Directiedag CLB 23 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Inschrijven - stroomdiagram
Werken met de BaSO-fiche
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Functiegesprekken in de praktijk.
Handelingsgericht samenwerken
inschrijvingsregisters
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
ontdek wat jij kunt bereiken
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Rechtspositie van leerlingen in het basisonderwijs OD XXIV
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Overgang basis naar secundair
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Het zorgcontinuüm.
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Inschrijven - stroomdiagram
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Flexibele leertrajecten
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Directiedag CLB 23 mei 2014

Agenda 9.00-9.30: onthaal (lokaal 0.04) 9.30-12.45 (lokaal 0.06): welkom + agenda Kwaliteitstoezicht M-decreet Stopzetten gemachtigde instanties Mijn onderwijs Standaard gehoor – praktijktoets SPIN-test Toelatingsvoorwaarden lager onderwijs Decreet rechtspositie/participatie 12.45-13.30: lunch (lokaal 0.04) 13.30-14.15: mededelingen overheid: CLB en inschrijvingsrecht Audit CLB Noodplanning artsentekort 14.15-14.30: IJH - Specifieke actie 14.30-15.15: instrument OLB

Kwaliteitstoezicht in het kader van het M-decreet Veerle Inghelbrecht veerle.inghelbrecht@ond.vlaanderen.be

De opdracht in het M-decreet Art 43 §1: de onderwijsinspectie is belast met het kwaliteitstoezicht op de diagnostische praktijk van de centra voor leerlingenbegeleiding in functie van de opmaak van de verslagen buitengewoon onderwijs. ‘…’ kan afzonderlijk van de doorlichting uitgevoerd worden. Als beide doorlichtingen tijdens hetzelfde schooljaar zijn ingepland, gebeuren ze geïntegreerd. Art. 43 §2: de onderwijsinspectie is tevens belast met de toekenning van vrijstelling van leerplicht en het adviseren over aanvragen voor permanent onderwijs aan huis.

Hoe wil de inspectie die opdracht vormgeven? Het M-decreet is een decreet met een impact op het hele leerplichtonderwijs naast het in kaart brengen van de diagnostische praktijk van de CLB Daarom wordt het M-toezicht vorm gegeven in een ruimer kader dan enkel vanuit CLB, wordt een klankbordgroep ‘Leerzorg’ opgericht en wordt er een M-team aangeduid dat het toezicht zal uitvoeren.

Tijdspad Voor het werkveld 1/01/15: start M-decreet voor CLB (inschrijvingsverslagen 2015-2016) 1/09/15: start type 9 en basisaanbod Voor de inspectie 1/5/2014: organisatorische opstart en voorbereiding 1/01/2015: conceptuele uitwerking, try-out en communicatie met het werkveld

Randvoorwaarden De monitoring en het conceptueel werk starten met een nulmeting. Het uitgangspunt daarbij vormt de attesteringsregistratie in LARS van 2012-2013 en 2013-2014. Vanaf 1 januari 2015 zal een nieuwe nomfiche attestering buitengewoon onderwijs worden ingevoerd aangepast aan het M-decreet Voor het raadplegen van de dossiers blijven de zorgvuldigheidscriteria uitgewerkt in samenspraak met de zorginspectie van kracht: anoniem gemaakte dossiers random te consulteren door de inspecteurs.

Stopzetten gemachtigde instanties (GI) Luc Van Beeumen luc Stopzetten gemachtigde instanties (GI) Luc Van Beeumen luc.vanbeeumen@ond.vlaanderen.be

GI rechtsgrond Art. 15. huidig decreet/ Art 294, §2 huidige Codex § 1. … voor de toelating van een leerling in het buitengewoon onderwijs een inschrijvingsverslag vereist ,,,. § 2. De regering bepaalt door welke instantie(s) het inschrijvingsverslag wordt opgemaakt …... “Art. 15/ Art 294, §2 M-decreet §1. ,,,voor de toelating van een leerling tot het buitengewoon onderwijs, met uitzondering voor de toelating tot type 5, een verslag van een CLB vereist, ….

