Wie klasseert, die vindt… over het belang van een goed documentbeheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Twee vliegen in één klap?
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Ambtelijke Integriteit
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Welkom bij de presentatie van het
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Onthaalbeleid stad Dendermonde
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Externe audit en organisatiebeheersing
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Organisatiecultuur.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
MVO en intern management
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
Financiële rapportering
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
ArchiValue: de APG-Case
Visum en overheidsopdrachten
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Financiële rechtmatigheid
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Wie klasseert, die vindt… over het belang van een goed documentbeheer Lamot, Mechelen 5 mei 2009 Erik Laga, stadssecretaris

BALCONTROLE

Controle=inspectie

controle is ook… balcontrole beheersen van het voetbalspel vaardig …

Interne controle … Nazicht, toezicht, inspectie, … Beheersing, … Maw ‘het beheersen, het onder controle houden van de A.O. …

Wat zegt het gemeentedecreet? Afdeling III - Interne controle   Art. 99. §1. De gemeenten staan in voor de interne controle van hun activiteiten. Interne controle is een geheel van maatregelen en procedures ontworpen om een redelijke zekerheid te verschaffen over: 1° het bereiken van de doelstellingen, 2° het naleven van wetgeving en procedures, 3° betrouwbare financiële en beheersinformatie, 4° het efficiënt en economisch gebruik van middelen, 5° de bescherming van activa en 6° het voorkomen van fraude. Tijdens de Europese top van staatshoofden en regeringsleiders van Lissabon (2005) lanceerde de Europese Commissie het idee van de Europese kennismaatschappij. De evolutie naar een informatiemaatschappij door het internet heeft indringende gevolgen. Door de informatietechnologie en internet zijn er grote veranderingen in de wijze waarop bedrijven zaken doen, studenten studeren, wetenschappers onderzoek doen en overheden hun diensten verlenen aan hun burgers. De digitalisering heeft gezorgd voor een economische groei. Op de top van Lissabon (maart 2000) werd door de Europese staatshoofden en regeringsleiders beslist dat in Europa het digitale karakter van de economie moet worden versterkt. De Europese doelstelling: uiterlijk 2010 moet Europa zich ontwikkeld hebben tot de meest concurrerende kennismaatschappij ter wereld. Een ambitieuze doelstelling! Concreet wordt dit in een aantal doelstellingen vertaald: internettoegang voor iedere burger Uitbouw communicatie-infrastructuur Permanente educatie als hoeksteen van het Europees sociaal model Aandacht voor e-learning Naast Europa vraagt ook Vlaanderen aandacht voor deze tendens. Vlaanderen profileert zich als voortuitstrevende e-regio binnen Europa. Ook Vlaanderen profileert zich als vooruitstrevende regio binnen Europa op het vlak van e-government en kennismaatschappij. De provincie Vlaams-Brabant keurde een subsidiereglement goed om projecten rond “levenslang leren” financieel te steunen. Levenslang en levensbreed leren bestrijkt een breed palet van doelgroepen en doelstellingen. Lokale besturen spelen ook een rol in de kennismaatschappij. Jaarlijks organiseren wij binnen ons bestuur een vormingsseminarie gemeentelijk management waar voltallig college en leidinggevenden aan deelnemen. Het thema dit jaar was ‘Een leven lang leren: rol en taak van de gemeente’.

… Art. 100. §1. Het interne controlesysteem wordt vastgesteld door de gemeentesecretaris, na overleg met het managementteam. Het is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad   Het interne controlesysteem bepaalt op welke wijze de interne controle wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen en -procedures en de aanduiding van de daarvoor verantwoordelijke personeelsleden en de rapporteringsverplichtingen van de bij het systeem van interne controle betrokken personeelsleden. §2. Het interne controlesysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten .

… Art. 101.   Onverminderd de opdrachten inzake interne controle die krachtens dit decreet of door de gemeenteraad aan andere organen of personeelsleden worden opgedragen, staat de gemeentesecretaris in voor de organisatie en de werking van het interne controlesysteem. Hij rapporteert daarover jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad. De gemeentesecretaris brengt het interne controlesysteem, evenals de wijzigingen ervan, ter kennis van het personeel.

Internecontrolesysteem en documentbeheer betrouwbare financiële en beheersinformatie het efficiënt en economisch gebruik van middelen

Processen en interne controle… … moet gezien worden in een groter geheel van informatie- en procesmanagement “Daarom moet worden vertrokken van een algemene visie op de administratieve organisatie binnen het bestuur”.

