Leren en ontwikkelen II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Inschrijven - stroomdiagram
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Hoe meld ik een kind aan op
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Workshop basisonderwijs
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Kansarmoede in de kleuterschool
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
GOK in BuO Korte geschiedenis
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Leren en ontwikkelen II Deel: GOK

GOK = Gelijke OnderwijsKansen voor elk kind. Reden: Heel wat kinderen/jongeren vallen vroeg of laat uit de boot omdat ze geen aansluiting vinden bij de bestaande schoolcultuur, de gehanteerde schooltaal in het onderwijs,... Enorme diversiteit: onderwijs heeft moeite om daarop in te spelen Historiek: Jaren ’90: onderwijsbeleid werd zich meer en meer bewust van verschillen op school: Onderwijsvoorrangsbeleid Migranten (OVB) Zorgverbreding (ZVB)

GOK: Gelijke onderwijskansen Beide initiatieven bleken weinig aan de ongelijke situaties in het onderwijs te verhelpen:   Redenen: Enorme planlast voor de scholen: beide maatregelen (middelen + ondersteuning) ieder jaar opnieuw aanvragen en verantwoorden. Opsporen van problemen bij kinderen, maar geen grote wijzigingen wat betreft de aanpak.  Meer doorverwijzingen naar het BuO.

GOK: Gelijke onderwijskansen In diezelfde periode: Overal in Europa tekende zich een zelfde evolutie af naar een meer multiculturele context op school. Enerzijds erkenden scholen de verscheidenheid, anderzijds nam de schooluitval toe…   Gevolg: Internationaal debat: Hoe omgaan met diversiteit? Veel landen gingen over tot nieuwe onderwijsmaatregelen om zoveel mogelijk leerlingen een gepast antwoord te geven in de gewone school. ‘Equal rights’ of ‘Gelijke rechten’

GOK: Gelijke onderwijskansen GOK-decreet = ‘Gelijke kansen op school voor alle kinderen, zonder uitzondering’ Is in 2 fasen verlopen: Schooljaar 2002-2003: GOK I Schooljaar 2003-2004: GOK II Later: GOK III

GOK I vanaf 2002-2003 Maatregelen Inschrijvingsrecht (met rechtsbescherming door LOP) Toekenning van GOK-uren/GOK-leerkracht   1. Inschrijvingsrecht Ouders hebben het recht om kind in te schrijven in school naar keuze. Scholen mogen in principe geen kinderen weigeren.  Uitzondering: De school is ‘vol’. Het kind is ‘definitief uitgesloten’. In de loop van het jaar: leerlingen uit andere school weigeren Doorverwijzen: Reeds het vooropgestelde aantal anderstaligen bereikt Niet kunnen voldoen aan hulpvraag (met inschrijvingsverslag BuO)

GOK I vanaf 2002-2003 Voorrangsregeling: Wanneer uw kind een broer of zus heeft die reeds ingeschreven is in dezelfde school, dan moet de school voorrang verlenen aan uw kind. (= verplicht)   Scholen kunnen volgende voorrangsregeling hanteren: Aantal GOK-leerlingen: dat zijn leerlingen die aan één of meerdere van de gelijkekansenindicatoren voldoen; Aantal niet-GOK-leerlingen in scholen die reeds heel wat GOK-leerlingen opvangen; Aantal kinderen met thuistaal Nederlands in Brusselse scholen.

GOK I vanaf 2002-2003 Wat kunnen ouders doen indien ze niet akkoord zijn met een weigering of doorverwijzing? Ouders kunnen uitleg vragen bij de beslissing. Indien het kind wordt geweigerd omdat het een inschrijvingsverslag voor het buitengewoon onderwijs heeft of omwille van uitsluiting in een andere school, dan zal het lokaal overlegplatform (LOP) hen automatisch contacteren en een bemiddeling voorstellen. Indien het kind om andere redenen wordt geweigerd, kunnen de ouders zelf aan het LOP vragen om te bemiddelen. Als de ouders vinden dat de beslissing van de school duidelijk ingaat tegen de basisprincipes van het inschrijvingsrecht, dan kunnen ze een klacht indienen bij de commissie inzake leerlingenrechten. http://www.ond.vlaanderen.be/gok/