GI in(uit)werkingtreding Betrokken artikelen M-decreet: In werking 01 januari 2015 Voor inschrijvingen 2015/2016 Maar: Gemachtigde instanties stoppen toch op 31 augustus 2014

GI in(uit)werkingtreding Op basis van huidig artikel § 2. De regering bepaalt door welke instantie(s) het inschrijvingsverslag wordt opgemaakt Huidige machtiging is voor schooljaar 14/15 (einde 31 augustus 2014) Regering bepaalt geen GI meer

(EX) GI toekomstige ROL De EX-GI hebben (naast ook nog anderen) nog een rol te spelen bij de diagnosestelling

Mijn onderwijs raf. geusens@ond. vlaanderen. be elke. defranc@ond Mijn onderwijs raf.geusens@ond.vlaanderen.be elke.defranc@ond.vlaanderen.be

Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg Standaard Gehoor Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg katelijne.vanhoeck@vwvj.be

Doelstellingen en aanpak Tijdige detectie van neurosensorieel gehoorverlies audiometrie bij 1e kleuters met welomschreven risico audiometrie bij alle leerlingen van het 1e leerjaar (screening) audiometrie bij leerlingen aangemeld voor een zorg over ontwikkeling Tijdige detectie van lawaaischade een spraak-in-ruis-test* bij leerlingen van het 5e lj en 3e secundair (vervangt de actuele audiometrie) * SPIN Alle leerlingen

Toekomstplannen implementatie Volle implementatie vanaf schooljaar 2015-16 Praktijktoets van de SPIN te starten september 2014 coördinatie door de VWVJ samenwerking met Experimentele ORL (KU Leuven) prof. Jan Wouters doel: (1) evaluatie van de praktische aspecten (2) nauwkeurig instellen van het verwijscriterium: De SPIN-test is erg gevoelig om gehoorverlies op te sporen… zelfs gevoeliger dan een klassieke audiometrie. CLB wenst geen gehoorverliezen op te sporen die niet door de NKO-arts met een klassieke audiometrie kan worden bevestigd.

Deelname aan praktijktoets SPIN … is vrijwillig Aanmelden zo dadelijk, hier aan de uitgang via mail: katelijne.vanhoeck@vwvj.be in antwoord op VWVJ-nieuwsbericht (weldra in je mailbox) ten laatste 15/6

Deelname aan praktijktoets SPIN In geval van deelname … graag 5e lj en 3e sec pas plannen vanaf 1 oktober 2014 materiaal wordt ter beschikking gesteld – geen extra kost! info en toelichting voor testinstallatie, afname en registratie: SPIN-dag voor verpleegkundigen op 15/09 in Consciencegebouw Vereisten? beschikken over draadloos internet (online testafname) onderzoekslokaal cfr. Audiometrie werk maken van nazorg: feedback van de NKO-arts na verwijzing is cruciaal

Deelname aan praktijktoets SPIN Registratie online testafname = automatisch online registratie (nog niet in LARS) pooling van gecodeerde data op Exp.ORL CLB beschikt over de sleutel/onderzoekers niet na FB van NKO-arts wordt gecodeerde audiometrie naar Exp.ORL doorgestuurd Streefdoel aantal leerlingen: om 100 afwijkende SPIN te hebben, moeten ±2000 leerlingen worden onderzocht (5% verwijzing)

Wat nog in 2014-15? Voorbereiding volle implementatie standaard draaiboeken ter beschikking stellen aan CLB materialen verspreiden om kennis en vaardigheden te verwerven helpdesk VWVJ samenwerking met WG-LARS om registratiemodule te ontwikkelen

Toelatingsvoorwaarden lager onderwijs Veronique Adriaens veronique Toelatingsvoorwaarden lager onderwijs Veronique Adriaens veronique.adriaens@ond.vlaanderen.be