Het COSO-model

Informatie & communicatie RISICO- INSCHATTING CONTROLE-OMGEVING STURING CONTROLE- ACTIVITEITEN Informatie & communicatie RISICO- INSCHATTING CONTROLE-OMGEVING

CONTROLE-OMGEVING

COSO in de gemeente Controle-omgeving De basis van de COSO-piramide. Het is het fundament voor alle andere componenten van het controlesysteem. Het geheel van ethische waarden, de integriteit van de organisatie, de managementstijl (houding van de leidinggevenden tegenover het systeem van interne controle in bepalend voor het succes), bepalen de controle-omgeving. Vandaar dat in het concept van systeem interne controle het integriteitsbeleid de basis vormt van het hele systeem. -  deontologische code voor mandatarissen en personeel -  vorming (de ethische organisatie, rechten & plichten) - aandacht voor waarden, de missie van de organisatie

RISICO- INSCHATTING

COSO in de gemeente Risico-inschatting Heeft te maken met risico’s die zowel van buiten als van binnen de organisatie komen. Een organisatie moet leren omgaan met risico’s en deze beheersen. -  prioritaire processen en risico’s vaststellen en deze optimaliseren - analyse bij opmaak administratief handboek -   dossiers verzekeringspolissen -   risicobeheersing: op basis van risico-inschatting - calamiteitenplan(nen) opmaken - gemeentelijk nood- en interventieplan

CONTROLE- ACTIVITEITEN

COSO in de gemeente Controle activiteiten Dit omvat alle procedures en regels die het management uitvaardigt om de doelstellingen te bereiken. Controle-activiteiten moeten worden voorzien op alle niveaus binnen de organisatie. In de procedures worden controlemomenten ingebouwd (autorisatie, nazicht, goedkeuring, fiat, visum, …). Samen met het principe van de functiescheiding vormen de controle-activiteiten een belangrijk aspect van het controlesysteem. Wij opteren daarom voor procesbeschrijvingen die voldoende worden gedocumenteerd en waar in het proces duidelijke controlestappen worden ingebouwd. Procesbeschrijvingen (functiescheiding, controlemomenten, …) Workflows Dossieropvolging Klachtenbehandeling Prioritaire aandacht voor: Financiële processen Procedures personeelsdienst (gelet op project stad-ocmw) Besluitvormingsprocessen

STURING

COSO in de gemeente Sturing De sturing van het intern controlesysteem impliceert een permanente bewaking en bijsturing. Het systeem moet worden gedragen door de leidinggevenden en moet worden geëvalueerd. Daarbij moet worden nagegaan of de vastgelegde procedures worden nageleefd, of het administratief handboek degelijk wordt uitgebouwd, … Rapporteren en evalueren vormen hier de kernbegrippen. Beschreven processen moeten in workflows en aangepaste softwarepakketten worden vertaald, zodat de medewerkers de processen eenvormig kunnen toepassen. Procesbeheersing zal een belangrijk aspect zijn van het concept van interne controle. - evaluatiesysteem (met functioneringsgesprekken en evaluaties) - rapportering aan college en gemeenteraad - opvolging vanuit managementteam - bespreking jaarverslag ombudsdienst

Informatie & communicatie

COSO in de gemeente Informatie & communicatie Info&communicatie moet zoveel mogelijk toegankelijk zijn voor alle leden van de organisatie. De informatie moet betrouwbaar, volledig correct zijn en gemakkelijk consulteerbaar. In het concept van interne controle wordt veel waarde gehecht aan dit aspect. Wij opteren daarbij voor een centrale rol van het stedelijk intranet waar deze informatie wordt aangeboden. -   uitbouw intranet met beleidsinformatie, taakgerichte informatie, praktische informatie en documentatie en wetgeving -   uitbouw administratief handboek (met gedocumenteerde procesbeschrijvingen) -   aanreiken van financiële – en beheersinformatie (stuurkaarten) - documentbeheer, archivering

Informatie & communicatie RISICO- INSCHATTING CONTROLE-OMGEVING STURING CONTROLE- ACTIVITEITEN Informatie & communicatie RISICO- INSCHATTING CONTROLE-OMGEVING

E-government in Mechelen het eLINK-project EFRO-dossier Ict-project gericht op administratieve vereenvoudiging voor ondernemers & startende ondernemers Koppeling van overheidsdatabanken Informatie in verschillende databanken en softwaretoepassingen koppelen tot één gegevensverzameling

eLINK = elektronisch platform Projectinhoud eLINK = elektronisch platform (1) (2) Digitaal archief Adressenbe-heer

(1) Adressenbeheer gekoppeld aan bewoner (RR) gekoppeld aan eigenaar (kadaster) gekoppeld aan geografische coördinaten (GIS) gekoppeld aan bestemming pand (stedenbouw) gekoppeld aan toestand pand (leegstand, beschermd monument, …) gekoppeld aan gebruik (milieu, economisch, …) gekoppeld aan veiligheidsrisico (brandpreventieplannen)

databanken met beeldmateriaal … databanken met beeldmateriaal VKBO (Verrijkte Kruispuntbank voor Ondernemingen) Eén uniek platform adresgegevens + alle andere informatie

2. Digitaal archief Ontsluiten van product- en procesinformatie via het digitaal platform Digitaal archief + routingsysteem Eénmalige invoer van alle document- en bestandtypes in één archief Gegarandeerde toegankelijkheid, authenticiteit en niet-manipuleerbaarheid Structuur bestaande databanken blijft behouden

kadaster VKBO RR GIS dB stad … Centraal routingsysteem CENTRAAL DIGITAAL ARCHIEF

Fasering Tot 2010: elektronisch platform/koppeling gegevens/routingsysteem Vanaf 2010 tot 2013: uitbouw beheerssyteem/uitbouw digitaal archief/e-gov en e-democracy toepassingen…