ADMINISTRATIEVE CONTROLE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
KINDERBIJSLAG IN DE VOORZIENINGEN VAN DE FEDERALE SOCIALE BESCHERMING
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
FINANCIËLE ASPECTEN Bruno De Groote Informatiesessie over kinderbijslag RKW - 22 november 2012 Bruno De Groote Informatiesessie over kinderbijslag RKW.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Beheersinstrumenten HET KADASTER VAN DE KINDERBIJSLAG
Resultaten enquête tuchtwet
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FAMIPEDIA, kennis on line
Pascal Calsyn en Luc Maroye
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
SOCIALE CONTROLE EN STRIJD TEGEN SOCIALE FRAUDE
Jong geleerd, fout gedaan?
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen 22 Begrippen H7.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Enquête.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Focus juli 2014 RVA-SANCTIE EN DOORSTROOM NAAR DE OCMW'S.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Lijst der Geldelijke Regelingen op basis van de WILG
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
1 juni 2018 – sectoroverleg kinderopvang
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

ADMINISTRATIEVE CONTROLE De kinderbijslagfondsen ADMINISTRATIEVE CONTROLE Herman Stuyver Informatiesessie over kinderbijslag RKW - 22 november 2012

Werkgever KBF Gezinnen RKW KSZ Herinnering Werkgever KBF Gezinnen RKW KSZ

IDENTITEITSVERKLARING VAN DE RKW Aan te vragen sociale rechten Verschuldigde sociale rechten resultaat informatie resultaat informatie gezinnen gezinnen De burger is verantwoordelijk De administratie is verantwoordelijk “De RKW wil elk gezin bereiken voor het bedrag waarop het potentieel aanspraak kan maken met de kleinste stap en het behoud ervan verder waarborgen.”

PROCESMATIG: COMPLETE BEHEERSCYCLUS Normalisatie dienstverlening Normalisatie informatie Fluxen Globale uitvoerings-evaluatie Normalisatie controle Kwaliteitsbarometer Responsabilisering

Organiseren en aansturen Richtlijnen opmaken (dienstbrieven,…) m.b.t. de uitvoering van de reglementering Generieke processen voor het gebruik van ingewonnen gegevens detailleren Checklist + handleiding met genormaliseerde instructies dienstverlening opstellen Toelagen aansturen op kwaliteit

RICHTLIJNEN OPMAKEN CO’s dienstbrieven e-mails In samenwerking met de betaalinstellingen Op basis van de reglementaire nieuwigheden en de behoeften

GENERIEKE PROCESSEN VOOR GEGEVENSINWINNING In verband met : Mail-boxen : Familiale gegevens gezinssamenstelling, geboorte, scheiding, overlijden,… Fluxen : Socioprofessionele gegevens arbeidsprestaties, werkloosheid, ziekte, aandoening kind, schoolattesten, ... Formulieren : Inwinnen gegevens over het gehele gezinsinkomen ; gegevens over studies (gemengd systeem)

GENERIEKE PROCESSEN VOOR GEGEVENSINWINNING Voorbeelden: wezenrecht Integratie van de actoren: verwantschapsbanden RNP Overlijdens meegedeeld via mailbox Automatisch onderzoek van wezenrecht: band van verwantschap en vormen van gezin (RNP) Toezicht op automatisch recht: mailbox voor vormen van gezin van overlevende ouder gevolg: beperkt foutenpercentage

TOELAGEN AANSTUREN OP KWALITEIT DOEL KWALITEITSMETING : KINDERBIJSLAG TERECHT, SNEL, STIPT, CORRECT TOEGEKEND EN BETAALD OP EEN DOELTREFFENDE EN KLANTVRIENDELIJKE WIJZE? Controle elk jaar bij de 16 fondsen van het land (68 betaalpunten) op basis van de 16 variabelen, geïdentificeerd als potentiële risico’s (doel: risicobeheer = risk-management) Volgens een wetenschappelijke methode (Dulbea), via steekproeven (+/- 60.000 gecontroleerde gevallen) Willekeurige steekproef, statistisch representatief Betrouwbare resultaten aan 90 %, vergelijkbaar tussen instellingen Tolerantie max. 5 % Laat extrapolatie toe van kwaliteitsniveau per fonds en in de hele regeling

Thema’s van de controle = de 16 risico’s Uitwisseling van gegevens Voorrang Statuut van de rechthebbende en trimestrialisering Bepaling van de bevoegdheid en overdracht van bevoegdheid Juistheid van de betalingen Termijnen Bijslagtrekkende Geplaatste kinderen De geldigheid van de sociale toeslag Het mogelijk recht op een sociale toeslag De wezenbijslag Studenten De andere rechtgevende kinderen (werkzoekenden, leerlingen en kinderen met een aandoening) De debiteurs De controle via bezoeken aan de gezinnen Het Handvest van de Sociaal Verzekerde

CHECKLIST EN HANDLEIDING Voorbeelden “ kraamgeld “ Vooruitbetalen van het kraamgeld (uittreksel uit de checklist) Heeft het fonds een geboortebewijs van het kind om de betaling te valideren (CO 1386/2012)? Werden bij tegenstrijdige verklaringen over de geboorterang van het kind bijkomende gegevens gevraagd en verkregen? Werd het kraamgeld bij een meervoudige geboorte voor alle kinderen toegekend aan de schaal van een eerste geboorte? …

Voorbeelden “termijnen” Is elke aanvraag binnen 30 dagen behandeld? Is de kinderbijslag betaald uiterlijk op het einde van de maand die volgt op die waarin het fonds de relevante gegevens voor de vaststelling van het recht op kinderbijslag ontving

Voorbeeld “bijslagtrekkende” Werd de kinderbijslag in het controlejaar aan de wettelijke bijslagtrekkende betaald?