Toelatingsvoorwaarden gewoon lager onderwijs Afschaffing taalproef Zesjarigen: - 220 halve dagen KO = recht op instap - anders: toelating klassenraad lager Vijfjarigen: - steeds toelating klassenraad lager - na advies van het CLB - beslissingsrecht ouders verdwijnt

DECREET RECHTSPOSITIE LEERLINGEN EN PARTICIPATIE OP SCHOOL (4 april 2014)

OVERZICHT Situering decreet Bepalingen secundair onderwijs schoolreglement leerlingengegevens leerlingenevaluatie leefregels beroepsmogelijkheden moederschapsverlof Bepalingen basisonderwijs overeenkomsten met secundair onderwijs specifieke bepalingen basisonderwijs: leerlingenevaluatie

SITUERING (1) 1989-1990: °eenheidsstructuur: introductie rechtsbeschermende maatregelen (schoolreglement, beroepsmogelijkheid voor ouders, …) Sinds 1990: geen decretale wijzigingen, ondanks: bepaalde nieuwe ontwikkelingen in onderwijs: stages, werkplekleren, flexibele leertrajecten, financiële bijdrageregeling, tijdelijk onderwijs aan huis, … vraag van Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) en Kinderrechtencommissariaat (KRC) naar transparantie over rechtspositie leerlingen

SITUERING (2) lacunes en tegenstrijdigheden in regelgeving: duur tijdelijke uitsluiting? afbakening tussen orde en tucht? 2013-2014: pragmatisch initiatief (≠ ‘leerlingenstatuut’) met voldoende draagvlak

SITUERING (3) Inhoud: luik rechtspositie + luik participatie: geen inhoudelijke link, louter technische samenvoeging Toepassingsgebied: BaO + SO (gewoon en buitengewoon + voltijds en deeltijds) leertijd (Syntra) Inwerkingtreding maatregelen rechtspositie: 01.09.’14 (schoolreglementen: opnieuw ter ondertekening via addendum) nuance: tuchtmaatregelen (in de loop van 2014-2015) nuance: beroepsprocedure B- of C-attest (juni 2015)

SITUERING (4) Communicatie: Edulex: na publicatie in Belgisch Staatsblad omzendbrieven (16 mei 2014) Ronde van Vlaanderen (juni 2014)

LUIK RECHTSPOSITIE SO: SCHOOLREGLEMENT Opdeling in studie-, orde- en tuchtreglement: afgeschaft Overheid legt geen model op, wel uitbreiding minimale inhoud: zie nieuwe onderwijssituaties: flexibilisering leertrajecten, werkplekleren, samenwerking tussen scholen, … zie knelpunten en hiaten in huidige regelgeving: uniek loket per school voor financiële kwesties, gegevensoverdracht bij schoolverandering, transparantie over leerlingenevaluatie, … → nadruk op regelmatig en tijdig informeren en communiceren ≠ alles in detail opnemen in schoolreglement

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEERLINGENGEGEVENS (1) Ouders én leerlingen hebben recht op: Inzage in, toelichting bij en een kopie van leerlingengegevens (chronologie) Leerlingengegevens? individueel: NIET van andere leerlingen, NIET van derden breed te interpreteren → aandacht van scholen voor opname van ‘gevoelige informatie’

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEERLINGENGEGEVENS (2) Overdracht leerlingengegevens bij schoolverandering: Bijvoorbeeld: beslissingen en adviezen klassenraad informatie uit MDO en cel leerlingenbegeleiding bijzondere remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen + resultaat GON-integratieplan handelingsplanning BASO-fiche …

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEERLINGENGEGEVENS (3) Overdracht steeds i.f.v. optimalisering onderwijsloopbaan leerling Automatisme (niet telkens toestemming vragen aan ouders) Verzet mogelijk door ouders, voogd, meerderjarige leerling: op de hoogte van procedure via schoolreglement uitzondering 1: tuchtmaatregelen en tuchtdossier NOOIT overdraagbaar uitzondering 2: B-codes en attestering VERPLICHT overdraagbaar (geen verzet mogelijk)

