Sigmund Freud.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Woord van Leven Juli 2013.
Advertisements

Het Cartesiaans Theater
Visual Knowledge Building
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Godsdienst.
Respectvolle bejegening
Men vraagt zich af waarom …??
Werken met onbewuste delen
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Veel plezier met lezen en kijken!
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
Peter Strawson.
Sigmund Freud Joycka Neirinck.
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
De Olympische scheppingsmythe
Woord van Leven Mei 2011.
De emmer die overloopt met stress
Psychoanalyse en psychologie
Sigismund Schlomo Freud.. Hij was van Joodse afkomst en daarom werd hij gedwongen Oostenrijk-Hongarije te verlaten en naar het Verenigd Koninkrijk te.
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Grondlegger van de psychoanalyse
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Een opkikkertje!.
eerste psychoanalytische patiënt zien en begeleiden.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Op de Berg van God “Ik zal je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weg haal,
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Mindfulness.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Stromingen binnen de Psychologie
Woord van Leven Woord van Leven Augustus 2012 Augustus 2012.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
PowerPoint van Sonia.
Een opkikkertje ! Muziek : Will Tura Hemelsblauw.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Modellen en Stromingen
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Vrijheid en determinisme
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Beroepshouding en beroepscode
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Agressie Les 2.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Doelgroepen Adolescentie
Transcript van de presentatie:

Sigmund Freud

Biografie *Geboren op 6 mei 1856 te Freiberg (Tjechië) *Van Joodse afkomst *Studeerde geneeskunde *Grondlegger van de psycholanalyse *Wordt gezien als één van de meest invloedrijke pyschologen en denkers van de 2Oe eeuw.

Enkele basisinzichten 1. De menselijke pyschè heeft een dubbele bodem: Bewuste En Onbewuste Het onbewust is dynamisch, het niet-verwerkte kan een invloed hebben op ons bewuste handelen en denken

1.De methode der vrije associatie 2.Het onbewuste is niet zonder meer toegankelijk… 2 methodes om het eigenlijke draagvlak van onze persoonlijkheid te exploreren: 1.De methode der vrije associatie Men moet spontaan antwoorden op een reeks ‘invallen’ die worden aangeboden. Aan de basis ligt de veronderstelling dat die ‘invallen’ niet toevallig zijn, maar verband houden met spanningen die op dit moment in je leven aanwezig zijn.

1. Methode der vrije associatie

2. De droomanalyse *Dromen= Koninklijke weg om inzicht te krijgen in iemand persoonlijkheid *Dromen= het tot leven komen van ‘het andere ik’. In de droomarbeid geschiedt een vervulling van verdrongen wensen/verlangens of wordt duidelijk wat in de loop van de dag ontoegankelijk blijft. *Tijdens de slaap speelt het censuur van het bewustzijn minder sterk *Dromen gebeurt altijd in een symbolische taal. Een droom is een brief in code die eerst ontcijferd moet worden vooraleer men hem kan lezen

3. Veel ziektes hebben geen lichamelijke, maar een psychologische oorsprong *Lichamelijke klachten als verpakking van een dieper onbehagen *Vooral gebeurtenissen uit de kinderjaren kunnen belangrijk zijn op bepaalde ziektesymptomen te krijgen *Vooral emotionele problemen die verdrongen zijn kunnen gevaarlijk zijn. Verdringen= wegduwen, een gemotiveerd vergeten Verdringen biedt geen oplossing, het verdrongene behoudt zijn dynamische lading en zal dan vaak tot uiting komen via een omweg, namelijk een droom of een ziektesyndroom…

De structuur van de persoonlijkheid Het Es Omvat de instincten(van seksuele en agressieve aard) en verdrongen wensen en verlangens Staat onder de dicatuur van het lustprincipe: het actief opzoeken van lust en het vermijden van onlust.

3. Het ik-ideaal (Uber-ich) Omvat de psychische functies, zoals nadenken, waarnemen, plannen, het geheugen. Het ‘ik’ laat zich leiden door het realiteitsprincipe: het vormt de bumper tussen de eisen van het es en deze van de buitenwereld anderzijds Doel van het ich: Het wil het es beheersen en kanaliseren 3. Het ik-ideaal (Uber-ich) Omvat oorspronkelijk de waarden en de normen van de opvoeders Later: zelfgekozen waarden en idealen vormen het voorwerp van inzet en streven

4. Het geweten Omvat oorspronkelijk het geheel van gebods- en verbodsbepalingen overgenomen van de opvoeders, o.m. uit vrees voor straf Later: Het geheel aan eisen en normen , eigen aan de werkelijkheid-op-zich. Schuldgevoelens ontstaan wanneer ik verlangens koester of gedragingen stel die met die fundamentele principes strijdig zijn.