De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inhoud en doelstelling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inhoud en doelstelling"— Transcript van de presentatie:

1 Centraal Meldpunt & Leerloopbaanadviseurs Presentatie Warme Overdracht 15/03/2018

2 Inhoud en doelstelling
Tegengaan van schooluitval en ongekwalificeerde uitstroom Wat doet het CMP? Wat doen de Leerloopbaanadviseurs? Vraag & Antwoord

3 Organigram Onderwijsbeleid Leerling School Omgeving Stad

4 Het Centraal Meldpunt Netoverschrijdend CLB-project sinds 2003
CLB medewerkers vormen CMP–team Expertisecel mbt uitvalpreventie Leerlingen Basis en Secundair onderwijs Tucht - Grensoverschrijdend gedrag Spijbelen - (bezorgdheden) radicaliseren Complexe factoren op verschillende levensdomeinen met impact op leerloopbaan Doel : De meest gepast vorm van ondersteuning voor de jongeren zodat uitval voorkomen wordt

5 Het Centraal Meldpunt Hulpvragen van alle eerstelijnswerkers indien onderwijsproblematiek Doorverwijzingen (“toegangspoort”) projecten/trajecten ‘juiste jongere op de juiste plaats’ Detectie hiaten, capaciteit, complementariteit, … Adviezen ruim werkveld (ikv individuele trajecten) welzijnsveld, Geestelijke Gezondheidszorg, Integrale jeugdhulp Trajectopvolging (2e lijns functie) Ronde Tafel Samenwerkingsverbanden: Gemeenschapsinstellingen Naft , Swat arktos en elegast CAW Antwerpen- Kwadraat Dienst jeugdinterventie ….

6

7 Het Centraal Meldpunt Netwerk - Samenwerkingsverbanden
Forum Uitvalpreventie Verbindend en herstellend schoolklimaat : verminderen van aantal definitieve uitsluitingen Provinciaal en Vlaams: Samen Tegen Schooluitval Spijbelactieplan (politie, parket, OCJ, Jeugdrechters, SDJ, Jeugdinterventie…) Scholenprotocol Radicaliseren/Veelplegers/…

8 Spijbelactieplan

9 Het Centraal Meldpunt Afstemmingsnetwerk Onderwijs – Jeugdzorg: afstemmingsbegeleiding/ aanklampend en langdurige trajectbegeleiding 2e lijns Complexe en langdurige problematieken Uitval binnen onderwijs & welzijn ‘onderwijsbetrokkenheid’ Leerloopbaanadviseurs: Vroegtijdig schoolverlaters / ongekwalificeerde uitstromers/NEET (2e lijns) jaar Netwerk met VDAB, Jeugd, OCMW, …

10 Leerloopbaanadviseurs

11 Leerloopbaanadviseurs
Gestart in september 2014, in samenwerking met het Centraal Meldpunt voor Risicojongeren (CMP). Het team bestaat uit één coördinator en 4 medewerkers.

12 Wat doen we? Onderwijsprofessionals en hulpverleners uit jeugd- en welzijnswerk ondersteunen met vragen over leerloopbanen van jongeren die dreigen uit te vallen of al zonder kwalificatie uitgestroomd zijn. het kan gaan om een éénmalige informatieoverdracht (informatief consult) of het kan een langer durende opvolging zijn (adviserend consult) Indien er geen partner betrokken is, nemen we de regie van het traject tijdelijk over.

13 Hoe doen we dat? Vraagverheldering
Telefonisch of via ondersteunen Organiseren van ronde tafels met jongere en hulpverlener (in Den Bell of op verplaatsing) Langdurig opvolgen van trajecten Taken tussen betrokkenen transparant maken Streven naar warme overdracht

14

15 Wie zijn onze partners? We werken samen met een uitgebreid netwerk van partners, dat continu in ontwikkeling is. Jeugd: Arbeidscompetentiebegeleiders, Werkinfopunten (WIP’s), Kras, Jes, Formaat, Betonne Jeugd Welzijn: OCMW: Kansen voor Kinderen en Jongerenwerking, Dienst Integratie en Inburgering, Raidho (Jeugdzorg Emmaus), TOP-coaches,Youth at risk, Netwerk Uitvalpreventie Onderwijs: Leerling- en studentenbegeleiders, Jongeren voor Jongeren (JOJO’s), Centra voor leerlingbegeleiding (CLB’s), Centraal Meldpunt, Centra volwassenenonderwijs, Toekomstonderwijs, Syntra, Examencommissie secundair Onderwijs Arbeidsmarkt: VDAB-Werkwinkels, WIJ-trajecten (Werkinleving voor Jongeren), Inclusief, Gespecialiseerde trajectbegeleiding (GTB), Talentenhuizen

16 Aantal aanmeldingen Schooljaar Jongere Aanmeldingen Opvolgingen
2014 / 2015 60 64 635 2015 / 2016 110 139 1220 2016/2017 109 134 862

17 Enkele concrete voorbeelden
Jongen van 19 jaar, school verlaten zonder diploma, aangemeld door OCMW CLB meldt een jongen van 18 jaar aan: hij zit in het vierde jaar en is gedemotiveerd, veel spijbelgedrag Jongere van 17 jaar, zit in zijn 6de jaar BSO, moeilijke thuissituatie, moet alleen gaan wonen, moet gaan werken Jongere 19 jaar, zit in zijn laatste jaar BUSO, wilt verder gaan studeren, opleidingen volwassenenonderwijs

18 Warme Overdracht: Knelpunten
Verschil tussen doorverwijzen en Warme Overdracht; Continuïteit van zorgtraject; (rol OCMW) - wanneer (tijdstip) stel je een hulpvraag voor een individuele jongere aan een andere partner (school – CLB – VDAB- partner) om warme overdracht te ondersteunen; - wie is de regisseur van een warme overdracht traject.

19 Contactgegevens Informatie via http://www.onderwijsnetwerkantwerpen.be
Aanmelden via 03/ Fabienne Fell


Download ppt "Inhoud en doelstelling"

Verwante presentaties


Ads door Google