GOK I vanaf 2002-2003 2. Toekenning van GOK-uren/GOK-leerkracht   Scholen die over min. 10% risicoleerlingen beschikken (allochtone of autochtone leerlingen uit kansarmoedesituaties) kunnen GOK-uren krijgen. Hoe GOK-uren aanvragen? Een aanvraag met leerlingengegevens indienen (waaruit blijkt dat 10% van de schoolpopulatie voldoet aan de gelijke kansenindicatoren, dit gebeurt op een vast tijdstip voor alle scholen). Een schooleigen visie uitschrijven. Na 3 jaar een positief inspectie-verslag krijgen van de voorbije drie schooljaren.

GOK I vanaf 2002-2003 Aan welke 3 voorwaarden moet de school voldoen om GOK-uren te krijgen?   VW 1. Voldoen aan de gelijke kansenindicatoren: De ouders behoren tot de trekkende bevolking De moeder is niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs De leerling wordt tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsverband opgenomen Het gezin leeft van een vervangingsinkomen De thuistaal is niet het Nederlands  GOK-leerling: een lln die aan minstens 1 van deze kenmerken voldoet. (In Brussel: voldoen aan minstens 1 van eerste 4 kenmerken, dus niet alleen andere thuistaal)

GOK I vanaf 2002-2003 VW 2. Een eigen visie rond gelijke onderwijskansen opstellen   6 mogelijke thema’s: Preventie en remediëring van ontwikkelings- en leer-achterstanden Taalvaardigheidsonderwijs Intercultureel onderwijs Socio-emotionele ontwikkeling Leerlingen- en ouderparticipatie Doorstroming en oriëntering Hoe maakt de school zijn keuze? Scholen kiezen voor 2 thema’s afhankelijk van de nood in hun school of kiezen 1 cluster. Cluster 1. Ontwikkelings- en leerachterstanden remediëren en leerwinst realiseren. Cluster 2. De taalvaardigheid bij leerlingen bevorderen. Cluster 3. Een positief zelfbeeld en sociale competentie bij leerlingen stimuleren

GOK I vanaf 2002-2003 VW 3. Een positief inspectieverslag   Waarop let de inspectie tijdens zijn bezoek aan de school? Gaat na in welke mate de gelijke kanseninstrumenten werden uitgebouwd en de doelstellingen werden bereikt. (rekening houdend met de schoolcontext en de schoolpopulatie) Wat zijn de gevolgen bij een goed / slecht verslag? School kan opnieuw GOK-uren krijgen (op basis van gegevens populatie). School kan GOK-uren verliezen (voor de volgende 3 schooljaren).

GOK I vanaf 2002-2003 Op 1 september 2008 ging de derde GOK-cyclus van start: 2008 - 2011. GOK-uren worden namelijk verdeeld voor een periode van drie jaar: de eerste GOK-cyclus startte in 2002 de tweede GOK-cyclus in 2005 de derde GOK-cyclus in 2008.

GOK II vanaf 2003-2004 Maatregel Het uitwerken van een geïntegreerd ondersteuningsaanbod zodat men een zorgbrede werking kan ontwikkelen. De functie van zorgcoördinator wordt in het leven geroepen.   Idee erachter Kinderen die niet voldoen aan de gelijke kansindicatoren, maar die wel leerproblemen, een beperking hebben, waarvan de moeder wel een hoge opleiding heeft genoten, … vallen uit de boot. Hoe worden de zorg-uren toegekend? Via een puntenenveloppe: gebaseerd op het aantal leerlingen in een school.

