Werken aan kwaliteitsverbetering Een praktijkverhaal van doorzetters De Cocon vzw, Anouk Pieters & Fleur Bartsoen
Handleiding Thuisbegeleiding Handleiding van de werkvorm Doel: opvoedingsondersteuning Doelgroep Fasering (intake-, veranderings-, afbouwfase) Doel per fase Technieken en hulpmiddelen Theoretische onderbouw Intakefase = komen tot concrete en werkbare doelen
Vragenlijst Opvoedingsvaardigheden (VSOG) 1,2,3 Start van de begeleiding Krachten en probleemgebieden Hypothesen Doelen Einde van de begeleiding Evalueren Vervolghulp (evt. doelstellingen)
Evaluatie van de hulpverlening Beoordelingsschaal Tevredenheid & Effect (Beste) Ouders, + 12-jarigen en de begeleiders Wat doen we ermee? Hulpverlener: eindbespreking teamvergadering Wat ingezet om aan doelen te werken? Resultaat van de inzet? Reden van het resultaat? Collega’s leren van elkaar Coördinator: screenen op specifieke feedback, meerwaarde voor het gezin Complimenteren van de begeleider
Toekomst Bekwamen in waarmee we bezig zijn Doelen (zoeken) Verfijnen van de doelgroep Differentiatie (juiste aanbod voor de juiste cliënt) Inbedding vragenlijsten Doelen (zoeken) Helder evalueren op het vlak van gedrag en resultaat Goals Attainment Score als voorbeeld van een methode (gedrag & geen belevingsniveau) Intensieve Kortdurende Thuisbegeleiding