Evalueren van het niveau van opleidingen in het hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Hogere denkvaardigheden
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Zelfsturing en executieve functies.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Ontwerpprojecten In de praktijk
Microsoft Office PowerPoint 2007 of 2010 is ontworpen voor het maken van diapresentaties. Een presentatie kan bestaan uit diverse componenten, waarvan.
Ontwerpprojecten Competenties
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteit van meetinstrumenten
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Mediatheek en IVG.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Van leerdoel naar leeropbrengst
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
GKC-project Ruggengraat
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Validiteit.
Competentiegericht leren vmbo
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Richtlijnen voor de casustoets
Onderzoeksvraag Achtergrond
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Gespreksvaardig-heden
Bijeenkomst September 2015
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Psychomotorische taxonomie
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Leergang LOB: verdiepingsmodule
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Evalueren van het niveau van opleidingen in het hoger onderwijs Trudy Rexwinkel Evalueren van het niveau van opleidingen in het hoger onderwijs Implicaties voor de Pabo? Trudy Rexwinkel, Jacques Haenen en Albert Pilot

Evalueren van het opleidingsniveau Deel I 1. Inleiding Waarom instrumentarium ontwikkelen waarmee opleidingsniveau valide en betrouwbaar is te evalueren? 2. Ontwerp Educational Level Evaluator (ELE) 3. Concept opleidingsniveau 4. Operationaliseren van het opleidingsniveau 5. Meten, analyseren en berekenen van het opleidingsniveau Trudy Rexwinkel

Evalueren van het opleidingsniveau Deel II (zie andere hand-out) Elementaire wiskunde 1. Relatie tussen cognitieve ontwikkeling en niveau van leerresultaten in elementaire wiskunde 2. Inhoudelijke indeling elementaire wiskunde 3. Niveaus bij ‘Getallen en bewerkingen’ 4. Niveaus bij ‘Wiskundige systemen’ * Biggs & Collis (1982) Evaluating the quality of learning. The SOLO Taxonomy. pp. 61-93 Trudy Rexwinkel

Internationale vergelijkbaarheid Noodzakelijk voor correcte conclusies 1. Inleiding Waarom instrumentarium ontwikkelen waarmee het opleidingsniveau valide en betrouwbaar is te evalueren? Internationale vergelijkbaarheid Noodzakelijk voor correcte conclusies Er is nog geen geschikte instrumentatie beschikbaar Trudy Rexwinkel

2. Ontwerp Design Research Methodology (Blessing & Chakrabarti 2009) Trudy Rexwinkel 2. Ontwerp Design Research Methodology (Blessing & Chakrabarti 2009) Trudy Rexwinkel

3. Mentale activiteiten van studenten in het hoger onderwijs: typen en categorieën1 Cognitief Affectief Regulatief Relateren Analyseren Toepassen Kritisch verwerken Toeschrijven / zichzelf beoordelen Motiveren Concentreren / inspanning leveren Zichzelf opwaarderen Hanteren van emoties Oriënteren / plannen, Monitoren/testen/ diagnosticeren Aanpassen Evalueren / reflecteren 1 Vermunt (1996) Trudy Rexwinkel

Regulative activities Trudy Rexwinkel   Cognitive activities Affective activities Regulative activities   Disciplinary thinking Professional attitude De basis componenten van het concept opleidingsniveau. Trudy Rexwinkel

4. Operationaliseren van het opleidingsniveau Creëren en accepteren van thema’s Gebaseerd op systematische analyse. Consistent met vakinhoudelijk denken en professionele attitude. Onderbouwd met gedegen literatuur Geaccepteerd door diverse belanghebbenden Trudy Rexwinkel

Ontwikkelen en valideren van leerdoelen Weergeven van het opleidingsniveau SOLO taxonomie voor de leerdoelen vakinhoudelijk denken. Ontwikkelingsschema voor de houding voor de leerdoelen professionele attitude. Bepalen van inhoudsvaliditeit Trudy Rexwinkel

