Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OverEindse dagen 2013 Venetië, 17 april 2013 Jan Harm Zwaveling
Advertisements

DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE Langer aan de slag met meer werkbaar werk? Enkele cijfers uit de werkbaarheidsmonitor van de SERV.
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Medezeggenschap en de Benchmark
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Professioneel Kritische Instelling
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Wat willen we vandaag doen?
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
27-Mar-15 | 1 Missie en onderzoeksagenda Healthwise Kees Ahaus 12 april 2013.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Transcript van de presentatie:

Invloed van helpgedrag van collega’s op werktevredenheid en verloopintentie van verpleegkundigen Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie & Bedrijfskunde

Onderwerpen 1. Context: Benchmarkonderzoek ‘Verpleging Centraal’ Deelnemers Aspecten die gemeten zijn (o.a. sociale netwerkvragen) Resultaten 2. Artikel: Invloed helpgedrag op verloopintentie Theorie + Conceptueel model Conclusie

De Ziekenhuisketen  Kwaliteitsprojecten Deelnemende 5 ziekenhuizen (2009-2010): Kennemer Gasthuis, Haarlem (pilot 2009) Meander Medisch Centrum, Amersfoort (pilot 2009) Medisch Centrum Alkmaar Orbis Medisch Centrum, Sittard Maxima Medisch Centrum, Eindhoven/Veldhoven Interne Geneeskunde/MDL & Orthopedie

Benchmarkonderzoek ‘Verpleging Centraal’ Doelstelling 1. Wat is de aantrekkelijkheid van ziekenhuizen voor verpleegkundigen? Hoe kunnen we verpleegkundigen behouden? 2. Hoe kunnen we als ketenziekenhuizen van elkaar leren? Een vergelijking: de mogelijkheid tot het vergelijken van de resultaten met vergelijkbare afdelingen uit andere ziekenhuizen

Onderwerpen vergelijkingsonderzoek (Uitkomstvariabelen) Werktevredenheid van verpleegkundigen Verloopintentie van verpleegkundigen op ziekenhuisniveau Verloopintentie van verpleegkundigen op afdelingsniveau Verbondenheid van verpleegkundigen met de organisatie Prestaties van verpleegkundigen Welke factoren hebben invloed op deze uitkomstvariabelen? ? Werktevredenheid Verloopintentie Verbondenheid Prestaties 

Voorbeelden van netwerkvragen De nadruk ligt bij dit onderzoek op werkrelaties. Een afdeling kun je zien als een netwerk van relaties. De plek van een persoon in een ‘netwerk’ (afdeling) kan van invloed zijn op de motivatie en tevredenheid van deze persoon. Met behulp van voorgedrukte namenlijst in de vragenlijst: In welke mate biedt deze verpleegkundige jou vrijwillig hulp aan? Hoe prettig vind je de omgang met deze persoon op je werk? Antwoordschalen van 1 - 7 of 1 – 5 + de mogelijkheid ‘nvt’ wanneer onbekend

Terugrapportage Survey-feedbackmethode (Bennebroek Gravenhorst, 2003) Terugrapportage aan management en aan de afdelingen: Raad van Bestuur en management  leidinggevenden  de teams Op basis van de benchmark: vergelijken Opstellen verbeterplan: Formuleren conclusies  verbeterplan De leidinggevende is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. Uitvoering van het plan: Gebruik maken van kennis en ervaringen van andere afdelingen Survey-feedbackmethode (Bennebroek Gravenhorst, 2003) De vragenlijst als leermiddel en niet als stuurmiddel Afstemmen met top organisatie en leidinggevenden: doel en aanpak van de survey-feedback Gegevens verzamelen bij alle leden m.b.v. de vragenlijst (bij ons de Benchmark ‘Verpleging Centraal’) Uitkomsten terugkoppelen naar managementteam en leidinggevenden. Gezamenlijk betekenis geven aan de uitkomsten: Welke gemeenschappelijke probleemervaring is er? Wat zijn belangrijke thema’s om mee van start te gaan? Wat is de visie op het veranderingsproces (gemeenschappelijke punten, communicatie)? Terugkoppeling naar afdelingen voorbereiden met leidinggevenden (regulier werkoverleg, studiemiddag) Leidinggevenden bespreken uitkomsten in hun afdelingen Uitkomsten, factoren, verbeterpunten en doelen, verbeteracties, prioriteit stellen, weerstand analyseren, samenhang in A3-verbeterplan voor de afdeling inclusief de integratie met andere veranderingsprocessen

Resultaten

Hulp van collega-verpleegkundigen

Kwaliteit relatie leidinggevende – Professioneel respect

Werktevredenheid

Samenhang factoren met uitkomstvariabelen Top 3 1. Mogelijkheden en stimulans voor professionele ontwikkeling 2. Leiderschap van de leidinggevende Relatie met collega’s en leidinggevende 3. Tevredenheid met doorgroeimogelijkheden Tevredenheid met salaris

