuwe vorm legt u eenmalig af. Hierna moet u in domein I, II en III voldoen aan de PHB om uw akte te verlengen. In de overige domeinen wordt nog geen PHB-regeling van kracht en dient men vooralsnog iedere vijf jaar de akte te verlengen op basis van de BOA bekwaamheidseisen die vanaf 1 oktober 2012 gelden. Besluit BOA kun je vinden op www.wetten.nl (bijvoorbeeld)

Het toezicht over de BOA De minister van Veiligheid en Justitie is verantwoordelijk voor het toezicht op de BOA wat betreft diens titel van opsporingsbevoegdheid en diens bekwaamheid en betrouwbaarheid voor de uitoefening van opsporingsbevoegdheden. Bij de verlening van een titel van opsporingsbevoegdheid of bij de beëdiging wijst onze minister een toezichthouder en direct toezichthouder aan. Toezichthouder Hoofdofficier van Justitie Direct toezichthouder Korps(politie)chef

BOA-insigne

Klachten over de BOA Bestuursrechterlijke klacht Via Werkgever (Gemeente) Strafrechterlijke klacht Direct een afschrift van de klacht naar de toezichthouder en direct toezichthouder Werkgever moet zich laten leiden door het advies van de toezichthouders.

Instructie voor de BOA Hij beperkt de opsporingshandelingen waartoe hij bevoegd is (akte) tot zijn functie (beschrijving) in verband waarmee hij beëdigd is. Hij onthoudt zich van elk optreden waartoe hij niet bevoegd is. Op uniform of bedrijfskleding draagt hij duidelijk zichtbaar het insigne (model minister). Dit is n.v.t. voor de BOA bij de politie/Kmar en Belastingdienst/douane. Hij draagt een legitimatiebewijs (model door de minister vastgesteld). Hij legitimeert zich desgevraagd aanstonds. In het PV vermeldt hij standplaats en nummer akte van beëdiging. Hij is verplicht de aanwijzingen van de (direct) toezichthouder op te volgen die zijn gegeven met het oog op een goede samenwerking met de politie. Hij verstrekt de (direct) toezichthouder de gewenste inlichtingen en stelt hem op de hoogte van wijziging van standplaats, functie of werkgever. Artikel 10 PW 2012: verplichte samenwerking met de politie.

Vragen Wat is een BOA? Welke aanstellingseisen gelden voor een BOA? Wat is een titel van opsporingsbevoegdheid? Welke drie titels van opsporingsbevoegdheid zijn er voor een BOA? Wie verleent een akte van opsporingsbevoegdheid? Wanneer wordt een BOA betrouwbaar geacht? Wie is de direct toezichthouder van een parkeerwachter, tevens BOA, werkzaam bij een gemeente Wie is toezichthouder van een BOA die bevoegd is in twee politie regio’s? In welke gevallen kan de minister de opsporingsbevoegdheid van de BOA beëindigen? In welke gevallen moet de minister de opsporingsbevoegdheid van de BOA beëindigen? In welke gevallen moet de BOA zich legitimeren? Pagina 23 stapel en de koning