HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Rechtshandelingen van de Unie
TOEGANG TOT HET RIJKSREGISTER WETTELIJKE VERPLICHTING VAN TRANSPARANTIE Toegang tot het Rijksregister.- Identificatie van de personen die de transacties.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
06 november 2013 Kwaliteit van de gegevens : een overzicht van beschikbare controles Koen Raymakers.
BTW op voertuigen ingeschreven in T2.
Economic Operators Registration and Identification
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Modernisering van de KSZ-registers
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
SERVICE LEVEL AGREEMENT
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Vrijheid van vestiging
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Xeikon N.V. Bava 8 november Agenda Opening Voorstel tot aanpassing van de statuten van de vennootschap Aftreden en verlenen van decharge aan de.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
De (T)OR en de bestuurder
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Nieuwe financiering FAVV: stand van zaken dd 09/05.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Isabelle Delhez
Sociale media : overzicht van rechtspraak. SOCIALE MEDIA : RECHTSPRAAK (ARBEIDSRECHT) Arbrb. Namen (2e k.) nr. 10/563/A, 10 januari 2011 Het bewijs dat.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Toegang tot het Mercurius platform
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
HET REFERENTIEADRES VOOR DAKLOZEN
Registratie UBO-register
Transcript van de presentatie:

HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. Bepaling van de identificatieopdrachten van het Rijksregister en van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

Betroffen gegevens en personen Wijzigingen van de identificatiegegevens van de personen die ambtshalve afgevoerd zijn of die afgevoerd werden tengevolge van hun vestiging in het buitenland zonder zich te hebben laten inschrijven in de registers die gehouden worden in de diplomatieke missies en de consulaire posten. Taak van de gemeenten.

DE VOORNAAMSTE PRINCIPES 1°Artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid: Opdracht van de KSZ - De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid is belast met het inzamelen, het opnemen en het verwerken van de gegevens in verband met de identificatie van de personen,voor zover verscheidene instellingen van de Sociale Zekerheid deze gegevens nodig hebben voor de toepassing van de Sociale Zekerheid. - Deze opdracht slaat echter niet op de gegevens die opgenomen zijn door het Rijksregister van de natuurlijke personen. De registers van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zijn bijgevolg een bijkomende hulpbron waartoe men zich richt als de primaire bron, het Rijksregister, niet volstaat. 2°de laatste gemeente waar een afgevoerde persoon opgenomen werd in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister behoudt het beheer van het dossier betreffende deze persoon. De Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer preciseert in haar advies nr.14/2005 dat de authenticieit van de identificatiegegevens van de personen die ambtshalve afgevoerd zijn of die afgevoerd werden voor het buitenland moet bevestigd worden door het Rijksregister van de natuurlijke personen, dat het referentiebestand blijft voor de genoemde gegevens.

De huidige toestand en de gevolgen hiervan De verschillende informatiegegevens die in de registers van de KSZ ingezameld worden zijn de volgende: de naam en voornamen, de geboorteplaats en –datum,het geslacht, de burgerlijke staat, de nationaliteit, het overlijden en de hoofdverblijfplaats. -Thans als de KSZ ertoe gebracht wordt de gegevens betreffende de naam en voornamen, de geboorteplaats- en datum en het geslacht op te nemen neemt ze deze gegevens op op basis van officiële documenten.Deze worden dan medegedeeld aan de gemeenten door tussenkomst van het Rijksregister van de natuurlike personen opdat zij dan de wijzigingen zouden aanbrengen in hun bevolkingsregister. -Wanneer de KSZ echter de gegevens betreffende de burgerlijke staat, de nationaliteit, het overlijden en de hoofdverblijfplaaats opneemt, wordt het voorleggen van officiële documenten niet vereist en worden de gemeenten die de betrokken dossiers beheren niet op de hoogte gebracht van deze wijzigingen. Het is dus mogelijk dat de gegevens betreffende éénzelfde persoon verschillen naargelang van het register waarin zij zich bevinden, hetzij in het register van de KSZ hetzij in het Rijksregister. Er moet dus een procedure gevonden worden die een grotere eenvormigheid mogelijk maakt tussen de registers van de KSZ en het Rijksregister wat de identificatiegegevens betreft die betrekking hebben op de personen die ambtshalve afgevoerd zijn of die afgevoerd werden voor het buitenland zonder zich te hebben laten inschrijven in het register van een consulaire post.

