TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry HET MULTIDISCIPLINAIR PROJECT Een Korte Toelichting dr.ir. Jetse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
….een korte presentatie
De kern van projectmanagement
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Voorlichting bedrijfsstage dr.ir. Jetse C. Reijenga STW 2.22, tel 3096
Media en creativiteit module 6 Identiteit
ICTB/NB Projectmanagement.
Proces en Product.
De competente projectleider
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Het Debat Opbouw en inhoud.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
De opleiding mechatronica
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
De evaluatie van een project
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Project Management Fails
moderniseren van het curriculum.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
MEE maakt meedoen mogelijk
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Methodiek: Plancyclus
Evaluatie Cursus.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De Kwaliteit Verbetercyclus
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Uw bedrijf en de groei.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry HET MULTIDISCIPLINAIR PROJECT Een Korte Toelichting dr.ir. Jetse C. Reijenga STO 3.21, tel

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry MULTIDISCIPLINAIR PROJECT INTRODUCTIE De opleiding:  Deeldisciplines  Losstaande vakken  Vaak abstract  Individueel  Perfect omlijnd De beroepspraktijk:  Probleem herkennend  Probleem oplossend  Vaag  Door samenwerking

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry DOELSTELLING MDP Globaal Leren werken volgens de beroepspraktijk Gedetailleerd Samen beheersen we alle aspecten (Multidisciplinair) We weten wat we wanneer van elkaar verwachten (Projectmatig) We leveren kwaliteit op tijd (Efficient en kosteneffectief)

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry PERSOONLIJKE EFFECTEN  Vertrouwen in je eigen creatieve mogelijkheden  Leren werken in teamverband en de kracht van een team leren kennen  Vergroten van assertiviteit (discussies)  Verbeteren van persoonlijke presentatie  Leren plannen

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry METHODISCH (‘Voor later’):  Hoe om te gaan met problemen  Omgaan met projecten  Werken in een groep  Omzetten van feiten in kennis  Omzetten kennis in ervaring

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry  Leren omgaan met praktijkproblemen (probleem analyse en probleem definitie).  Leren reeds aanwezig (technische) kennis gecombineerd toe te passen,  Leren nieuwe kennis en informatie zelf-standig te localiseren en eigen te maken (proces),  Leren samenwerken met collega- studenten met andere specialisaties,  Leren relevante niet-technische aspecten van bijvoorbeeld economische, bedrijfskundige of milieukundige aard zelfstandig in te brengen,  Kennis maken projectmatig werken: Projectmatige aanpak van problemen met aandacht voor projectplanning, projectvoortgangsbewaking, kosten- en kwaliteitsbewaking, tijdregistratie, archievering, projectevaluatie etc. Ervaring opdoen met werken in teamverband, verbeteren van communicatieve vaardigheden alsmede presentatie en discussietechnieken

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry DE CULTUURSHOCK MDP Een waardeloze omschrijving, zo kan ik niet kiezen? Wat wil hij/zij nou eigenlijk weten? Waar begin ik? Gaan voor een 9 levert een 6 (en andersom)! Hoe krijg ik dit ooit af? Er is geen weg terug. Wat is toch alles waardeloos geregeld! Wat is toch alles waardeloos voorbereid!

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry WAAROM PROJECTMATIG? Het voorkomt volgende situaties: Hier had ik helemaal niet omgevraagd! Is het nu nog niet af, ik heb het morgen nodig! Dit is wel erg veel geld. Dat was niet afgesproken! Ik kan niet verder want hij/zij heeft haar werk niet af! Dit project is uiteindelijk zo veel werk geweest dat het nauwelijks geld heeft opgeleverd! Sorry, dames en heren. Ons bedrijf is failliet!

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry MDP GANG VAN ZAKEN (2) Eerste week van het trimester:  Bijeenkomst alle deelnemers  Groepsindeling  Gang van zaken  Kennismaking  Projectmatig werken  Afspraken maken  Probleemanalyse  Fact finding

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry MDP GANG VAN ZAKEN (2) in week 2 en 3:  Eerste teambuilding sessie  Gesprek met opdrachtgever  Uitwerken van project-plan/offerte  Hernieuwde probleemanalyse  Fact finding  Uitwerken van projectplan  Gesprek met opdrachtgever

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry DE PROBLEEMANALYSE Voorbeeld (de “vage” vraag) Volgens de derde energie nota uit 1995 moet in 2020 minstens 10% van de Nederlandse energie produktie voortkomen uit duurzame energiebronnen. Je zou kunnen denken aan het gebruik van biomassa als hernieuwbare grondstof. Biomassa zou je onder andere kunnen vergassen en dan gebruiken voor electriciteitsopwekking. Welke techniek zou dan het beste zijn, directe vergassing of co-vergassing?

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry EERST ANDERE VRAGEN BEANTWOORDEN: Op welke schaal moet dat gebeuren? Om welke biomassa gaat het? Waar komt de biomassa vandaan? Mag het in combinatie met fossiel? zo ja welke, en hoeveel % Verwacht je emissieproblermen? Is er subsidie? Moeten we kijken naar huidige of ook naar toekomstige technologie? Kortom: hoe diep en/of breed wil je het onderwerp behandelen?

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry TIJDREGISTRATIE (student) Doelen van tijdregistratie: Inzicht in tijdbesteding per onderwijseenheid Kosten bewustwording Verschillende aantallen sp’s per student Afremmen van enthousiasme Meetlat voor geleverd werk (per student) Maak ook schatting van % secretarieel/administratief

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry ROLLEN IN HET MDP De opdrachtgever (probleemhebber) Het project-team (jullie) De externe deskundige (de vermomde opdrachtgever, een AIO, een ‘echte’ etc.) De projectleider (één van jullie) De bewaker van de financiën (één van jullie) De voorzitter tijdens een bijeenkomst (jullie, bij toerbeurt) De notulist (jullie, bij toerbeurt) De baas van het bedrijf (ik) De directie (het faculteitsbestuur) De tutor (medewerker als procesbegeleider

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry PROJECTLEIDER = EINDREDACTEUR Aanspreekbaar voor het hele project, zowel het proces als het eindproduct Houdt grote lijn in de gaten Bewaakt verslagleggingstraject Weet balans tussen delegeren en zelf doen

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry Watwiefactor eindrapportOG3 EindpresOG + tutor2 Proj planOG + tutor2 TussenpresOG + tutor2 procestutor1 EINDBEOORDELING

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry PERSOONLIJKE DIFFERENTIATIE De volgende deelaspecten dienen daarbij onder andere aan de orde te komen: Wijze van optreden (gedrag) inclusief nakomen van afspraken Deelname aan de discussies Kwaliteit van de inbreng (tijdens gehele project incl. vergaderingen) Hoeveelheid verzet werk Bijdrage aan sociale aspecten van het groepsproces als functioneringsgesprek

TU/e eindhoven university of technology / department of chemical engineering and chemistry MDP TECHNISCHE ZAKEN…….. Zie sheet