Sigmund Freud
Biografie *Geboren op 6 mei 1856 te Freiberg (Tjechië) *Van Joodse afkomst *Studeerde geneeskunde *Grondlegger van de psycholanalyse *Wordt gezien als één van de meest invloedrijke pyschologen en denkers van de 2Oe eeuw.
Enkele basisinzichten 1. De menselijke pyschè heeft een dubbele bodem: Bewuste En Onbewuste Het onbewust is dynamisch, het niet-verwerkte kan een invloed hebben op ons bewuste handelen en denken
1.De methode der vrije associatie 2.Het onbewuste is niet zonder meer toegankelijk… 2 methodes om het eigenlijke draagvlak van onze persoonlijkheid te exploreren: 1.De methode der vrije associatie Men moet spontaan antwoorden op een reeks ‘invallen’ die worden aangeboden. Aan de basis ligt de veronderstelling dat die ‘invallen’ niet toevallig zijn, maar verband houden met spanningen die op dit moment in je leven aanwezig zijn.
1. Methode der vrije associatie
2. De droomanalyse *Dromen= Koninklijke weg om inzicht te krijgen in iemand persoonlijkheid *Dromen= het tot leven komen van ‘het andere ik’. In de droomarbeid geschiedt een vervulling van verdrongen wensen/verlangens of wordt duidelijk wat in de loop van de dag ontoegankelijk blijft. *Tijdens de slaap speelt het censuur van het bewustzijn minder sterk *Dromen gebeurt altijd in een symbolische taal. Een droom is een brief in code die eerst ontcijferd moet worden vooraleer men hem kan lezen
3. Veel ziektes hebben geen lichamelijke, maar een psychologische oorsprong *Lichamelijke klachten als verpakking van een dieper onbehagen *Vooral gebeurtenissen uit de kinderjaren kunnen belangrijk zijn op bepaalde ziektesymptomen te krijgen *Vooral emotionele problemen die verdrongen zijn kunnen gevaarlijk zijn. Verdringen= wegduwen, een gemotiveerd vergeten Verdringen biedt geen oplossing, het verdrongene behoudt zijn dynamische lading en zal dan vaak tot uiting komen via een omweg, namelijk een droom of een ziektesyndroom…
De structuur van de persoonlijkheid Het Es Omvat de instincten(van seksuele en agressieve aard) en verdrongen wensen en verlangens Staat onder de dicatuur van het lustprincipe: het actief opzoeken van lust en het vermijden van onlust.
3. Het ik-ideaal (Uber-ich) Omvat de psychische functies, zoals nadenken, waarnemen, plannen, het geheugen. Het ‘ik’ laat zich leiden door het realiteitsprincipe: het vormt de bumper tussen de eisen van het es en deze van de buitenwereld anderzijds Doel van het ich: Het wil het es beheersen en kanaliseren 3. Het ik-ideaal (Uber-ich) Omvat oorspronkelijk de waarden en de normen van de opvoeders Later: zelfgekozen waarden en idealen vormen het voorwerp van inzet en streven
4. Het geweten Omvat oorspronkelijk het geheel van gebods- en verbodsbepalingen overgenomen van de opvoeders, o.m. uit vrees voor straf Later: Het geheel aan eisen en normen , eigen aan de werkelijkheid-op-zich. Schuldgevoelens ontstaan wanneer ik verlangens koester of gedragingen stel die met die fundamentele principes strijdig zijn.