De nieuwe procedure. - De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal deze verschillende identificatiegevens moeten mededelen aan de Diensten van het Rijksregister. -De diensten van het Rijksregister dienen deze informatiegegevens TIJDELIJK te kopiëren in het Rijksregister van de natuurlijke personen als informatiegegevens die verbonden zijn met de informatiegevens bedoeld in artikel 3, eerte lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen teneinde de gemeenten die de dossiers beheren te verwittigen. Voor sommige gegevens zullen de gemeenten bovendien de officiële documenten ontvangen, maar voor de andere informatiegegevens dienen zijzelf de nodige controles te verrichten met het oog op een eventuele bijwerking van hun eigen bevolkingsregister.

In de praktijk Zodra de KSZ in haar registers het identificatiedossier van een afgevoerde persoon wijzigt, dient dit dossier overgemaakt te worden aan het Rijksregister. De diensten van het Rijksregister zullen dan deze informatiegegevens TIJDELIJK kopiëren als informatiegegevens die verbonden zijn met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen,hetgeen de gemeenten in de mogelijkheid zal stellen om vast te stellen of er een verschil bestaat tussen wat bijvoorbeeld opgenomen is als nationaliteit in hun bevolkingsregister en wat als nationaliteit opgenomen is in het register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Het belang van deze eenvormigheid is uiteraard zeer groot wanneer het medegedeelde informatiegegeven betrekking heeft op een verblijf in België.De betrokken gemeenten dienen dan een verblijfsonderzoek in te stellen dat kan uitmonden in een herinschrijving van de afgevoerde persoon in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente.

VERPLICHTINGEN VOOR DE GEMEENTEN - De gemeenten zijn dan verplicht binnen een termijn van drie maanden de gegevens die aldus medegedeeld werden te controleren. -De opname van verschillende gegevens in het Rijksregister kan niet van permanente aard zijn, want dat zou verwarring kunnen stichten. -De informatie van de KSZ zal bijgevolg uitgewist worden in het Rijksregister als informatie die verbonden is met de informatiegegevens van het Rijksregister hetzij na validatie door de gemeente en in voorkomend geval na aanpassing van het Rijksregister,hetzij - bij gebrek aan validatie door de gemeenten - na drie maanden door het Rijksregister. -Deze verplichting voor de gemeente om een controle uit te voeren zal uitdrukkelijk opgenomen worden in het koninklijk besluit van 3 april 1984 betreffende de toegang door sommige openbare overheden tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en betreffend het bijhouden en de controle van de informaties.

Beperkte mededeling -Zolang de informatiegegevens niet uitgewist zijn als informatiegegevens die verbonden zijn met de informatiegegevens van het Rijksregister, hetzij door de gemeente, hetzij door het Rijksregister, blijven de registers van de KSZ de authentieke bron van deze informatiegevens, die inderdaad nog niet definitief opgenomen zijn, in de zin van het tweede lid van artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid,in het Rijksregister als informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (enkel de laatste verblijfsgemeente vóór de afvoering of de nieuwe verblijfsgemeente die medegedeeld werd door de KSZ krijgen mededeling van de mutaties, die afkomstig zijn van de KSZ). -Een eventuele mededeling van deze gegevens moet bijgevolg het voorwerp uitmaken van een machtiging door het sectoraal comité van de sociale zekerheid. Als blijkt dat deze informatiegegevens niet gevalideerd werden door de gemeente ten minste 3 maanden na hun invoering door het Rijksregister, en als de diensten van deze laatste bijgevolg automatisch moeten overgaan tot hun uitwissing, blijven de registers van de KSZ de authentieke bron.- -De mededeling van deze gegevens zal dus het voorwerp uitmaken van een machtiging door het sectoraal comité van de sociale zekerheid. Zodra de gemeente echter de informatiegegevens die verbonden zijn met de informatiegegevens van het Rijksregister valideert, verricht zij de bijwerking in het Rijksregister dat de authentieke bron ervan wordt, daar het definitief deze gegevens opneemt als de informatiegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid,van de wet op het Rijksregister.

PLANNING Op het reglementaire vlak. - Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging, wat de identificatiegegevens betreft van de personen die afgevoerd werden van het Rijksregister, van het koninklijk besluit van 3 april 1984 betreffende de toegang door sommige openbare overheden tot het Rijksregister van de natuurlijke personen, en betreffende het bijhouden en de controle van de informaties en van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatietypes bedoeld in artikel 3, eerte lid van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. STATUS : voor advies voorgelegd bij de Raad van State ( het advies wordt binnen de maand gevraagd). Dit besluit zal voor medeondertekening voorgelegd worden aan de Ministers van Binnenlandse Zaken, Sociale Zaken en Volksgezondheid,en van Tewerkstelling.

