De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…"— Transcript van de presentatie:

1 Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Een tegemoetkoming aanvragen bij de dg personen met een handicap

2 Wegwijs in de nieuwe aanvraagprocedure
DG Han : Welke dienstverlening aan personen met een handicap? Een paar cijfers… De nieuwe digitale aanvraagprocedure Van papieren aanvraag naar intakegesprek Medische gegevensuitwisseling En dan…? Medisch onderzoek Administratief onderzoek Beslissing

3 De DG Personen met een handicap
Stelsel van tegemoetkomingen voor Personen met een handicap: Inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT – vanaf 21j.) = voor wiens verdienvermogen beperkt is door handicap Integratietegemoetkoming (IT – vanaf 21j.) = voor wiens zelfredzaamheid beperkt is door handicap Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden = voor 65+ met verminderde zelfredzaamheid ! 6de Staatshervorming: regionalisatie Vlaanderen : Zorgkassen (behalve medische onderzoeken = FOD) Brussel & Wallonië : voorlopig nog FOD

4 De DG Personen met een handicap
Medische onderzoeken : erkenning handicap Sociale en fiscale voordelen (parkeerkaarten, enz.) Toekenning recht bijkomende kinderbijslag (0 – 21 j.)

5 Een paar cijfers… 660.330 182.895 58.540 Rechthebbenden
Tegemoetkomingen (IVT-IT) Kinderen (bijk. kinderbijslag) 58.540 van de BE bevolking

6 De nieuwe digitale aanvraagprocedure
DOEL: Hoe kunnen we: dichter bij de burger staan? administratief vereenvoudigen? onze dienstverlening professioneler maken?

7 De nieuwe digitale aanvraagprocedure
Van papieren aanvraag… naar intakegesprek

8 Vroeger… Papieren aanvraagdocumenten : gemeentebestuur Zowel :
Vragenlijst bestemd voor de hulpvrager: = eigen beschrijving v/d beperkingen op vlak van zelfredzaamheid en tewerkstelling = allerlei administratieve info: gezinssituatie, inkomsten,… Vragenlijst bestemd voor de arts = medische info ter beoordeling van de beperkingen

9 Nu… Sinds 07/16: papieren vragenlijst (deel ‘hulpvrager’) digitale aanvraag via Zelf : online registratie met identiteitskaart en pincode Met hulp : via een ‘intakegesprek’ met een sociaal werker Ziekenfonds OCMW Gemeente FOD

10 De nieuwe digitale aanvraagprocedure
STAP 1: Intakegesprek met een sociaal werker = Vragenlijst (deel ‘hulpvrager’) wordt samen vervolledigd Voordelen: Relevante en gedetailleerde informatie over de beperkingen = essentieel voor autonome beoordeling artsen FOD Samenwerking met sociaal werkers ZF, OCMW’s, gemeenten: investering in goede informatiedoorstroom naar deze ‘bevoorrechte partners’ Only once principe: zoveel mogelijke nuttige info verzamelen Van administratief proces naar sociaal proces: informatie en advies, doorverwijzing, psychosociale ondersteuning,…

11 De nieuwe digitale aanvraagprocedure
STAP 2: Elektronische gegevensuitwisseling (medische) info = Vragenlijst (deel ‘arts’) en medische verslagen = Rechtstreeks opgevraagd bij de arts : elektronisch beveiligd platform = Elek. gegevensuitwisseling via KSZ m.b.t. andere info (inkomsten,…) Voordelen: Vermindering administratieve last: automatisch ingevuld e-formulier Elektronische gegevensuitwisseling versterkt de privacy in vgl. met papieren proces Geen evaluatie autonomie maar enkel uitwisseling medische historiek (relatie arts-patiënt) Only once principe Kortere behandelingstermijn en sneller uitbetalen

12 En dan? Medisch onderzoek Administratief onderzoek Beslissing

13 Medisch onderzoek Arts FOD evalueert :
Voor de IVT: invloed handicap op het verdienvermogen = erkenning bij vermindering tot 1/3de van wat een ‘maatpersoon’ op de gewone arbeidsmarkt (≠beschutte werkplts) kan verdienen Voor de IT: invloed handicap op de zelfredzaamheid, nl.: verplaatsingsmogelijkheden boodschappen, zelfstandig voedsel bereiden & nuttigen persoonlijke hygiëne onderhoud woning leven zonder toezicht / gevaar vermijden communicatie / sociale contacten

14 Administratief onderzoek
De dossierbeheerder onderzoekt: Gezinssituatie (barema’s i.f.v. gezinscategorie en soort inkomen) Inkomsten van het gezin (dus ook die van de partner) Nationaliteit- en verblijfsvoorwaarden Het al dan niet toekennen van een tegemoetkoming wordt, naast de medische erkenning van de handicap, dus ook bepaald rekening houdend met administratieve voorwaarden

15 Beslissing FOD bepaalt waarop Pmh recht heeft, de duur en/of het bedrag ervan, d.w.z.: Erkenning IVT: ja of neen Tegemoetkoming: ja of neen Erkenning IT: ja of neen (= uitgedrukt in aantal punten i.f.v. de vermindering van de zelfredzaamheid) Beslissing: 1ste brief: medische erkenning (attest) 2de brief: administratieve beslissing (recht op tegemoetkoming of niet) Elektronische doorsturing van gegevens over medische erkenning (bijv. Bijkomende kinderbijslag, verhoogde tegemoetkoming ziekenfondsen,…)

16 Bedankt! Vragen?


Download ppt "Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…"

Verwante presentaties


Ads door Google