Studiedag Centrum voor Milieurecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Open normen in wetgeving
Integrale handhaving en Wabo!
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Flexibiliteit van omgevingswaarden
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Rechtshandelingen van de Unie
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Baggernet: technische aspecten Hollandsche IJssel 20 november 2007 Roel van Swam.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
door Thom Beuker WELKOM
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Richtwaarde geluid als nieuw afwegingskader
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Omgevingswet - een introductie -
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
1 Conceptuele modellen – Pilot grondwaterlichaam Zand-Maas WORKSHOP 3 maart 2010 Marcel van Uden, provincie Noord-Brabant.
Studiedag 25 april 2013 “ Verboden en geboden in het bestemmingsplan ” dr. Co van Zundert en mr. drs. Ingrid Nauta.
Scheiden is lijden? Leon Hoppenbrouwers *.
Valérie van ‘t Lam VMR Actualiteitendag 2016 Wabo en omgevingsvergunning milieu.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
Vereniging Compliance Officers Bestuurdersaansprakelijkheid Brechje van der Velden Bas Jennen.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Les 12 De regelscontroleren
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Studiedag Centrum voor Milieurecht Amsterdam, 13 december 2013 door mr. dr. L.A.J. Spaans Van blijvende waarde: achtergrond en betekenis van milieukwaliteitsnormstelling

Plan van aanpak Achtergrond en functie binnen het omgevingsrecht Huidig wettelijk kader op hoofdlijnen Vier trends Naar omgevingswaarden

Achtergrond en functie binnen het omgevingsrecht

Definities “Eisen betreffende de kwaliteit van onderdelen van het fysieke milieu, die aangeven in welke toestand het desbetreffende onderdeel dient te verkeren op een daarbij te bepalen tijdstip” (MvT hfd. 5 Wmb) “Bij wettelijk voorschrift gestelde norm ten aanzien van de kwaliteit van een onderdeel van het milieu” (art. 2.1, lid 1, sub b, Chw / art. 1, sub c, Interimwet stad-en-milieubenadering) “Alle eisen waaraan op een bepaald moment in een bepaald milieucompartiment of een bepaald gedeelte daarvan moet worden voldaan overeenkomstig de wetgeving van de Unie” (art. 3, sub 6, RIE (2010/75/EU)) “Een milieukwaliteitsnorm is een al dan niet wettelijk vastgelegde norm, gesteld in het belang van de bescherming van het milieu, die zich primair richt tot de overheid en waarin met behulp van een milieukwaliteitswaarde wordt voorgeschreven aan welke kwaliteit een onderdeel van het milieu op een bepaalde plaats en op een bepaald moment moet voldoen, dan wel bij welke kwaliteit van zo’n onderdeel het treffen van een of meer voorgeschreven overheidsmaatregelen is geboden.” (Spaans, diss. 2002)

Achtergrond Politieke haalbaarheid EU (Eerste EG Actieprogramma, juli 1972) Stelsel van kwaliteitsnormen als toetsingsinstrument naast bronmaatregelen (Normennota’s 1974 en 1976) Verontreiniging niet altijd (nog) herleidbaar tot specifieke bron

Eigenschappen (totstandkomingsgeschiedenis hfd. 5 Wmb) Gesteld in het belang van de bescherming van het milieu Primair gericht tot de overheid Schrijft milieukwaliteit voor m.b.v. een waarde “voor zwaveldioxide gelden de volgende grenswaarden […] 350 microgram per m3 als uurgemiddelde concentratie […]” (Bijlage 2, voorschrift 1.1, Wmb) “[…] richtwaarde: met ingang van 22 december 2015 is een goede oppervlaktewatertoestand bereikt” (art. 4 (e.v.) Besluit kwaliteitseisen en monitoring water 2009) Met betrekking tot een bepaald onderdeel van het milieu Differentiatie naar plaats en tijd gebiedsgerichte inzet voortschrijdende normstelling

Eigenschappen (vervolg) Milieukwaliteitswaarden: grenswaarde (art. 5.2 Wmb) richtwaarde (art. 5.2 Wmb) andere milieukwaliteitseis ter uitvoering van EU-recht (art. 5.2 Wmb) streefwaarde (MvT hfd. 5 Wmb) voorkeursgrenswaarde en hogere grenswaarde (Wgh), voorkeurswaarde en maximale waarde (hoofdstuk 11 Wmb), streefwaarde (Circulaire bodemsanering 2013), instandhoudingsdoelstelling (Nbw 1998; vgl. MvT toetsversie Omgevingswet, p. 156), interventiewaarde, alarmdrempel, informatiedrempel, etc.? Milieukwaliteitseisen versus milieukwaliteitsnormen Relatie met risicobenadering