Bijkomende opdrachten: Controle van de correcte integratie van de actoren op basis van de toekenning van de toelage (criterium 6 van de responsabilisering) Controle van de debetten (criterium 2 van de responsabilisering) Opvolging van de opmerkingen van de vorige controle Controle van de overheidsbesturen …

Resultaten van de controle van de 16 risico’s JAARLIJKS AUDITVERSLAG Auditverslag met resultaten en met aanbevelingen ter verbetering = jaarlijks verslag aan de voorzitter van het kinderbijslagfonds

Thema’s van de controle = de 16 risico’ s JAARVERSLAG Benchmarking kwaliteit en toekenning toelage in functie van integrale kwaliteit van het beheer = jaarlijks verslagen over de resultaten van de controle aan het Beheerscomité van de Rijksdienst FOUTPROFIELEN : Niveau stelsel Niveau kinderbijslagfonds

DE KWALITEITSINDICATOR: Objectieve graadmeter Benchmarken = kassen vergelijken Basis voor criterium 1 van de responsabilisering

Hoe controleresultaten aanwenden bij de verdeling van de responsabilseringsenveloppe Hoe wordt kwaliteitsindicator bepaald? De kwaliteitsindicator op een schaal van 0 % (totaal gebrek aan kwaliteit) tot 100 % (totale kwaliteit). De kwaliteit van het beheer wordt bepaald door aan elke variabele een belang (= gewicht) toe te kennen. Het gewicht van elke variabele wordt bepaald op basis van drie factoren: Het belang van de taak (variabele) voor gans het stelsel. Taken met een grotere populatie wegen zwaarder door in de kwaliteitsindicator. Het gemiddelde foutenpercentage van alle kinderbijslagfondsen. Foutgevoelige variabelen wegen zwaarder door in de kwaliteitsindicator dan deze waarvoor weinig fouten werden vastgesteld. Sturing om de kinderbijslagfondsen impulsen te geven om de leemten in hun beheer te verbeteren

de meest foutgevoelige variabelen worden sterk geaccentueerd; Hoe controleresultaten aanwenden bij de verdeling van de responsabilseringsenveloppe Hoe wordt kwaliteitsindicator bepaald? Bij de sturing staat de rechtmatige toekenning van de kinderbijslag aan de GEZINNEN centraal = SERVICE Gevolgen sturing: de meest foutgevoelige variabelen worden sterk geaccentueerd; door de toekenning van een sturingscoëfficiënt wordt de stimulans voor de kinderbijslagfondsen om de kwaliteit van hun dienstverlening te optimaliseren nog versterkt.

Hoe controleresultaten aanwenden bij de verdeling van de responsabilseringsenveloppe Hoe wordt kwaliteitsindicator bepaald? Voor elke variabele worden het relatieve gewicht volgens het belang van de taak, het gemiddelde foutenpercentage en de eventuele sturingscoëfficiënt met elkaar vermenigvuldigd. Deze resultaten worden genormaliseerd op honderd. Op die manier verkrijgt men de bijdrage (het gewicht) die elke variabele levert in de kwaliteitsindicator. Door het gewicht van elke variabele te vermenigvuldigen met het overeenstemmende slaagpercentage en de aldus verkregen resultaten op te tellen verkrijgt men de kwaliteitsindicator.

EVALUATIE EN NORMALISATIE DIENSTVERLENING => INFORMATIE Laatste fase van de cyclus: Jaarlijkse matching gegevens met toekenningsvoorwaarden Jaarlijkse optimalisatie processen Jaarlijkse actualisatie Modules/formulieren 1ste fase van de nieuwe cyclus = meedelen van de aanpassingen

EVALUATIE EN NORMALISATIE DIENSTVERLENING => INFORMATIE Voorbeelden: jaarlijkse actualisering van CO 1386 beperking van het aantal formulieren: DOOR EEN OPTIMAAL GEBRUIK VAN GEKWALIFICEERDE GEGEVENS VIA FLUXEN : 29.485.559 socio-professionele berichten verwerkt in 2010 EVOLUTIE BEVRAGING SOCIAAL VERZEKERDE AANTAL FORMULIEREN : 1995 – ongeveer 1,500,000 2011 – ongeveer 500,000 (waaronder P7 Vlaamse Gemeenschap, opgeheven in 2012)