GOK II vanaf 2003-2004 Wat is het verschil tussen GOK- en zorguren? Zorg-uren: gebaseerd op het aantal leerlingen in een school. Elke school heeft zorg-uren.   GOK-uren: afhankelijk van percentage (min 10%) leerlingen die voldoen aan GOK-indicatoren. Niet elke school heeft GOK-uren. Wat doet een zorgcoördinator? Hij is verantwoordelijk voor de zorgtaken binnen een school, en dit op 3 niveaus: De coördinatie van zorginitiatieven op het niveau van de school, desgevallend op het niveau van de scholengemeenschap Het ondersteunen van het handelen van de leerkracht Het begeleiden van de leerlingen  Werken op al deze niveaus!

Enkele aanpassingen 5 Gelijke kansen-indicatoren tot schooljaar 2006-2007 De ouders behoren tot de trekkende bevolking De moeder is niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs De leerling wordt tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsverband opgenomen Het gezin leeft van een vervangingsinkomen De thuistaal is niet het Nederlands Sinds schooljaar 2007-2008: 4 GOK-indicatoren Woonplaats Opleidingsniveau moeder Schooltoelage Thuistaal is niet het Nederlands http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/pdf/gok/FAQ_Leerlingkenmerken.pdf

Enkele aanpassingen Het jaar van de kleuter (schooljaar 2007-2008) Nastreven van kleuterparticipatie Om schoolachterstand te vermijden, moeten kleuters zo snel mogelijk en regelmatig naar school gaan.   Maatregelen nemen om moeilijkheden tot kleuterparticipatie weg te werken: 1. Extra mensen en middelen Kleuterscholen krijgen extra uren als het aantal kleuters hoger ligt dan op 1 februari van het vorige schooljaar. = Meer middelen voor zomerklasjes (zodat ze kleiner zijn) Zorg+ uren: Scholengemeenschappen krijgen zorg+ uren, afhankelijk van het aantal kleuters dat school loopt.  Stimuleren van kleuterparticipatie. (bv. ouders van niet ingeschreven kleuters contacteren, volgen afwezigheden op en zetten sensibilisatieacties naar de ouders op, …)

Enkele aanpassingen GOK+ uren: Scholen met veel kansarme kleuters (min 40%) krijgen GOK+uren. 2. Ouders sensibiliseren Aanbieden van een infoboekje over kleuterschool voor alle ouders van instappende kleuters. (via Kind en Gezin, LOP) TV-spotjes – website jaar van de kleuter – Klasse TV http://www.ond.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuterparticipatie/nieuws/starterspakket.htm http://www.klasse.be/leraren/TV.Klasse.php?id=8376

Enkele aanpassingen Schooljaar 2008-2009 Vanaf dat schooljaar worden de zorg+ uren niet meer apart uitgedeeld. De zorg+ uren zitten vervat in de enveloppe zorguren, afhankelijk van het aantal kinderen per school. GOK wordt opgevolgd en bijgestuurd (o.a. Inschrijvingsmodaliteit,...) Schooljaar 2009-2010 1 september 2009: GOK-uren voor BuO. 31 december 2009: Het steunpunt GOK wordt afgeschaft omwille van besparingen. Algemeen: Vaak worden de zorg- en de GOKuren in een school samengevoegd om een ondersteuningsaanbod uit te werken voor alle kinderen.

Enkele aanpassingen Vanaf 1 september 2010: 6-jarigen kunnen pas starten in een 1° LEERJAAR VAN EEN NEDERLANDSTALIGE SCHOOL als ze voordien al een jaar Nederlandstalig kleuteronderwijs gevolgd hebben of slagen voor een taalproef Nederlands Een kind dat niet aan de voorwaarden voldoet, gaat naar de derde kleuterklas. http://www.ond.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuterparticipatie/ouder/faq/toelating/default.htm   Scholen in Brussel die voorrang geven aan leerlingen met thuistaal Nederlands, moeten  minstens 55% van die leerlingen inschrijven. Ouders moeten die thuistaal bewijzen aan de hand van getuigschriften en diploma’s. De verklaring op eer geldt niet langer.