‘Klassieke’ vertaalslag van effect naar bron Omgevingsvergunning milieu: In acht nemen van beste beschikbare technieken (art. 2.14, lid 1, sub c, onder 1, Wabo) rekening houden met BBT-conclusies en BBT-informatie-documenten (art. 5.4, lid 1, Bor) emissies (normale bedrijfsomstandigheden) niet hoger dan met BBT geassocieerde emissieniveaus (art. 5.5, lid 6, Bor) Maar ook in acht nemen grenswaarden en rekening houden met richtwaarden (art. 2.14, lid 1, sub c, onder 2, en sub b, onder 3, Wabo) Vgl. art. 18 RIE (2010/75/EU) Nb. NEC-emissieplafonds? HvJ EG 26 mei 2011, C-165-167/09

Huidig wettelijk kader op hoofdlijnen

EU-recht Tweede helft jaren ’70: waterkwaliteit 75/440/EEG: oppervlaktewater dat is bestemd voor produktie van drinkwater 76/160/EEG: kwaliteit van het zwemwater 78/659/EEG: kwaliteit van zoet water voor het leven van vissen 79/923/EEG: vereiste kwaliteit van schelpdierwater Tweede helft jaren ’70: waterkwaliteit 80/779/EEG: inzake zwaveldioxyde en zwevende deeltjes 82/884/EEG: inzake lood 85/203/EEG: inzake stikstofdioxyde 92/72/EEG: verontreiniging van de lucht door ozon Vanaf eerste helft jaren ’80: luchtkwaliteit 96/62/EG: EG-kaderrichtlijn luchtkwaliteit met dochterrichtlijnen (1999/30/EG: zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood; 2000/69/EG: benzeen en koolmonoxide; 2002/3/EG ozon; 2004/107/EG: arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische koolwaterstoffen) 2000/60/EG: EU-kaderrichtlijn water 2008/50/EG: EU-richtlijn EG betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa Vanaf midden jaren ‘90: EU kaderrichtlijnen

Achtergrond Nederlandse regeling Aanvankelijk sectorale bevoegdheden: Art. 1c Wet verontreiniging oppervlaktewateren Art. 2 Wet inzake de luchtverontreiniging Wet geluidhinder Art. 20 Wbb (oud) Hfd. 5 Wmb als algemeen wettelijk kader: milieukwaliteitseisen AMvB’s voor water en externe veiligheid Wet luchtkwaliteitseisen (titel 5.2 Wmb) Naast Wet geluidhinder En inmiddels naast hfd. 11 Wmb (Geluid)

Hoofdstuk 5 Wmb Bij AMvB (art. 5.1), ministeriële regeling (art. 5.4) en provinciale verordening (art. 5.2b en art. 5.5) Aanmerken als grenswaarde, richtwaarde of andere EU-gerelateerde waarde (art. 5.1, lid 3) Gebiedsgerichte differentiatie en herziening (art. 5.1) Aanwijzing bevoegdheden (art. 5.2) Stand-still-regeling (art. 5.2) Regeling m.b.t. EU-kaderrichtlijn water (art. 5.2b) Meten en berekenen (art. 5.3) Implementatie (art. 5.4)

AMvB’s op grond van hoofdstuk 5 Wmb Vuurwerkbesluit (Stb. 2002, 33) veiligheidsafstanden als grenswaarden (art. 4.1 jo. Bijlage 3) tevens gericht tot drijver (art. 3.2.1) Besluit externe veiligheid inrichtingen (Stb. 2004, 250) kwantitatieve waarde: kans op overlijden veiligheidsafstanden Besluit externe veiligheid buisleidingen (Stb. 2010, 686) tevens gericht tot drijver: aanleg en vervanging (art. 6, lid 2) en sanering (art. 17) Besluit externe veiligheid transportroutes (Stb. 2013, 465) besluit van 11 november 2013; nog niet in werking getreden Besluit kwaliteitseisen en monitoring water 2009 (Stb. 2010, 15) richtwaarden koppeling aan waterplannen

Hoofdstuk 5 Wmb: luchtkwaliteitseisen Milieukwaliteitseisen bij wet in formele zin (Bijlage 2 Wmb) grenswaarde en richtwaarde (eigen definities) Aanwijzing bevoegdheden (art. 5.16, lid 2, Wmb) Programmatische aanpak: Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit als spil (art. 5.12 Wmb) normopvulling (art. 5.16, lid 1, sub a, Wmb) saldering toegestaan (art. 5.16, lid 1, sub b, Wmb) kleine projecten (niet in betekenende mate) geacht verdisconteerd in NSL (art. 5.16, lid 1, sub c, Wmb) grote projecten niet afzonderlijk toetsen indien opgenomen in NSL (art. 5.16, lid 1, sub d, Wmb)