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEERLINGENEVALUATIE (1) autonomie schoolbesturen gevrijwaard bestaande uitzonderingen behouden: GIP, modaliteiten uitstel eindbeslissingen, externe certificering van bepaalde opleidingen, contingent maximum aantal evaluatiedagen Mededeling evaluatiebeslissing: tijdstip + manier waarop: autonomie schoolbestuur NIEUW: communicatie via schoolreglement i.f.v. transparantie

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEERLINGENEVALUATIE (2) Geen inhouding studiebekrachtiging omwille van openstaande schoolfacturen: decretale verankering Beroep tegen B- of C-attest: door ouders, voogd of meerderjarige leerling schriftelijke motivering door klassenraad blijft verplicht NIEUW: mogelijkheid tot overleg met directeur of gemandateerde (= ‘bemiddelingsfase’) NIEUW: pas na overleg mogelijkheid tot beroep

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEEFREGELS (1) Welke? materiële leefregels (bv. kledij) immateriële leefregels (bv. taalgebruik) Doel? goede werking en ordentelijk verloop onderwijsgebeuren veilig stellen fysieke en psychische integriteit en veiligheid van personeel en leerlingen veilig stellen

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEEFREGELS (2) Regelschending ZONDER ‘gevaarsituatie’ → GEEN tuchtmaatregelen (bv. verbod tot deelname aan facultatieve schoolreis, verwijdering van maximum 1 lesdag uit de lessen) Regelschending MET ‘gevaarsituatie’ → 2 mogelijke tuchtmaatregelen (uitzonderlijk karakter) tijdelijke uitsluiting definitieve uitsluiting → schoolbestuur, school of directie maakt inschatting van de situatie

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEEFREGELS (3) Tijdelijke uitsluiting: NIEUW = termijn: minimum 1 lesdag en maximum 15 opeenvolgende lesdagen nieuwe tijdelijke uitsluiting pas na een nieuw feit Definitieve uitsluiting: voorafgaand advies klassenraad → NIEUW: verplichte uitbreiding klassenraad met personeelslid CLB met adviesbevoegdheid

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEEFREGELS (4) Definitieve uitsluiting: uitschrijven? meerderjarige leerlingen → NIEUW: na 10 lesdagen (i.p.v. 30) NIEUW: manifeste tegenwerking ouders, voogd, meerderjarige leerling bij zoektocht nieuwe school Preventieve schorsing = voorafgaande bewarende maatregel i.f.v. eventuele tijdelijke of definitieve uitsluiting NIEUW: termijn: maximum 10 opeenvolgende lesdagen + mogelijkheid tot onmiddellijke inwerkingtreding mogelijkheid tot 1x herhalen mits motivering (bv. als tuchtonderzoek nog niet is afgerond)

LUIK RECHTSPOSITIE SO: LEEFREGELS (5) Preventief schorsen en uitsluiten: uitsluitend door directeur of zijn afgevaardigde betrokken personen schriftelijk op de hoogte opvang leerling door school, tenzij school kan motiveren waarom dit niet haalbaar is begeleidingstaak CLB t.a.v. leerling: remediëring, ondersteuning, sensibilisering definitieve uitsluiting tijdens schooljaar: school + CLB: leerling actief bijstaan in zoektocht naar nieuwe school → maximaal rekening houden met 3 criteria: ‘afstand’, ‘onderwijsnet’, ‘opleiding’

LUIK RECHTSPOSITIE SO: BEROEP (1) Waartegen? VERPLICHT: definitieve uitsluiting + B- of C-attest school heeft mogelijkheid om beroepsmogelijkheid uit te breiden (communicatie via schoolreglement) Hoe? NIEUW: via schoolinterne beroepscommissie volheid van bevoegdheid → beroep is onontvankelijk, bevestiging oorspronkelijke beslissing, andere beslissing