Trudy Rexwinkel

In hoge mate conceptueel en theoretisch SOLO-taxonomie. Algemene structuur van geobserveerde leerdoelen (Biggs & Collis 1982, Biggs & Tang 2007) Niveau Leerresultaten 5 In hoge mate conceptueel en theoretisch De student kan deklaratieve domeinkennis omzetten in functionele kennis. Hij kan theoretiseren, generaliseren, reflecteren over de grenzen van het relationele en zijn domein heen. 4 Relationeel De student kan onderdelen van domeinkennis aan elkaar relateren. Dit niveau is het eerste van inzicht op het niveau van hoger onderwijs. De student is in staat domeinkennis in een perspectief te plaatsen. Hij gaat denken als een professional in zijn domein. * Taxonomie van Kember (2010) Trudy Rexwinkel

Voortzetting tabel SOLO-taxonomie. Leerresultaten Niveau Leerresultaten 3 Multi-structureel Opsommen, beschrijven, inventariseren, combineren, algoritmes uitvoeren. De student pakt een aantal onafhankelijke aspecten op, zonder die nader uit te werken t/m hij pakt veel aspecten op en werkt die uit met een toelichting. De student vertelt wat hij weet. 2 Uni-structureel De student richt zich op één relevant aspect van de informatie of taak. Hij kan één aspect identificeren en een eenvoudige procedure volgen. 1 Pre-structureel De student mist de kwintessens van de opdracht of de vraag. (Hij toont nauwelijks begrip van de vraag.) Eventueel gebruikt hij tautologie. Trudy Rexwinkel

Tabel. Ontwikkelingsschema voor houding Niveau en beschrijving van houding 5. Karakteriseren. De student de meeste aspecten van de professionele houding consistent te plaatsen in een hiërarchische controle over zijn eigen gedrag. Hij is in staat zich te gedragen in overeenstemming met de aspecten van de professionele houding. 4. Organiseren. De student verwerkt meer dan één aspect, en kan deze zonder inconsistenties in een systeem organiseren. Hij is in staat aspecten van de professionele houding aan elkaar te relateren en deze in een systeem te integreren. De cycli van zelfregulering worden meer effectief. 3 Waarderen. De vereiste aspecten van de professionele houding worden bij de student observeerbaar, en ontwikkelen zich richting consistentie. De student begrijpt de onderliggende betekenis van de houdingsaspecten , hoewel zijn reacties nog inconsistent zijn met de houding die hij heeft geïdentificeerd. Trudy Rexwinkel

Voortzetting tabel ontwikkelingsschema voor houding Niveau en beschrijving van houding 2. Responderen. De student accepteert het beoogde gedrag en ‘neigt’ ernaar. Daarvoor concentreert hij zich op de cycli van zelfregulering: hij oriënteert zich op een doel, op een taak, zelfwerkzaamheid en de verwachtingen over de uitkomst van het verbeteren van zijn houding door middel v an zelfcontrole en zelfinstructie. In de fase van zelfreflectie stelt de student vast in hoeverre hij een bepaald aspect beheerst. 1. Ontvangen. De student wordt zich bewust van aspecten behorend bij de professionele houding. Hij voelt nog niet de behoefte aan consistentie voor alle aspecten. Hij wordt zich ook bewust van de cycli van zelfregulering. Trudy Rexwinkel

5. Meten, analyseren en berekenen van het opleidingsniveau Meten: Valideren eindniveau door recent afgestudeerden Analyseren: Representativiteit, Construct validiteit, Betrouwbaarheid Berekenen opleidingsniveau Trudy Rexwinkel

Voorbeelden Case of nursing p. 10-14 Analysis of grades p. 593-594 Proefschrift p. 46-53; p. 83-85 Trudy Rexwinkel

Contactpersoon: Trudy Rexwinkel g.b.rexwinkel@uu.nl