De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakdidactiek 1 de fundamenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakdidactiek 1 de fundamenten"— Transcript van de presentatie:

1 Vakdidactiek 1 de fundamenten
Hanneke Tuithof

2 Vakdidactiek bijeenkomst 1
Kennismaking Programma cursus Wat is vakdidactiek en vakdidactische kennis? Leerwensen Doelen van het schoolvak en belangrijke recente ontwikkelingen 16.30 afronding en volgende bijeenkomst

3

4 Vensterplaat Isings Johan Herman Isings maakte 43 schoolplaten over historische situaties en hoogtepunten

5 Gebruik van meerdere zintuigen
Zie ook handboek AW, met name hoofdstuk 3

6 Kennismaking Naam Eventuele school Mentorgroep
Favoriete historische persoon

7 Op zoek naar……

8 Vakdidactiek 1 master Bijeenkomsten over vakdidactische thema’s
Voorbereiden door stukken uit Wilschut en artikelen (Dropbox) te lezen Eindproducten EP 1: Review over je visie op het vak 3 lessen waarin de vakdidactische thema’s verwerkt zijn met een verantwoording

9 Programma vakdidactiek
Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! Bij afwezigheid afmelden bij

10 Voor volgende bijeenkomst 20 februari
Doornemen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen handboek AW hoofdstuk Lezen artikel Wilschut over ontwikkelingen schoolvak in GB, Duitsland en Nederland en VGN-visie Bij de Tijd 1

11 Visualisatie van PCK ervaren docenten bovenbouw
1. using substantive concepts 2. using methodological concepts 3. using sources 4. asking historical questions 5. contextualising 6. using arguments 7. strategies for national exam 8. using current affairs 9. content without substantive concepts 2. Knowledge students’ understanding 3. Knowledge assessment 4. Knowledge curriculum 1. Knowledge instructional strategies 5. Teaching Orientation Visualisatie van PCK ervaren docenten bovenbouw 1. problems 2. starting position A. beliefs involvement of the students 1. teacher guided 2. teacher guided with interaction 3.student guided B. goals subject 1. cultural stock in trade 2. historical reasoning 3. overview over time 4. entertainment 5. take another perspective 6. moral lessons 7. to explain current affairs 8. academic preparation 1. summative assessment 2. formative assessment 3. old national exam 4. new national exam 1. intended curriculum 2. implemented curriculum

12 Vakdidactische kennis ontwikkelt zich door ervaring, reflectie en bewust ontwikkelen van die kennis
inhoud pedagogiek algemene didactiek

13 Bevraag elkaar in tweetallen
Wat kun je al? Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je leren? Bevraag elkaar in tweetallen

14 Noteer 2 wensen per persoon op het uitgedeelde kaartje en lever dit bij Hanneke in.

15 Voorbereiding op een kort hoorcollege over ontwikkeling schoolvak in Nederland
Wat wil je weten over positie en doelen van het vak? Dit verhaal is vanuit Nederlands perspectief.

16 1857 werd geschiedenis ingevoerd op de lagere school
Voortgezet Onderwijs – grote variatie Doelen tot WOII: 1) Moreel - voorouders inspireren 2) Politiek - staatsburgerlijk 3) Nationalistische doelen – opwekking van vaderlandsliefde

17 Mammoetwet De Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), de Mammoetwet genoemd, is een Nederlandse wet van 14 februari 1963, ingegaan op 1 augustus 1968 Hierin werd de huidige opzet van het VO geregeld (mavo/vmbo, havo, vwo) Geschiedenis werd een verplicht vak in de onderbouw en een keuzevak in de bovenbouw

18 Centraal Schriftelijk Examen
Examen geschiedenis was vanaf invoering Mammoetwet vooral over moderne geschiedenis maar niet landelijk en schriftelijk 1981 invoering van een landelijk Centraal Schriftelijk Examen: alleen moderne geschiedenis

19 Niet tevreden Docenten niet tevreden over examen
In 1986 instelling cie Herziening eindexamen Geschiedenis (HEG) In 1991 instelling Werkgroep Implementatie Eindexamen Geschiedenis (WIEG) Introductie structuurbegrippen / historische vaardigheden

20 Hervorming Mammoetwet
1993 Invoering basisvorming Geschiedenis een v.d. verplichte vakken met vele gedetailleerde kerndoelen voor mavo t/m vwo 1998/1999 Invoering tweede fase voor bovenbouw havo/vwo Geschiedenis verplicht vak in twee profielen Omgaan met bronnen belangrijk 1999 Invoering leerwegen vmbo Geschiedenis maar heel klein vak in bb Eigen examen en examenprogramma Hervorming Mammoetwet

21 Discussie 1997 commissie de Wit:
Het geschiedenisonderwijs voldoet niet aan de verwachtingen van de maatschappij Teveel nadruk op vaardigheden en te weinig op (feiten)kennis.

22 Cie de Rooij Moet concrete uitwerking maken voor een nieuw programma
Rapporteert in februari 2001 Voorstel tien tijdvakken en kenmerkende aspecten (orientatiekennis) en historisch denken Moet zowel aan bod komen in PO, VO als HO

23 Onderbouw Bij herziening basisvorming (2006) zijn veel minder kerndoelen opgenomen Geschiedenis moet in bepaalde mate samenwerken met aardrijkskunde en economie, maatschappijleer In de kerndoelen zijn tien tijdvakken en deel kenmerkende aspecten opgenomen

24 Bovenbouw havo-vwo acht scholen experimenteren in de bovenbouw havo met het programma en examen van de Rooij In 2007 worden tien tijdvakken en kenmerkende aspecten opgenomen in het herziene (examen)programma voor bovenbouw havo-vwo In 2015 eerste examen tien tijdvakken Najaar 2016 bijstelling havo-examenpogramma

25 mavo-vmbo Op de mavo waren tot de hervorming dezelfde examenthema’s als op havo en vwo Het vak geschiedenis heeft maar kleine rol in de bovenbouw (groeit nu wel in vmbo-t) Actuele domeinen omschreven waarvan tegenwoordig twee in Centraal Schriftelijk Examen, namelijk staatsinrichting en twintigste eeuw Tijdvakken op andere manier benaderd

26 Culturele Canon Politiek heeft behoefte aan een canon die omschrijft wat een Nederlandse burger moet weten In schrijft cie van Oostrom een Culturele Canon met vijftig vensters

27 Platform 2032/curriculum.nu
Richting voor een nieuw toekomstbestendig curriculum Engels, ICT, persoonlijkheidsvorming en burgerschap zijn belangrijk voor de toekomst Kijken waar vakken kunnen samenwerken Kerncurriculum en daarnaast vrijheid voor scholen en docenten

28 Waar of niet waar? Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk de tijdvakken, historisch denken en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met de ontwikkeling orientatiekennis

29 Zomaar een straat door de eeuwen heen

30 Noteer jouw mening over schoolvak geschiedenis

31 Een tweet over deze dag (maximaal 140 tekens)

32 Volgende keer 20 februari
Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW H Lezen artikel Wilschut en VGN visie over ontwikkelingen schoolvak in GB, Duitsland en Nederland Volgende keer 20 februari


Download ppt "Vakdidactiek 1 de fundamenten"

Verwante presentaties


Ads door Google