Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Redactioneel schrijven Les 2
Lesgeven en begeleiden
Workshop begripsvorming
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Kunst algemeen.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Pourquoi apprendre le français?
Scheikunde in de bovenbouw
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paspoort griekse goden
Dide Breuer.
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Voorbereiding schoolexamen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het nieuwe examenprogramma geschiedenis voor de havo m. i. v
Lesplannen.
Havo-examen nascholing 2017
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
volgende bladzijde terug
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De treinrails in je lichaam
Gouden Eeuw V5.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Tijd Expert domein A Expert domein B
Is er een recept voor het maken van een T&T-opdracht?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2

Kennis opdoen over het ontwikkelen van oriëntatiekennis bij leerlingen en het nieuwe examenprogramma Praktische ideeën opdoen voor in de les Aantal werkvormen oefenen die oriëntatiekennis bevorderen Doelen

Programma Kaartjesoefening Wat is oriëntatiekennis? Aantal examenvragen pilot-examen Dorpenoefening Informatie over nieuwe examen Meesterproef Programma

Lessenserie vakdidactiek 1 Korte toelichting Inzien van lessenserie Lessenserie vakdidactiek 1

Geef jouw (voorlopige) definitie van orientatiekennis. ………mag in kernwoorden….. Orientatiekennis

Jullie krijgen twee gekleurde setjes met kaartjes in een enveloppe Leg deze in twee of drietallen op chronologische volgorde Jullie krijgen uiteindelijk dus twee chronologische rijtjes Jullie krijgen hier zes minuten voor Opdracht

Wat is orientatiekennis? aanvullingen

Wat is oriëntatiekennis? Grote lijnen Contextualiseren Permanente kennis Kapstok Referentiekader Tijdvakken en kenmerkende aspecten Wat is oriëntatiekennis?

Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van sleutelbegrippen en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden) Typerend voor het vak geschiedenis….

Examenvragen pilotexamen

Wat zijn de tien verschillen tussen deze twee dorpen? 1) zoek de tien verschillen in tweetallen 2) koppel daar historische begrippen aan 3) koppel er kenmerkende aspecten aan Wat zijn de tien verschillen tussen deze twee dorpen?

Zie www. uu. nl/geschiedenisendidactiek voorheen www2. ivlos. uu Zie www.uu.nl/geschiedenisendidactiek voorheen www2.ivlos.uu.nl/geschiedenis Gebruik een straat door de eeuwen heen…

Leerlingen zelf kaartjes laten maken met op voorkant jaartal en op achterkant gebeurtenis en die door andere leerlingen op volgorde laten leggen Anno-vroeger of later Kaartjes

Examenprogramma Havo-Vwo Domein A historisch besef/vaardigheden Domein B tien tijdvakken Domein C thema’s (2 voor Havo en 4 voor Vwo) Domein D Democratie en rechtsstaat Examenprogramma Havo-Vwo

De 2 examenthema’s bleven tijdelijk en kwamen in de plaats van twee thema;s uit domein C Orientatiekennis/tien tijdvakken zat in Schoolexamen Overgangsregeling

Vanaf 2015 Domein A en B in Centraal Schriftelijk Examen (+ syllabuscie en omschrijving helft kenmerkende aspecten) Twee thema’s zelf te kiezen op Havo Vier thema’s zelf te kiezen op Vwo Thema democratie en rechtsstaat Vanaf 2015

Oriëntatiekennis is voor mij… Geef jouw definitie van orientatiekennis (mag ook met kernwoorden) Ga naar m.socrative.com Kies room 57407 Geef een voorlopige definitie Oriëntatiekennis is voor mij…

Meesterproef Wie heeft er een onderwerp? Wie nagedacht over opzet experiment / praktijkdeel? Wie heeft er een opzet met vraag, methode en planning? Meesterproef

Volgende bijeenkomst 25-02 in zaal 204 Voor 25-02 opzet meesterproef sturen met vraag, methode en planning Volgende keer thema historische vaardigheden/historisch redeneren Huiswerk= lezen artikel Carla van Boxtel en Jannet van Drie, Wineburg (stuur ik op) en paragraaf 2.4 Wilschut Volgende bijeenkomst 25-02 in zaal 204