Uitwisselingsdag Brede School. Welkom!  10u00Welkom  10u20Beleidsaanbevelingen  11u00Wat brengt Brede School teweeg: hoe in kaart brengen?  11u30.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Brede School Rotterdam
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Samenwerken in burgerschap
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Derde studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Jongeren Preventie Team
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Even voorstellen Anja Hol
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Deel anders, mijn organisatie
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
het katholiek basisonderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Uitwisselingsdag Brede School

Welkom!

 10u00Welkom  10u20Beleidsaanbevelingen  11u00Wat brengt Brede School teweeg: hoe in kaart brengen?  11u30 Maaltijd in Hacienda  12u45 Wat brengt Brede School teweeg?: vervolg  13u30 Brede School: krachtig?... moelijk?...  14u15 Open space: wat brengt Brede School teweeg? hoe Brede School verderzetten?  15u30Receptie Programma

Uitwisseling  Waar is jullie bredeschoolproject momenteel op gefocust?  Welke zaken pakken jullie in jullie bredeschoolproject dit jaar al anders aan dan tijdens de voorbije jaren?  Wie niet in een concreet project betrokken is: welke vraag/bekommernis/gedachte leeft bij jou momenteel rond Brede School? Welkom

3 Jaar bouwen aan een Brede School in Vlaanderen en Brussel… welke beleidsaanbevelingen formuleert Steunpunt GOK?

Aanbevelingen op 3 niveaus Vlaamse Overheid Steden en Gemeenten Brede School

1. Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid  Voorzien in een richtinggevend kader  Faciliteren van de regierol van steden en gemeenten  Organiseren van een Expertisenetwerk Brede School  Opzetten van interdepartementale samenwerking  Optimaliseren van het statuut van personeel

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid - voorzien in een richtinggevend kader -  Contouren aangeven van de Brede School  Op basis van bestaand referentiekader

Referentiekader Brede School Een Brede School is…  gericht op het creëren van maximale ontwikkelingskansen voor álle kinderen en jongeren  door het werken aan een brede leer- en leefomgeving  in een breed samenwerkingsverband tussen diverse sectoren betrokken bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren Toetsstenen voor een kwalitatieve bredeschoolwerking: diversiteit, verbindingen en participatie.

Doel BS maximale ontwikkelingskansen voor álle kinderen en jongeren Concretisering in 5 kernaspecten: Gezondheid → lichamelijk gezond, geestelijk gezond, gezonde leefstijl en omgeving, continuïteit in opvoeding en verzorging. Veiligheid → geborgenheid, onvoorwaardelijke liefde, respect, aandacht, grenzen, veilig thuis en buitenshuis. Maatschappelijke participatie → actieve betrokkenheid bij de maatschappij, meedenken en meedoen, actieve betrokkenheid bij naaste omgeving, positief gedrag, burgerschap. Talentontwikkeling en plezier → onderwijs genieten en opleiding krijgen, vrijheid om te spelen, mogelijkheid voor hobby’s, sport, cultuur en ontspanning. Voorbereiding op de toekomst → diploma halen, werk vinden, in eigen levensonderhoud kunnen voorzien, stimulerende leefomgeving.

Brede leer- en leefomgeving Verbreden van de leer- en leefomgeving Aanbieden van nieuwe contexten, verbreden en verrijken van de waaier aan omgevingen waarin kinderen en jongeren zich bewegen Versterken van de de leer- en leefomgevingen Werken aan randvoorwaarden (preventief + wegwerken hindernissen en bieden van steun) om de leer- en leefomg. te versterken Stimuleren van Breed leren Drie gradaties van leren in reële maatschappelijke context: oefenen, ontmoeten, creëren en deelnemen Sámen maken deze 3 invalshoeken de brede leer-en leefomgeving uit Inhoud BS

Breed samenwerkingsverband  Organisaties uit diverse sectoren  Doelgericht samenwerken  Aangestuurd door een coördinator Organisatie BS