Vier trends

Vertaalslag naar bron “Geconstateerd is dat […] gegevens over achtergrondconcentraties schaars zijn, uitstootgegevens van andere bronnen dan de te vergunnen inrichting niet beschikbaar en vaak zelfs helemaal niet bekend zijn, en dat over het benodigde verspreidingsmodel veel onzekerheden en onduidelijkheden bestaan.” “Het klopt als een bus dat veel onduidelijkheid bestaat omdat vaak niet staat beschreven waar, wanneer en ook hoe […] milieukwaliteitsnormen bij de vergunningverlening moeten worden toegepast. Dit leidt in de praktijk tot problemen. Gevolg is dat een vergunning verlenen ‘een sprong in het duister’ wordt, het toestaan van een onbekend (extra) risico.” (Bron: interviews in F.C.M.A. Michiels en L.A.J. Spaans, De waarde(n) van milieukwaliteitsnormen, Den Haag: BJu 2000)

Vertaalslag naar bron (vervolg) Werken met planmatige of programmatische aanpak Bkmw 2009: koppeling aan plannen, indirect aan bronmaatregelen Wet luchtkwaliteitseisen: toetsing op planniveau (NSL) Programmatische aanpak stikstof Werken met modellen Meten of berekenen? Vereenvoudiging van de werkelijkheid; schijnzekerheid?

Doorwerking ruimtelijke-ordening Indirecte doorwerking Bestemmingsplan-praktijk Besluit externe veiligheid inrichtingen milieubeheer, etc. Directe doorwerking: MvT Hfd. 5 Wmb (Kamerstukken II, 1988/89, 21 163, nr. 3, p. 50) Oude WRO: niet toegestaan (KB 17 december 1987, AB 1988/388) Nieuwe Wro: volgens MvT ‘denkbaar’ bij ruimtelijke relevantie (Kamerstukken II, 2002/03, 28916, nr. 3, p. 21-22) Art. 3.1.6, lid 4, sub c, Bro: toelichting Van ABRvS 25 juni 2003, AB 2003/380 naar ABRvS 18 juli 2012, M&R 2013/88 (maximale geluidniveaus)

Flexibiliteit: luchtkwaliteit 1986 – 1993: Oude Besluiten luchtkwaliteit juli 2001: Besluit luchtkwaliteit 2001 medio 2004: Afdelingsjurisprudentie zet NL ‘op slot’ september 2004: Circulaire interpretatie besluit luchtkwaliteit VROM: introductie gevoelige bestemmingen en fijn stof april 2005: brief tot intrekking Circulaire n.a.v. advisering door Afdeling wetgeving over ontwerp-regeling / jurisprudentie augustus 2005: Besluit luchtkwaliteit 2005: salderingsregeling (art. 7, lid 3, sub a-b) Afdelingsjurisprudentie houdt NL op slot: motivering, onderzoek, etc. 1 november 2007 Wet luchtkwaliteitseisen (titel 5.2 en Bijlage 2 Wmb) Motie Tweede Kamer (Kamerstukken II 2000/2001, 27 793, nr. 2).

Flexibiliteit Saldering Planmatige of programmatische aanpak Bkmw 2009: koppeling aan waterplan Wet luchtkwaliteitseisen Compenserende en mitigerende maatregelen Interimwet stad-en-milieubenadering (permanent) Crisis- en Herstelwet: ontwikkelingsgebieden (hfd. 2, afd. 1) en innovatieve experimenten (hfd. 2, afd. 2) Positieve evenredigheid?

Stand-stillbeginsel “Wij zijn het eens met het principe dat omwille van […] de milieukwaliteit een vergunning niet verleend zou worden, maar het zo puur hanteren van het stand-still-beginsel […] wordt wat ons betreft absoluut niet de praktijk.” (Bron: interviews in F.C.M.A. Michiels en L.A.J. Spaans, De waarde(n) van milieukwaliteitsnormen, Den Haag: BJu 2000) Art. 5.2, lid 3, Wmb Uitgezonderd: Bevi, Besluit externe veiligheid transportroutes Art. 5.2b, lid 4, Wmb mbt toestand van waterlichaam (art. 3 Bkmw 2009) Rb. Rotterdam 21 november 2013, ECLI:NL:RBROT:2013:9074 Gebiedsgerichte milieukwaliteitsnorm en voortschrijdende normstelling?

Naar omgevingswaarden

Omgevingswet: omgevingswaarden Van normen naar waarden? Ruimer bereik? Resultaats-, inspannings- of andere verplichting (art. 2.29) Afweging, afwijking of uitstel (art. 2.29) Omgevingswaarden zomogelijk losgekoppeld van individuele besluiten (MvT Omgevingswet p. 21) Programmatische aanpak Milieukwaliteitsnormstelling en schaarsteverdeling

Vragen? jochem.spaans@allenovery.com / 020 – 674 1500 These are presentation slides only. The information within these slides does not constitute definitive advice and should not be used as the basis for giving definitive advice without checking the primary sources. Allen & Overy means Allen & Overy LLP and/or its affiliated undertakings. The term partner is used to refer to a member of Allen & Overy LLP or an employee or consultant with equivalent standing and qualifications or an individual with equivalent status in one of Allen & Overy LLP's affiliated undertakings.