Examen TV MW Eerste jaar Sociaal Werk. Beschrijf deze begrippen  De Karthuizer  De Diagnostische school  De Functionalistische school  Het Problem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Resultaatgericht Samenwerken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Besluitvorming in OCMW
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 6 : ‘Op weg naar vrijheid’
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Justitie & hulpverlening
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
PROJECT: DORPSRESTAURANT AVELGEM Voorstelling Ontmoetingsdagen Ongelijk Gezond – juni 2010.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Wat is een communicatieplan?
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Het algemeen welzijnswerk & justitieel welzijnswerk
Op naar…
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
Positionele en financiële oriëntatie
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Les 5 Afsluiting Politiek Start Arbeid. Agenda Korte overhoring Presentatie Leerdoelen Wat is arbeid? Formele en informele arbeid Waarom werken we? Huiswerk.
Informatie zorgkundige
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
 1. inleiding  2. waarden van arbeid  3.Concept begeleid werken  4.Doelgroep  5.Knelpunten  6. werk aan de winkel + antwoorden.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Solliciteren: wat wil ik?
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
De drie niveaus van onderwijs
Werkgroepen Welke, wat, wie Welke Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Domeinomschrijving en Beroeps Competentie Profiel Klankbordgroep.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Resultaatgericht Samenwerken
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Kwaliteitzorg Les 5.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Transcript van de presentatie:

Examen TV MW Eerste jaar Sociaal Werk

Beschrijf deze begrippen  De Karthuizer  De Diagnostische school  De Functionalistische school  Het Problem Solvingmodel  Geert Van der Laan  Marie Kamphuis  Mary Richmond

Beschrijf deze begrippen  Hans Achterhuis  Carl Rogers  Emiel Vandervelde  Maria Baers  Sorbonneverklaring  Bolognaverklaring  empowerment

Beschrijf deze begrippen  Registratie  Signaleren  Vrijwilligerswerk  Micro-, meso-, marcroniveau

Theorievragen  Psychosociale Hulpverlening: beschrijf de kwaliteitscriteria van van der Laan.  Signaleren: signaleren is gericht op de verbetering van de situatie op drie niveaus: micro-, meso-, en macroniveau. Beschrijf deze niveaus en geef telkens een voorbeeld.

Theorievragen  Signaleren: signalen worden waargenomen en genalyseerd. Welke criteria moet je nagaan in de analyse of verdere stappen noodzakelijk zijn? Geef telkens ook een voorbeeld.  Signaleren: bespreek actietype 3 in het signaleren.

Theorievragen  Signaleren: welke kwaliteiten vereist signaleren op gebied van vaardigheden en attitudes. Geef drie van elk en zeg ook steeds waarom.  Rapportage en registratie: wat zijn de methodologische eisen voor een goede registratie?

Theorievragen  Preventie: bespreek de normatieve strategie  Preventie: bespreek de rationele strategie  Preventie: bespreek de dwangstrategie

Theorievragen  Vrijwilligerswerk: geef enkele formele en informele kenmerken van het vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk: geef enkele pro’s en contra’s van het betalen van vrijwilligers (minimum drie van elk).

Theorievragen  Vrijwilligerswerk: bespreek de sociaal- integratieve functie van vrijwilligerswerk

Praktijkvraag Kies uit de volgende mogelijkheden:  Schuldbemiddelaar op een OCMW  MW’er op de sociale dienst van een ziekenhuis  Justitie-assistent in een justitiehuis  MW’er op een dienst Begeleid Wonen  MW’er op een CBJ  MW’er op een CLB  MW’er op dienst terreinbezoek  MW’er op je stageplaats (kijk- en luisterstage)

Praktijkvraag a)Bespreek één kerntaak die in deze organisatie aan bod zal komen door te zeggen wat deze inhoudt (wat, doel, doelgroep,…) en waarom ze zo belangrijk is in deze organisatie. Concretiseer deze kerntaak door te verduidelijken wat voor activiteiten binnen deze kerntaak zullen vallen.

Praktijkvraag b) Geef 6 basiscompetenties waarover de MW’er in deze dienst moet beschikken en zeg waarom (2 op gebied van kennis, 2 op gebied van vaardigheden en 2 op gebied van attitudes)