Brede School = meer dan school alleen  Wie krijgt de sleutels in handen van de Brede School?  Potentieel van Brede School gaat verder dan (het verrijken van) het schoolgebeuren  Brede School als term

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid - Faciliteren regierol steden en gemeenten -  Het onder voorwaarden ter beschikking stellen van middelen aan steden en gemeenten  Lokaal beleidsplan  Voor een periode van 6 jaar  Cofinanciering (20%)  Informeren en ondersteunen van steden en gemeenten ism Expertisenetwerk Brede School

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid - Expertisenetwerk Brede School -  Taken  Conceptontwikkeling  Informatieverstrekking  Procesbegeleiding  Materiaalontwikkeling  Onderzoek  Opvolgen internationale ontwikkelingen

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid Interdepartementale samenwerking  Uitgangspunt = integrale benadering van ontwikkeling van kinderen en jongeren  Mogelijke pistes:  Nieuwe structuur  Onderminister/staatssecretaris  Voogdijminister  Interkabinetaire stuurgroep

Aanbevelingen voor de Vlaamse Overheid Statuut  Optimaliseren van het statuut van leerkrachten in functie van opdrachten gerelateerd aan de Brede School

2. Aanbevelingen voor steden en gemeenten  Lokale regie van Brede School  Lokale overheid als ondersteuner  Lokale overheid als initiator  Interne gemeentelijke samenwerking  Ondersteunende dienst

3. Aanbevelingen voor Brede Scholen  Aanstellen coördinatie  Werken aan beleidsvoerend vermogen  Maatschappelijke relevantie  Planmatig werken  Samenwerken  Personeelsbeleid  Infrastructuur

Wat roepen de aanbevelingen bij je op?  Formuleer:  een kans  een zorg

Zo coördinatie, zo Brede School? Een verkenning naar de inbedding van de coördinatierol Verschilt een Brede School geïnitieerd vanuit een wijk- of externe organisatie van een Brede School geïnitieerd vanuit de school? En zoja, waarin? Stageopdracht Evelyn Morreel Volledige tekst:

Concreet? Beperkt onderzoek:  5 bredeschoolprojecten  coördinator en 2 partners per project

Voornaamste bevindingen?  2 benaderingen:  BSCS: verbreding schoolwerking  School als aanstuurder  BSCW: territoriaal als concept  School als partner

2 benaderingen: BSCS Kansen  Verbinding school-buitenschool Aandachtspunten  ruimer dan schoolse doelpubliek, schooleigen doelen?  (gelijkwaardige & inhoudelijke) samenwerking met buitenschoolse actoren?

2 benaderingen: BSCW Kansen  Dynamisch & structureel net- en sectoroverstijgend samenwerkingsverband  Ruimere insteek: buurt Aandachtspunten  Interactie school-buurt?  Brede focus?  Brede doelgroep?  Breed netwerk?

Voornaamste bevindingen? Belang van context projecten!  positie scholen  cf. focus bij aanvang => Verkennend karakter: bevindingen als indicaties

Aanbevelingen  Blijven zoeken naar verbinding school en buurt  Actieve betrokkenheid buurtpartners  Inhoudelijke blik breed houden  Zoektocht naar brede betekenis van ‘brede leer- en leefomgeving’: buurt?  Affiniteit coördinator met verschillende sectoren/organisaties  Aandacht en mogelijkheden voor groei  Tijd en ruimte voor coördinatiefunctie!  Structurele en doelgerichte werking met voordelen naar gedragenheid

Ahmed Zragua over Brede School IMS- Borgerhout Wat brengt Brede School teweeg?

Middagpauze in de Hacienda

Femke Croux (opbouwwerk Rimo Kolderbos) over Koldertof - Genk Wat brengt Brede School teweeg?

Hoe willen we vanuit Steunpunt GOK dit in kaart brengen?