LUIK RECHTSPOSITIE SO: BEROEP (2) Samenstelling schoolinterne beroepscommissie: schoolbestuur stelt beroepscommissie in en stelt ze samen samenstelling kan per dossier verschillen interne + externe leden, met pariteit van stemmen voorzitter = extern lid beroep tegen definitieve uitsluiting: directie of zijn afgevaardigde die beslissing heeft genomen: geen lid beroep tegen B- of C-attest: voorzitter klassenraad verplicht intern lid

LUIK RECHTSPOSITIE SO: BEROEP (3) Beroep tegen definitieve uitsluiting: beroepsprocedure vastgelegd in schoolreglement Beroep tegen B- of C-attest: uitsluitend na overleg met directeur of zijn afgevaardigde einddatum beroepsprocedure: uiterlijk 15 september van het daaropvolgende schooljaar Na uitputting schoolintern beroep: mogelijkheid tot beroep bij hoger rechtscollege

LUIK RECHTSPOSITIE SO: MOEDERSCHAPSVERLOF Recht (≠ plicht) voor tienermoeders Maximum 1 week vóór bevallingsdatum + maximum 9 weken na bevalling Gekoppeld aan recht op tijdelijk onderwijs aan huis

LUIK RECHTSPOSITIE BAO: PARALLELLEN MET SO Regelgeving m.b.t. leerlingengegevens (inzagerecht / doorgeven bij schoolverandering) Beroep(scommissie) bij niet krijgen getuigschrift basisonderwijs en definitieve uitsluiting Introductie preventieve schorsing (5 + 5) Directeur beslist over preventieve schorsing en uitsluiten (voorheen in BAO: schoolbestuur)

LUIK RECHTSPOSITIE BAO: EVALUATIE Zittenblijven: beslissing van de school, mits schriftelijke motivering, toelichting aan de ouders Aandachtspunten voor het volgend schooljaar Beslissing wordt genomen na overleg met het CLB Niet krijgen getuigschrift basisonderwijs: motivatie + aandachtspunten verdere schoolloopbaan

Afdeling Secundair Onderwijs en Leerlingenbegeleiding CONTACT Departement Onderwijs en Vorming Afdeling Secundair Onderwijs en Leerlingenbegeleiding Chris DOCKX (chris.dockx@ond.vlaanderen.be 02 553 96 01) Kaat CLINCKSPOOR (kaat.clinckspoor@ond.vlaanderen.be 02 553 96 20) Afdeling Basisonderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs Veronique ADRIAENS (veronique.adriaens@ond.vlaanderen.be 02 553 92 32)

Inschrijvingsrecht & CLB’s Directiedag CLB Ellipsgebouw Brussel 23 mei 2014 Beperken tot die maatregelen die van toepassing zijn in het schooljaar 2014-2015 Algemeen overzicht, niet teveel in detail. Volgt nog, omzendbrieven, ronde van vlaanderen,…

Inschrijvingsrecht Recht op inschrijving in school v/ keuze (toelatingsvoorwaarden, pp en sr) Chronologisch inschrijven Afwijking: voorrangsgroepen (brussen, KvP, Ned. (BHG), campus (SO), (n)ind) Dubbele contingentering Weigeringsgronden Aanmelden

Inschrijvingsrecht Dubbele contingentering Twee contingenten voor gelijktijdige inschrijving van (n)indic Contingenten gericht op evenredige verdeling indic-lln overheen de scholen Verplicht LOP/ aanmelden

Inschrijvingsrecht Weigeren Ouders of belanghebbenden niet akkoord Toelatingsvoorwaarden, alterneren, capaciteit , definitieve uitsluitingen, draagkracht BuO Ouders of belanghebbenden niet akkoord Bemiddelingshulp LOP Provinciale bemiddeling Klacht CLR

