Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken” Synthesetekst van artikel Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
0. Situering Mechelen: Uit praktijk blijkt Centrumstad met meer dan 18.000 leerlingen Sociaal maatschappelijke problemen Uit praktijk blijkt Complexe problematiek Problematiek overstijgt draagkracht school en CLB Noodzaak aan samenwerking met andere actoren Lokale politie, welzijnssector, huisartsen, parket, stad …
1. Leerplicht Leerplichtwet Leerrecht Alle kinderen moeten leren Leerrecht Eenieder heeft recht op onderwijs. Voltijds leerplichtig deeltijds In België Geen schoolplicht huisonderwijs is mogelijk
2. Schoolverzuim Schoolverzuim Geoorloofd schoolverzuim Ongeoorloofd schoolverzuim Absoluut verzuim Ongeoorloofd relatief verzuim Incidentele spijbelaar Berekende spijbelaar Periodieke spijbelaar Permanente spijbelaar
3. Oorzaken van spijbelen Leerlinggebonden Bv. zwakke motivatie van de leerling Gezinsgebonden Bv. kansarmoede van de ouders Schoolgebonden Bv. te weinig controle Samenleving- en beleidgebonden Bv. onzekere toekomstperspectieven
4. Plan van aanpak in Mechelen Complex gegeven samenwerking nodig Mechelen Geïntegreerde globale aanpak Alle partners op eenzelfde lijn Bij verdere uitbouw bijkomende partners Basisonderwijs OCMW Integratiesector Onderwijsopbouwwerk Zelforganisaties kansengroepen …
4.1 Rol van het onderwijs Preventief Structureel Remediërend Preventieve acties Schoolorganisatie Geïntegreerde leerlingbegeleiding Structureel Zorgvuldige registratie Remediërend Aanpak op maat betrokkenheid
4.2 Rol van het CLB Doel: betrokken leerlingen opnieuw in het onderwijsproces schakelen hun schoolloopbaan loopt geen onoverkomelijke vertraging op Opdrachten Ondersteunen van de school Individuele leerlingenbegeleiding Samenwerking met externen Draaischijf tussen onderwijs en bredere welzijnsveld
4.3 Rol van de Lokale politie Mechelen Scholen kunnen – onder voorwaarden – beroep doen op jeugdbrigade Contact opname met ouders PV opstellen indien ouders hun verantwoordelijkheid niet opnemen
4.4 Rol van het Parket Schoolverzuim is strafbaar voor ouders Ouders/voogd kunnen verantwoordelijk gesteld worden (krijgen boete) Dossier kan doorverwezen worden naar jeugdrechtbank Niet strafbaar voor minderjarige Kunnen enkel stappen ondernomen worden indien POS (problematische opvoedingssituatie) MOF (als misdrijf omschreven feit)
4.5 Rol van de welzijnssector CLB heeft belangrijke draaischijffunctie in doorverwijzing Comité voor Bijzondere Jeugdzorg Indien spijbelen gelinkt is aan POS Integrale Jeugdhulp PrOS-project
4.6 Rol van de huisartsenkring Dijle Nete Vallei Huisartsen zijn vaak nog te weinig op de hoogte van de regelgeving (binnen onderwijs) Jaarlijks infomoment Bespreken van signalen (betreffende zorgwekkende/twijfelachtige medische attesten)
4.7 Rol van stad Mechelen Regierol Samenwerking en afstemming met verschillende partners optimaliseren Ondernemen van concrete acties m.b.t. de spijbelproblematiek Opstarting van verschillende projecten PrOS-project NERO-project
4.8 Rol van het Lokaal Overlegplatform SO regio Mechelen Opvolgen van het schoolverzuim Analyse van het schoolverzuim Opvolgen van niet-ingeschreven jongeren Optimaliseren van de ouderbetrokkenheid Optimaliseren van de school- en studiekeuze
4.9 Rol van de Vlaamse Overheid De Vlaamse Overheid heeft een prioriteit gemaakt van het spijbel- en schoolverzuim 2006: Vlaams spijbelplan Met acties op verschillende niveaus Stad Mechelen tracht Acties op te volgen Op acties in te spelen