Bevraging  Doel: nagaan wat huidige stavaza is + welke beleving men heeft rond impact van bredeschoolwerking  Gebruik gegevens: studiedag, publicatie. Geen evaluatie!  Impact nagaan op 3 aspecten van referentiekader Brede School: samenwerkingsverband, activiteiten brede leer- en leefomgeving, doelen Brede School  3 onderdelen bevraging Wat brengt Brede School teweeg?

Bevraging: 3 onderdelen  Onderdeel 1: projectfoto  Coördinatoren  Digitaal in te vullen en terug te sturen vóór interview  Doel: Stavaza feitelijke gegevens  Onderdelen:  Samenwerkingsverband: welke partners, hoe betrokken, welk soort overleg, functie en rol coördinatie  Brede leer-en leefomgeving: frequentie, finaliteit activiteiten  Doelen Brede School: doel project 2009 omschrijven in eigen woorden + aftoetsen aan ontwikkelingsaspecten  Bij vragen Annelies, Veerle of Marjan contacteren Wat brengt Brede School teweeg?

Bevraging: 3 onderdelen  Onderdeel 2: impact van het project  Coördinatoren  Interview, verder bouwend op schriftelijke vragenlijst  Impact op 3 aspecten referentiekader  Afspraken liggen vast  Partners  Schriftelijke vragenlijst  Impact op 3 aspecten referentiekader  Kinderen-jongeren en hun ouders  Enkele casussen Wat brengt Brede School teweeg?

Bevraging: 3 onderdelen  Onderdeel 3: projectverloop  Coördinatoren en partners op gezamenlijk reflectiemoment  Terugblik op driejarige werking: succesfactoren en knelpunten in kaart brengen Wat brengt Brede School teweeg?

Bevraging: overzicht Wat?Wie?Hoe?Wanneer? 1. Projectfoto: Huidige stavaza bredeschoolwerking CoördinatorInvullijstMaart 2. Impact van het project: Peilen naar beleving rond impact van bredeschoolwerking CoördinatorInterviewMaart PartnersSchriftelijke vragenlijst April-mei Kinderen, jongeren, ouders CasussenApril-mei 3. Projectverloop: In kaart brengen van verloop project Coördinator en partners Reflectie- moment Juni Wat brengt Brede School teweeg?

Josianne Vranken en Jean Weustenraad (directies) over: Expeditie Kameleon - Maasmechelen Wat brengt Brede School teweeg?

Brede School: krachtig?... moeilijk?...

Brede School: krachtig?... moeilijk?...  2 groepen volgens kleur etiket  2 x binnenkring-buitenkring Brede School: krachtig?... moelijk?... Start: 4 personen + 1 lege stoel Argumenteren Men mag weggaan als men niets meer in te brengen heeft Altijd minstens 3 plaatsen bezet Binnenkring Buitenkring Overige personen Luisteren Men mag op lege stoel in binnenkring gaan zitten als men iets wil inbrengen

Opdracht Binnenkring 1 formuleer: “Brede School is moeilijk want…”: 10 argumenten (1 persoon noteert elk argument op een A4) Rangschik argumenten van minst moeilijk naar meest moeilijk 2 afgevaardigden die zo dadelijk groep 1 vertegenwoordigen Binnenkring 2 formuleer: “Brede School is krachtig want…”: 10 argumenten (1 persoon noteert elk argument op een aparte A4) Rangschik argumenten van minst krachtig naar meest krachtig 2 afgevaardigden die zo dadelijk groep 2 vertegenwoordigen Brede School: krachtig?... moelijk?...

Ten oorlog! 2 afgevaardigden groep 1 formuleren: “Brede School is moeilijk want…”: argument 1 (minst moeilijke) 2 afgevaardigden groep 2 antwoorden: “Brede School is krachtig want…”: argument 1 (minst krachtige) Idem argument 2, 3,… 10. Brede School: krachtig?... moelijk?...

Jongeren over: Kinderopvang: mogelijkheden voor een onderwijsinstelling - Dendermonde Wat brengt Brede School teweeg?

Open space