Inschrijvingsrecht & ODXXIV Evaluatierapport één jaar implementatie Knelpunten ODXXIV – aanpassingen korte termijn Vereenvoudiging Draagvlak Haalbaarheid

Inschrijvingsrecht & ODXXIV Gegarandeerde schoolloopbaan bij herstructureringen / fusies Horizontale campus Voorrang Nederlandstaligen Brussel

Inschrijvingsrecht & ODXXIV Dubbele contingentering enkel voor instroomjaren Definitie IND en niet – IND lln

Inschrijvingsrecht & ODXXIV Capaciteit Anderstalige Nieuwkomers BaO Volzetverklaring SO Vrije plaatsen Respecteren chronologie nt gerealiseerde inschrijvingen jongste geboortejaar

Inschrijvingsrecht & ODXXIV Aanmelden: Inschrijven tijdens aanmeldingen volgend schooljaar Ordenen ongunstig geordende leerlingen Mandatering schoolbestuur/LOP Beëindigen inschrijving Dossier CLR

Inschrijvingsrecht & CLB’s Niet-inschrijving: informatie & bemiddelingshulp CLB? Afspraken maken (praktijkervaring/ervaring met scholen) Afspraken naleven (signaalfunctie) Individuele ouders/lln begeleiden Toeleiding naar scholen (schoolbezoek!) Bemiddelen via bemiddelingscel LOP Klachtenprocedure CLR

Inschrijvingsrecht & CLB’s Niet-inschrijving: klachtenprocedure CLR Wie? Ouders/lln & andere belanghebbenden CLB ? Ouders ondersteunen bij indienen klacht CLB kan klacht indienen (niet tg school maar NGI)

Audit CLB Noodplanning artsentekort

IJH – Specifieke actie http://www.picov.be/

DIAGNOSTISCHE INSTRUMENTEN voor keuzebegeleiding 2de SO Vlaamse werkgroep OLB Veerle Briers, KU Leuven Bart Soenens, UGent

Vlaamse werkgroep OLB Start maart 2012 Doelstelling: VCLB Oostkust VCLB W -VL Start maart 2012 Doelstelling: (terug) investeren in verantwoorde diagnostiek OLB vanuit een lang termijnperspectief via uniek samenwerkingsverband: win-win-win KUL Ugent VUB CLB GO! PCLB CLBovsg VCLB VIVES Thomas MORE Howest onder-zoekers CLB 3 netten HS Bac Toeg Psy

Vlaamse werkgroep OLB KUL Karine Verschueren Veerle Briers Ugent Maarten Vansteenkiste Bart Soenens Mark Schittekatte (coördinator) VUB Peter Theuns Sylvie Van Houtvinck CLB GO! Lieve Dillen Stefanie Pieters PCLB en CLB-ovsg (Julien Luwel) VCLB Bram Deeren Johan David Johan Declercq Ides Depotter (voorzitter) VIVES Evelien Desmet Tine Zutterman Thomas MORE Annemie Bos Howest Miet Craeynest Annemie Schepens

Testbatterij 2de SO Keuze doelgroep met oog op hervorming SO: belangrijk keuzemoment 1ste – 2de graad Toepassingsgebied: individuele begeleiding CLB bij moeizaam of vastlopend keuzeproces Verwerven van diagnostisch inzicht van waaruit doelgerichte begeleiding mogelijk is

Testbatterij 2de SO Gebaseerd op omvattend theoretisch model antecedenten hulpbronnen uitkomsten persoonlijk functioneren kwaliteit van motivatie zelfgereguleerd leren gezins-functioneren academisch zelfconcept negatieve uitkomsten schoolklimaat gedragsmatige en emotionele betrokkenheid studiekeuze-proces

Testbatterij praktisch alle onderzoeksinstrumenten zullen vrij beschikbaar zijn voor de CLB handleiding voor de begeleider (Veerle Briers) beschrijving onderzoeksinstrumenten psychometrische gegevens (o.a. normen) begeleidingstools en –tips Studiedag VVSP op 19-11-’14 in Howest-Kortrijk