Voorbeelden veranderplannen pilotziekenhuizen Afdelingsspecifiek: Relatie met collega’s: Vasthouden van ‘team spirit’: Iets leuks doen met het hele team Relatie met artsen: Meer bewustwording creëren bij specialisten over de functie van de verpleegkundige De punten zijn opgenomen in het jaarplan van de afdelingen en worden 1 keer per kwartaal geëvalueerd

“Invloed helpgedrag op verloopintentie” Deel 2: Artikel “Invloed helpgedrag op verloopintentie” Gebaseerd op: Regts, G., & Molleman, E. (2013). To leave or not to leave: When receiving interpersonal citizenship behavior influences an employee’s turnover intention. Human Relations, 66: 193-218.

Introductie Gezien de mogelijk hoge kosten van vrijwillig verloop is het belangrijk te weten wat de oorzaken ervan zijn (bijv. Griffeth & Hom, 2001) Vrijwillig verloop = Vertrek bij een organisatie, ondanks de mogelijkheid te blijven (Mossholder, Settoon & Henegan, 2005)

Een relationeel perspectief op verloop Er is nog veel te ontdekken wat betreft de manier waarop interpersoonlijke werkrelaties invloed hebben op de houding van een werknemer t.o.v. de organisatie (Morrison, 2002) Als werknemers verschillende kenmerken van een organisatie niet leuk vinden, kunnen positieve werkrelaties werknemers doen besluiten om toch te blijven (Mossholder et al., 2005)

Interpersoonlijk helpgedrag

Interpersonal citizenship behavior (ICB) Interpersoonlijk helpgedrag ICB: Vrijwillige gedragingen, gericht op anderen in de organisatie, die niet zijn voorgeschreven in directe taakomschrijvingen (Venkataramani & Dalal, 2007) Bijv. nieuwe werknemers wegwijs maken, iemand helpen met een hoge werkdruk (Smith, Organ & Near, 1983)

ICB en verloop Dit onderzoek: Wat is de invloed van het ontvangen van ICB van collega’s op verloopintentie? Effect van ICB: Interpersoonlijke banden worden sterker en stressfactoren die tot verloop kunnen leiden worden afgezwakt “Job embeddedness”

Conceptueel model (1) Wanneer heeft de manifestatie van ICB een positief effect op werkhouding en –gedrag?  potentiële moderatoren Contextuele karakteristiek ICB (van collega’s) Werktevredenheid Verloopintentie

Taakafhankelijkheid De associatie tussen relaties (bijv. gedrag naar elkaar) en uitkomsten (bijv. verloop) zal beïnvloed worden door task interdependence (Labianca & Brass, 2006) Task interdependence: de manier waarop en de mate waarin teamleden informatie en middelen moeten uitwisselen of moeten samenwerken om hun werk te kunnen doen (Van der Vegt, Emans & Van de Vliert, 2000)

Conceptueel model (2) Verloopintentie Taakafhankelijkheid ICB van collega’s Werktevredenheid

6/30/2010 Respondenten 149 respondenten (verpleegkundigen) van 12 afdelingen Interne Geneeskunde van 2 Nederlandse ziekenhuizen Respons: 63% 9 mannen, 140 vrouwen Leeftijd 20 – 62 jaar (gem. 41 jaar) Lengte dienstverband 0,2 - 40 jaar (gem. 12 jaar)

Resultaten Conditioneel Indirect Effect - TD Simple slope high TD: .44, p < .001 Simple slope low TD: .15, p = ns

Conclusie ICB & Verloopintentie: Het ontvangen van ICB van collega’s heeft een belangrijke invloed op verloopintentie …via werktevredenheid Moderator: Vooral voor taakafhankelijke werknemers

Praktische implicaties

Conclusie – Praktische Implicaties (1) Dit onderzoek Helpt duidelijk te maken wat de impact is van een relationele variabele (ICB van collega’s) op het besluit van werknemers om bij een organisatie te blijven Geeft meer inzicht in taaksituaties waarin ICB tussen werknemers gewenst is om te voorkomen dat werknemers de organisatie verlaten Benadrukt dat organisaties manieren moeten vinden voor het faciliteren van ICB tussen collega’s voor de juiste werknemers

Conclusie – Praktische Implicaties (2) Eerder onderzoek: ICB kan worden bevorderd door o.a. Taakvariabelen (bijv. minder taakroutine, meer taakfeedback) Leiderschapsvariabelen (bijv. transformationeel leiderschap, o.a. bouwen van een groepsgevoel, inspirerende uiteenzetting van een toekomstvisie) (Podsakoff, MacKenzie, Paine, & Bachrach, 2000)

Vragen?

Bedankt voor jullie aandacht Gerdien Regts a.g.regts@rug.nl T 050-363 2490 T 06-21667790