Dove en slechthorende kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Terugkomdag, 12 januari 2011 Neonatale gehoorscreening in NICU’s Paula van Dommelen.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Door: Mirjam Blumenthal
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Verpleegkundig Vademecum
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Autismespectrumstoornissen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
AFASIE na CVA.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Open de wereld themadag FODOK en JC
Korte synthese artikel
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
PEPPER Persistent Ear Problems, Providing Evidence for Referral Ontwikkeling van een case-finding instrument voor kinderen met OM 20 september 2011 W.
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
1 Nieuwstraat AG Son tel fax SWZ locatie Zonhove.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Taalklassen Wereldwijzer
Slechthorendheid Iemand die slechthorend is,
Slechthorendheid Geluiden: Zachter, vaak vervormd of dof.
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
De zorg voor kinderen met Downsyndroom
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Slechthorendheid Geluiden: Zachter, vaak vervormd of dof.
Prader Willi en schoolkeuze
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Dove en slechthorende kinderen H. Knoors Door Silke Holvoet

Doofheid en slechthorigheid Conductieve = geleidingsslechthorigheid - problemen in de gehoorgang of in het middenoor - geluidverlies van de toonhoogtes gelijk - gehoorverlies relatief mild - bij kinderen: veelvuldig wisselende geleidingsverliezen (OME) t.g.v verkoudheden of allergieën - goed te behandelen - gevolgen voor taalontwikkeling en leren op latere leeftijd zijn meestal klein

- problemen met de verwerking van Perceptieve - problemen met de verwerking van geluidsprikkels in het slakkenhuis, de gehoorzenuw of het centraal auditieve systeem - ernstiger - verstoorde waarneming (ook na gehoorapparatuur) - gehoorverlies van hoge tonen groter dan lage tonen

Doofheid Ouderdomsdoofheid (optreden later in het leven) = groot gehoorverlies zodat met de beste versterking de waarneming van spraak niet mogelijk is Ouderdomsdoofheid (optreden later in het leven) Lawaaibeschadiging - heel ernstige gevolgen i.v.m. communicatie- en sociaal functioneren - taalvaardigheid en de geletterdheid veranderen niet Vroegdoofheid = aangeboren gehoorverlies

Doofheid bij kinderen - plotseling - als gevolg van hersenvliesontsteking - grote gehoorverliezen - onmiddellijke interventie -> om de verworven gesproken taal intact te houden

Gevolgen voor taalontwikkeling De aard van de gevolgen is afhankelijk van de mate van het gehoorverlies - het gehoorverlies auditieve waarneming van spraak nog mogelijk maakt - dat het kind vooral is aangewezen op visuele waarneming

- vertraagde verwerving van het Nederlands. Bij slechthorigheid - vertraagde verwerving van het Nederlands. - moeite met de waarneming van morfologische kenmerken van een taal - geringere woordenschat (omvang en differentiatie) - verwerving van de zinsbouw verloopt vertraagd ==> problemen met lezen en schrijven

Bij doofheid Geen gesproken taal Gebarentaal Teleurstellende leesvaardigheid Overwegend functioneel een analfabeet

Prevalentie Jaarlijks 100 kinderen met vroegdoofheid 40% ernstige meervoudige handicaps 5 – 10% dove kinderen heeft 1 of meer dove ouders 10% slechthorigheid in de Westerse landen

Psychosociale aspecten Ernstige maatschappelijke gevolgen - langdurig in speciaal onderwijs - vaak ook verblijf in internaat Sociaal - aansluiting bij identificatiemodellen - oriënteren op de gesproken taal en op de cultuur van ons land => kloof - regulier onderwijs = vereenzaming van de kinderen Verwerkingsproces beperking van het kind + zicht op perspectieven

Mogelijke oorzaken Prenatale (congenitaal) Perinatale (aangeboren) postnatale (verworven)

Behandeling Begeleiding - hoortoestellen - aanmelden bij centrum -> gezins- en vroegbegeleiding *ondersteuning van de ouders *taal- en communicatie ontwikkeling *adequate vorm van onderwijs

Communicatie, spraak- en taalontwikkeling voorkomen van communicatieproblemen ontwikkeling van taal - Revalidatie - Gebarentaal - Adaptatie van de omgeving Nieuwe technologieën ==> makkelijker en effectiever communiceren

Prognose Neonatale gehoorscreening eerste paar levensmaanden: voorspoediger ontwikkeling van de gesproken taal (soms zelfs het taalniveau van horende kinderen) Velen komen terecht in het reguliere onderwijs (met ambulante begeleiding)

Preventie Hoe vroeger hoe beter!

Bronnen Handboek Kinderen & Adolescenten (april 2002) www.google.be (afbeeldingen)