Beschrijving onderzoeksgroep 35 scholen 24 vrije net 11 GO! 570 deelnemers 254 (45%) jongens, 316 (55%) meisjes 507 (89%) uit de A-stroom, 63 (11%) uit de B-stroom Gemiddelde leeftijd: 14 jaar

Vragenlijsten: Theoretisch kader antecedenten hulpbronnen uitkomsten persoonlijk functioneren kwaliteit van motivatie zelfgereguleerd leren gezins-functioneren academisch zelfconcept negatieve uitkomsten schoolklimaat gedragsmatige en emotionele betrokkenheid studiekeuze-proces

Zelf-Determinatie Theorie Prof. Edward Deci (University of Rochester, NY) Prof. Richard Ryan (University of Rochester, NY)

Waarom we doen wat we doen Waarom doe je je best op school? Omdat ik mezelf moet bewijzen dat ik een slimme leerling ben Omdat ik inzie waarom iets leren nuttig is Omdat dit is wat anderen (zoals ouders, vrienden, en leerkrachten) van mij verwachten Omdat ik dit heel erg leuk vind

Waarom we doen wat we doen Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelfwaarde Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Verplichting, druk, stress Vrijwillig, psychologisch vrij GecontroleerdeMotivatie Autonome Motivatie “Moeten” of “moetivatie” “Willen” of “goesting”

Waarom we doen wat we doen Kwaliteit van motivatie Kwantiteit van motivatie Autonome motivatie wijst op een betere kwaliteit van motivatie dan gecontroleerde motivatie Amotivatie wijst op een gebrekkige hoeveelheid motivatie, bijvoorbeeld omdat leerlingen het nut van een leeractiviteit niet inzien leerlingen denken dat hun inspanningen niet zullen leiden tot een leerdoel = niet kunnen

Vragenlijsten: Motivatie De Zelf Regulatie Vragenlijst – Leren (Vansteenkiste, Sierens, Soenens, Luyckx, & Lens, 2009) , een aangepaste versie van de Academic Self-Regulation Questionnaire (SRQ-a) ontwikkeld door Ryan and Connell (1989).

Vragenlijsten: Motivatie Item Begrip Omdat leren leuk is Intrinsieke motivatie (plezier, uitdaging) Autonome motivatie (Willen) Omdat ik leren persoonlijk heel waardevol vind Identificatie (persoonlijke relevantie) Omdat ik me schuldig zou voelen als ik het niet zou doen Introjectie (interne druk) Gecontro-leerde motivatie (Moeten) Omdat anderen (ouders, vrienden, leerkrachten) me hiertoe verplichten Externe regulatie (externe druk) Eerlijk gezegd, weet ik het niet: ik heb het gevoel dat ik mijn tijd verdoe op school Amotivatie (niet kunnen)

Resultaten Amotivatie α = .85 Externe regulatie α = .68 Introjectie α = .71 Identificatie α = .79 Intrinsieke motivatie α = .86 Gecontroleerde motivatie α = .73 Autonome motivatie α = .88

Resultaten

Gecontroleerde motivatie Amotivatie Oppervlakkig leren -.18** .10* Gecontroleerde motivatie .24** -.06 Diepgaand leren .02 Autonome motivatie .32**

Gecontroleerde motivatie Amotivatie Testangst .13** .30*** Gecontroleerde motivatie .10* .40*** Uitstelgedrag .11** Autonome motivatie -.20**

Resultaten Exploratie is een belangrijk element van het studiekeuzeproces Exploratie in de breedte “Hoe vaak heb je dit schooljaar nagedacht over wat je graag en minder graag doet?’ Exploratie in de diepte “Hoe vaak heb je dit schooljaar nagedacht over je studie-aanpak?”

