25 september 2012
gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede
Discussietraject ( ) just do it… discussie - lokale actie discussie – voorstellen formuleren positief mobiliseren: no child left behind
Appèl aan schoolbesturen – inrichtende machten directies - leerkrachten ouders- kinderen Vlaanderen - steden en gemeenten organisaties - diensten - publieke opinie …
Discussietraject discussietekst negenproef (filmpjes) groepsdiscussies - individueel
Discussietraject Congres 14 december 2012, Hoboken vm: mind-set - blikopeners nm: themagroepen bediscussiëren ontwerpresoluties ( uit voorafgaande discussiesessies, bevragingen diverse organisaties… )
Discussietraject Voorjaar 2013 tot september 2013 verderzetten lokale discussies op basis ontwerpresoluties verkennen actie-beweging
Discussietraject Signaalcongres 18 oktober 2012, Antwerpen resoluties, voorstellen bekrachtigen - in beweging brengen…
Discussietekst probleemstelling samenleving onderwijs beleid
Discussietekst integrale aanpak waarom? wat houdt dat in? implicaties
Discussietekst integraal beleidsnetwerk kenmerken hoe werkt het? noodzakelijke randvoorwaarden LOP’s - onderwijsraden
Discussietekst expertisenetwerken kenmerken as school – gezin as school – samenleving as gezin – samenleving
traject ste ronde lokale sessies + congres 14 december de ronde sessies-praktijk-actie + Signaaldag 18 oktober
Traject discussie – lokale actie signalen-voorstellen positief mobiliseren: no child left behind
discussie
140 volle dagen instructie
samenleving stijgende armoede + sociale ongelijkheid welzijnsproblemen nemen toe superdiversiteit wordt realiteit
onderwijs onduidelijke maatschappelijke opdracht elke school is autonoom (lust-last) vermarkting + concentratiescholen overbevraagd personeel
ondersteuning school-gezin (onderwijs)opbouwwerk / brugfiguren huistaak- en tutorinitiatieven buitenschoolse leerremediëring - logopedisten - commercieel aanbod bijles - centra leerstoornissen
vele (decretale) overleggen lokaal overlegplatform lokaal gezondheidsoverleg lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie lokaal netwerk opvoedingsonderst. lokaal overleg kinderopvang stedelijke onderwijsraad...
-ouders ‘maken of kraken’ de de school -elk kind is verbonden met zijn ouders -vertrouwen leidt tot partnerschap gezin-school
school-gezin school beïnvloedt de gezinnen -huistaak-opdrachten -socio-emotionele -studiekeuze -middenklas-vaardigheden -communicatie-oudercontact
school-samenleving -sociaal kapitaal buurt versterken -oefenplaats voor democratie -laagdrempelige ontmoetingsplaats
samenleving-school -segregatie + nog structureel sociale klassen (arbeiders-bedienden,…) -consumptiemaatschappij- materialisme -mobiliteit, arbeid, veiligheid, wonen,… -school als oplossingsactor overschat
gezin-samenleving -deelnemen aan de samenleving -solidariteit-respect -toegang tot maatschappelijke dienstverlening
samenleving-gezin -kans op integrale dienstverlening via de school -gezondheidspreventie (CLB-medisch schooltoezicht) -opleiding-werk- kennismaatschappij- leerplicht -levenslang leren -burgerschap-participatie