Noodzaak om over deze reglementaire basis te beschikken. 1) Wijziging van het koninklijk besluit van 3 april 1984 betreffende de toegang door sommige openbare overheden tot het Rijksregister van de natuurlijke personen, Doel: de diensten van het Rijksregister van de natuurlijke personen in de mogelijkheid stellen om de gegevens die medegedeeld worden door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid te kopiëren als informatiegegevens die verbonden zijn met de informatiegevens van het Rijksregister, hetgeen een nieuwe uitzondering vereist op het principe dat stelt dat de gegevens van het Rijksregister moeten ingevoerd en gewijzigd worden door de gemeenten of door de diplomatieke of consulaire posten(artikel 4, § 2, van het koninklijk besluit van 3 april 1984)

Noodzaak om te beschikken over een reglementaire basis. 2) Wijziging van het KB van 8 januari 2006 tot bepaling van de verbonden informatietypes Het is eveneens belangrijk nieuwe informatietypes in het leven te roepen die verbonden zijn met de wettelijke informatietypes die vermeld zijn in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en die overeenstemmen met de informatiegevens die medegedeeld worden door de KSZ; de gemeenten moeten inderdaad gemakkelijk kunnen vaststellen of het gaat om een informatiegegeven dat afkomstig is van het register van de KSZ teneinde nadien de nodige controles te verrichten om hun eigen registers te kunnen bijwerken.Er is eveneens voorzien in de uitwissing van deze informatiegegevens volgens de hoger bedoelde modaliteiten. Aldus worden nieuwe informatietypes in het leven geroepen die respectievelijk verbonden zijn met de wettelijke informatiegegevens betreffende de naam en voornamen, de geboorteplaats- en datum, het geslacht, de nationaliteit, de plaats en datum van overlijden, de hoofdverblijfplaats als deze op Belgisch grondgebied gevestigd is, en de burgerlijke staat (het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes die verbonden zijn met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen)

Nieuwe informatietypes die verbonden zijn met de wettelijke informatiegegevens -informatietype 040 : informatie betreffende het geslacht opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; -informatietype 041 :informatie betreffende de naam en voornamen opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; -Informatietype 042 : informatie betreffende de hoofdverblijfplaats opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; -informatietype 043 : informatie betreffende de nationaliteit opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; -Informatietype 044 : informatie betreffende de geboorteplaats en -datum opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; - informatietype 045 : informatie betreffende de burgerlijke staat opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid; - informatietype 046 : informatie betreffende het overlijden opgenomen in het register bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntboek van de Sociale Zekerheid;

Op technisch vlak 1ste lading van de nieuwe informatiegegevens: 26/09/2006 1ste levering van de antwoorden van de gemeenten aan de KSZ:15/10/2006 1ste uitwissing van de informatiegegevens : 08/01/2007

Het gelijkvormig maken : een noodzaak Het gelijkvormig maken, wat de basisidentificatiegegevens betreft, van de informatiegegevens die opgenomen zijn in het Rijksregister van de natuurlijke personen, dat het referentiebestand blijft voor de identificatie van de natuurlijke personen, en de afgeleide gegevensbanken die beheerd worden door de overheden en de instelllingen die toegang hebben tot het Rijksregister, lijkt een absolute noodzaak.

Het gelijkvormig maken: een noodzaak De verrichtingen voor het vergelijken en het eenvormig maken van het Rijksregister en de afgeleide gegevensbanken(bestand met de rijbewijzen van de FOD Mobiliteit,bestand met de paspoorten van de FOD Buitenlandse Zaken, bestand ORGADON(schenking van organen van de FOD Volksgezondheid) dienen met een grote regelmaat (eenmaal per trimester) voortgezet te worden. Andere verrichtingen voor het gelijkvormig maken zullen ondernomen worden:bestand met de rijbewijzen(FOD Mobiliteit), bestand met de paspoorten (FOD Buitenlandse Zaken) De rechtstreekse raadpleging van de primaire identificatiebron, dat het Rijksregister is, moet de regel worden.Er dient zó te werk gegaan te worden dat de raadpleging van de identificatiegevens van de personen die opgenomen zijn in het Rijksregister geschiedt via gedeeltelijke kopieën van deze database bij sommige organismen, kopieën die bijgewerkt worden door het inbrengen van de mutaties waarvan de regelmaat kan verschillen naargelang van de instellingen en wegens uiteenlopende redenen.

Schema BCSS -KSZ XML -> RRN / IT RRN; / IT … … PPH MSG L PPH MSG L

Doc // Mail RRN NN Comm- Gem BCSS-KSZ SCAN Mail

COMM-GEM … Code 1 OK Code 2 NOK 90 days later RRN : BCSS-KSZ