Vakdidactiek 2de bijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
3 H/V, kiezen voor een profiel
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Informatieavond profielkeuze havo 3
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Nieuw Nederlands 4e editie
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Het Voortgezet Onderwijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Het Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Melanchthon De Blesewic
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paspoort griekse goden
Dide Breuer.
Informatie voor ouders groep 8 over:
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatie voor ouders groep 8 over:
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Informatie voor ouders groep 8 over:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Clusterdidactiek Gamma
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 2de bijeenkomst Hanneke Tuithof Vakdidactiek 2de bijeenkomst

School - Denken delen uitwisselen over schoolervaringen in tweetallen - Beschrijf je stage / werkplek / school in een of twee zinnen. School

Voorkennis over vak geschiedenis in kaart brengen via werkvorm rood-groen Kennis verwerven/uitbreiden over ontwikkeling vak en doelen vak Inzicht verwerven in tijdvakken en vensters Mening vormen over doelen van het vak geschiedenis Doelen bijeenkomst 2

Voorkennis rood-groen steek een rode kaart op als je de stelling niet waar is steek een groene kaart op als de stelling waar is Voorkennis

Start en doelen 1857 geschiedenis ingevoerd op de lagere school Voortgezet Onderwijs – grote variatie Doelen tot WOII (zie ook Wilschut H1): 1) moreel- voorouders inspireren 2) politiek-staatsburgerlijk 3) nationalistische doelen- opwekking van vaderlandsliefde Start en doelen

Ontwikkeling vak geschiedenis In 1968 invoering Mammoetwet: vwo, havo en mavo Geschiedenis werd verplicht vak in de eerste 3 jaar (onderbouw) en leerlingen konden het kiezen als examenvak Crisis van de jaren 60 : Concurrentie met andere vakken zoals maatschappijleer – oprichting VGN Ontwikkeling vak geschiedenis

Centraal Schriftelijk Examen Examen geschiedenis was vanaf invoering Mammoetwet vooral over moderne geschiedenis maar niet landelijk en schriftelijk 1981 invoering van een landelijk Centraal Schriftelijk Examen: alleen moderne geschiedenis Centraal Schriftelijk Examen

Niet tevreden Docenten niet tevreden over examen In 1986 instelling cie Herziening eindexamen Gecshiedenis (HEG) In 1991 instelling Werkgroep Implementatie Eindexamen Geschiedenis (WIEG) Introductie structuurbegrippen / historische vaardigheden Niet tevreden

Hervorming Mammoetwet 1993 Invoering basisvorming Geschiedenis een v.d. verplichte vakken met vele gedetailleerde kerndoelen voor mavo t/m vwo 1998/1999 Invoering tweede fase voor bovenbouw havo/vwo Geschiedenis verplicht vak in twee profielen Omgaan met bronnen is heel belangrijk 1999 Invoering leerwegen vmbo Geschiedenis maar heel klein vak in bb Eigen examen en examenprogramma Hervorming Mammoetwet

Discussie 1997 commissie de Wit: Het geschiedenisonderwijs voldoet niet aan de verwachtingen van de maatschappij Teveel nadruk op vaardigheden en te weinig op (feiten)kennis. Discussie

Cie de Rooij Moet concrete uitwerking maken voor een nieuw programma Rapporteert in februari 2001 Voorstel tien tijdvakken en kenmerkende aspecten (orientatiekennis) en historisch denken (onder invloed van o.a. Rusen, Bruner) Moet zowel aan bod komen in PO, VO als HO Cie de Rooij

Bij herziening basisvorming (2006) zijn veel minder kerndoelen opgenomen Geschiedenis moet in bepaalde mate samenwerken met aardrijkskunde (en evt. ook economie, maatschappijleer) In kerndoelen zijn tien tijdvakken en deel kenmerkende aspecten opgenomen Onderbouw

2004-2005 acht scholen experimenteren in de bovenbouw havo met het programma en examen van de Rooij In 2007 worden tien tijdvakken en kenmerkende aspecten opgenomen in het herziene (examen)programma voor bovenbouw havo- vwo Nu is er aanvulling op nieuwe examenprogramma maakt voor nieuwe examen over tien tijdvakken in 2014 /2015 Bovenbouw havo-vwo

Op de mavo waren tot de hervorming dezelfde examenthema’s als op havo en vwo Het vak geschiedenis heeft maar hele kleine rol in de bovenbouw (groeit nu wel in vmbo-t) Actuele domeinen omschreven waarvan tegenwoordig twee in Centraal Schriftelijk Examen, namelijk staatsinrichting en twintigste eeuw Tijdvakken op andere manier benaderd Mavo-Vmbo

Politiek heeft behoefte aan een canon die omschrijft wat een Nederlandse burger moet weten In 2005-2006 schrijft cie van Oostrom een Culturele Canon met vijftig vensters Culturele Canon

Plaats Culturele Canon Canon wordt voornamelijk de verantwoordelijkheid van vak geschiedenis Voornamelijk gewaardeerd in primair onderwijs Besluit januari 2010: “De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken” en worden opgenomen in kerndoelen po en basisvorming Plaats Culturele Canon

1) Feitenkennis is niet belangrijk 1) Feitenkennis is niet belangrijk. Leerlingen moeten een algemeen idee hebben van tijd. 2) Moderne geschiedenis is belangrijker dan oude geschiedenis. 3) De vaardigheden die je bij geschiedenis leert zijn essentieel voor een goed functionerende democratie. 4) Geschiedenis als academische discipline gaat om eigen visie ontwikkelen. Geschiedenis als schoolvak gaat om het verkrijgen van kennis. Discussie in groepen (n.a.v. info dit college, hoofdstuk 1 Wilschut en jouw eigen visie)

Geschiedenis is voor mij…. Noteer in een paar korte zinnen jouw visie op het (school) vak geschiedenis Geschiedenis is voor mij….

Spel Maak groepen van 3 of 4 Bekijk het spel. Probeer uit te vinden hoe het in elkaar zit…wat is de structuur? Hoe zou je het kunnen gebruiken in de les? Spel

Van kerndoelen/eindtermen naar leer- en lesdoelen Kerndoelen of eindtermen Leerdoelen Lesdoelen Van kerndoelen/eindtermen naar leer- en lesdoelen

20 strookjes in duo’s Welke 7 onderdelen zijn volgens jullie essentieel voor het voorbereiden van een les?

Voor de volgende bijeenkomst 09-09 Nakijken canon op www.entoen.nu Lezen H3 Wilschut het perspectief van de leerling Vragen aan (paar) leerlingen: wanneer leren ze veel, wanneer is het leuk en wanneer zijn ze bereid veel te doen in een geschiedenisles Formuleren van 2 leerdoelen die jij zou willen bereiken: een kennisdoel en een vaardigheidsdoel Voor liefhebbers in de dropbox: info vakdid/historisch denken/artikel wilschut 2009 over ontwikkeling schoolvak ned/eng/du Voor de volgende bijeenkomst 09-09