Exploratie van studiekeuze in de breedte Amotivatie Exploratie van studiekeuze in de breedte -.04 .10* Gecontroleerde motivatie .16** .01 Exploratie van studiekeuze in de diepte .05 Autonome motivatie .17**

Resultaten 10% 21% 29% 24% 16%

Resultaten

Resultaten

Doelstelling 1 Identificeren van motivationele sterktes en zwaktes van leerlingen Normen opstellen Individuele leerlingen vergelijken met normen Motivationeel profiel per leerling

Doelstelling 1 Identificeren van motivationele sterktes en zwaktes Kan belangrijk zijn voor het versterken van kwaliteit van motivatie Enthousiasme, leergierigheid, en verwondering aanmoedigen Relevantie van leren en studeren bespreken Druk wegnemen Ultiem: heroriëntatie

Follow-up onderzoek Paasvakantie – begin juni 2014 Verkorte versie van onderzoek Belangrijkste concepten uit model Uitkomst: studieresultaten, tevredenheid keuze Zelfde scholen opnieuw gecontacteerd Probleem: leerlingen die van school veranderd zijn

Schoolse aanpassing, tevredenheid studiekeuze in transitie 2e graad Follow-up onderzoek Schoolse aanpassing, tevredenheid studiekeuze in transitie 2e graad Motivatie Zelfconcept Betrokkenheid

Doelstelling 2 Peilen naar de achtergrond en mogelijke oorzaken van motivationele problemen Kan helpen om een interventie beter af te stemmen op de achtergrond en noden van de leerling Bijvoorbeeld: een perfectionistische leerling vereist een andere aanpak dan een leerling die louter van buitenaf (bijvoorbeeld door ouders) onder druk gezet wordt

Doelstelling 2 Omgeving (ouders, leerkrachten, …) Kwaliteit en kwantiteit van motivatie Persoonlijke kenmerken Omgeving (ouders, leerkrachten, …)

Doelstelling 2 Zelfkritisch (neurotisch) perfectionisme Voorbeelditems “Here we have a sort of people whose efforts – event their very best ones – never seem quite good enough. It always seems to these persons that they could – and should – do better.” (Hamachek, 1978, p. 27) Voorbeelditems “Als iemand op school een taak beter uitvoert dan mij, dan heb ik het gevoel dat ik gefaald heb op de hele taak” “Als ik het niet zo goed doe als andere mensen, dan betekent dit dat ik een minderwaardig mens ben”

Gecontroleerde motivatie Amotivatie Gecontroleerde motivatie Autonome motivatie Zelfkritisch perfectionisme .35*** .22*** -.01

Doelstelling 2 Autonomieondersteuning Controlerende stijl Vrijwillig functioneren aanmoedigen Enthousiasme en verwondering cultiveren Initiatief aanmoedigen Keuze geven Zinvolle uitleg geven wanneer regels worden ingelast Druk zetten, verplichting Externe contingenties (dreigen met sancties, controlerende beloningen) Interne druk (inspelen op schuldgevoelens, minderwaardigheid) “Iemand met jouw capaciteiten zou toch beter moeten kunnen”

Autonomie-ondersteuning door leerkrachten Gecontroleerde motivatie Amotivatie -.31*** Autonomie-ondersteuning door leerkrachten Gecontroleerde motivatie .15** .36*** Autonome motivatie

Controlerende stijl moeders Amotivatie .18** Controlerende stijl moeders -.16** Gecontroleerde motivatie .21** .12* Autonomie-ondersteuning moeders .02 Autonome motivatie .31***

Conclusie Dit is momenteel hoofdzakelijk vrijwilligerswerk Project levert al interessante bevindingen op Lange-termijn opvolging en uitbreiding naar andere leeftijden Meer structurele inbedding zou wenselijk zijn Studiedag op 19 november

Directiedagen 2014-2015 - Dinsdag 21/10/14 - Donderdag 12/02/15 - Woensdag 20/05/15