Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Ik wens je De kracht van god.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
De deelnemers over 16 stellingen
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Presentatie BètaMentality
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Listige minnaars in de liefde
Woord van Leven April 2014.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Preek thema: Zeker weten?.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Interpreteren van data
Een theoretische verkenning
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Slot 4Hc.
Visie & Strategie.
Wat is de zin van het leven?
Mijn Ogen.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De doop in de Heilige Geest
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool in groep 7B
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007

Inleiding: een nare jongensdroom moet onderwijs geïnspireerd worden door eigen onderzoek en recente wetenschappelijke ontwikkelingen? een docent die met passie over zijn vak vertelt is goud waard! Floris Rutjes praat met passie over zijn onderzoek en dus moet hij het daar in de collegezaal over hebben. wie kan daar op deze universiteit tegen zijn? Helemaal niemand! spreken over onderzoek: inspirerend, didactisch en verhelderend de stelling dat je maar beter niet over je onderzoek kan vertellen kan/wil ik niet verdedigen ook niet de stelling dat de invloed van onderzoek op het onderwijs wel eens als een boemerang kan werken. en toch zal het moeten! Want dat is wat er thans gebeurt, zeker in de sociale wetenschappen

1. Onderwijs over eigen onderzoek vroegere leermeester uit Tilburg: sprak enkel over eigen theorie en bijbehorend onderzoek. ‘andere kennis haal je wel uit de leerboeken’ ik heb veel van hem geleerd, zijn colleges waren prachtig. Impliciete doel: strak leren nadenken: academische denk- en werkhouding inhoud van het vak komt eigenlijk op de tweede plaats en is het medium waarlangs de academische vorming plaatsvindt. door over onderzoek te praten breng je je studenten die academische denk- en werkhouding bij. rechtlijnig, spannend, creatief, nooit tevreden. Als een spannend jongensboek! Titel presentatie of onderwerp Onderwijsdag 2007

Via onderzoek word je academisch gevormd Expliciete doelen van academische vorming: 1.Een manier van denken en redeneren 2.Concrete inhoud van een vak 3.Vaardigheden: onderzoeks- en praktische vaardigheden Impliciete doelen 1.assumpties over hoe de werkelijkheid in elkaar zit 2.assumpties over hoe mensen in elkaar zitten 3.assumpties over hoe goed onderzoek eruit ziet.

2. De huidige academische vorming maakt eenzijdig De huidige academische vorming wordt gekenmerkt door een experimentele insteek. De experimentele werkelijkheid is eigenlijk een heel bijzondere –Het laboratorium als minicosmos waarbij complexe zaken worden herleid tot ‘des choses claires et distinctes’ en de context onder controle wordt gebracht De experimentalist kijkt vanuit een technisch rationele bril naar de werkelijkheid. De experimentalist is degeen die aan de touwtjes trekt De rol van de context wordt als storend gezien in de zoektocht naar het wezenlijke (universele)

Een voorbeeld Het ‘interventie’ paradigma in de sociale wetenschappen –Onderzoekers zoeken naar ‘effectieve interventies’ gericht op klachtenvermindering, etc. –In het laboratorium worden werkzame ingrediënten blootgelegd: er ontstaat inzicht en er worden interventies ontwikkeld –Deze wordt getoetst (liefst bij studenten) zodat deze de status van ‘evidence based’ krijgt –Daarmee ontstaat de suggestie dat de interventie het effect bepaalt. –Feitelijk: de interventie werkt vaak helemaal niet zo in de praktijk. De collusie interventie

De wetenschapper waant zich boven de wereld; de professional staat in de wereld Dankzij het huidige ‘experimentele’ onderzoeksparadigma staat de onderzoeker op afstand. Dat kleurt zijn kennis en zijn interventies (top down) De professional daarentegen staat in de wereld –Hij beschikt over actie- en systeemvaardigheden –Hij beschikt over tacit knowledge Deze praktijkkennis komt niet van buiten van maar van binnen (bottom up) Bij de professional hoort een ander soort onderzoek: praktijkgestuurd onderzoek

3. Praktijkgestuurd onderzoek praktijk gestuurd onderzoek: -een eigen object (problemen in de praktijk) -een eigen set aan designs -een eigen methode (omgaan met de rol van context) -vooral een eigen soort onderzoeker model van de scientist practitioner –weet op wetenschappelijke wijze naar zijn eigen praktijk te kijken –weet wetenschappelijke kennis te gebruiken in de praktijk –weet anderen te ‘verleiden’ tot kennisproductie De praktijkonderzoeker beschikt over vaardigheden van ene professional maar die onderzoeksvorm leer je amper op de universiteit

Het ideaal Praktijkgestuurd onderzoek vraagt vergelijkbare vaardigheden als professionele arbeid. praktijkgestuurd onderzoek impliceert academische vorming en leert de studenten vaardigheden die ze in de praktijk van alledag kunnen gebruiken bovendien geeft het hen een realistischer beeld van de wereld en de mogelijkheden van wetenschap in de praktijk En het leert hen beter te sturen in de praktijk Waarom doen we daar zo denigrerend over?

Conclusie: niet onderzoek maar eenzijdigheid is het probleem De kloof tussen praktijk en wetenschap wordt steeds groter Vertellen over je eigen onderzoek, dat is mijn stelling, maakt die stelling alleen maar groter…. omdat onderzoekers vooral bezig zijn met fundamenteel onderzoek in hun ivoren toren. Wat zijn de gevolgen? Afgestudeerden verliezen aan competenties Studenten haken af verhuizen naar het HBO En van daaruit worden ze met open handen ontvangen in de praktijk Met als gevolg dat de kloof alleen maar groter wordt.