Enkele aanpassingen Schooljaar 2011-2012: Bevriezing van de lestijden GOK, GOK+ en (brede) rand- en taal in het gewoon basisonderwijs* In 2011-2012 = situatie als in 2010-2011 op vlak van bovenstaande uren – dus hetzelfde aantal uren Waarom? Start van een nieuw omkaderingsmechanisme in het gewoon basisonderwijs vanaf september 2012. *Aanvullende lestijden voor de integratie van anderstaligen in de Nederlandstalige scholen voor basisonderwijs : gelegen in de rand- en taalgrensgemeenten en in de scholen voor basisonderwijs gelegen in de gemeenten die grenzen aan de randgemeenten en / of grenzen aan de gemeenten van het Brussels hoofdstedelijk gewest

GOK III Maatwerk in samenspraak 30 maart 2007 keurde de Vlaamse regering de conceptnota leerzorg goed: voor leerlingen met specifieke noden of een handicap. Zie leerzorgkader met clusters en leerzorgniveaus = hervorming van het onderwijs (minister Vandenbroucke) http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerzorg Normaal zou dit leerzorgkader in het schooljaar (2010-2011) van start zijn gegaan, maar er was enorm veel weerstand zowel vanuit het buitengewoon onderwijs als het gewoon onderwijs. 2010-2011:Minister Smet wil de gesprekken met de verschillende partners opnieuw aangaan om het leerzorgkader dat voorligt verder uit te werken / aan te passen. http://www.ond.vlaanderen.be/gok/tienkamp/ http://www.youtube.com/watch?v=si5t3DCa00I

Beleidsnota onderwijs (2009-2014) Aandachtspunten van minister Smet: Hervorming secundair onderwijs Leerzorg Kunst en cultuureducatie en de hervorming van het deeltijds kunstonderwijs Het opzetten van brede scholen Het hoger onderwijs De scholenbouw  Gelijke kansen wordt ‘grenzen verleggen voor elk talent’ De ongekwalificeerde uitstroom moet omlaag Het verschil in prestaties van de beter presterende en de minder presterende jongeren is té groot, in Vlaanderen groter dan elders. Dat verschil hangt méér samen met de thuissituatie dan in andere landen. Er is dus reproductie van ongelijkheid. Onze sterke leerlingen doen het niet zó goed.

Leerzorg wordt langetermijnplan http://www. ond. vlaanderen De Vlaamse Regering heeft net voor het zomerreces van 2011 beslist om op korte termijn geen decreet leerzorg in te voeren. De afgelopen jaren is gebleken dat daar geen draagvlak voor bestaat onder onderwijsverstrekkers, vakbonden en actoren op het veld. De huidige budgettaire situatie biedt ook weinig ruimte. Een nieuw globaal plan is wellicht voor de volgende legislatuur. In afwachting zal onderwijsminister Smet een hele reeks maatregelen nemen om de bestaande noden te lenigen en om tegemoet te komen aan de engagementen die Vlaanderen opnam met de ratificatie van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.

Leerzorg wordt langetermijnplan Dit zijn de dringende maatregelen: Meer duidelijkheid krijgen over het grote aantal leerlingen met een diagnose van ASS. Een groep experts buigt zich hier binnenkort over. Voor type 8 (kinderen met ernstige leerstoornissen) een systeem van permanente herevaluatie van doorverwijzing uitwerken, in functie van de herinstroom in het gewoon onderwijs. Nu blijven die leerlingen soms te lang in het buitengewoon onderwijs. Het probleem van de exponentiële stijging van de buitenschoolse hulpverlening door revalidatiecentra, zelfstandige logopedisten, enz. onderzoeken. Die hulpverlening moet echt een meerwaarde bieden en werken aan problemen die scholen niet zelf kunnen oplossen. Voor leerlingen met ASS wordt een nieuw type buitengewoon onderwijs opgericht: type 9. Hoe dat concreet georganiseerd zal worden, is nog niet duidelijk. Evenmin of het volgend schooljaar al wordt ingevoerd.