Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De (on)gezonde leerling?
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
De “ leraar” als rolmodel
Flow als sturingsprincipe
Interventie en implementatie
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Pastoraal op school.
Drieslag functioneel rekenen
Gokverslaving.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Omgaan met emoties en gedrag in het verpleeghuis
God wijst je de weg van de vrede. stralend licht gaat uit de hemel over ons op.
Het opleidingsprofiel:
Werken in de zorg KICZ bijeenkomst 11 november 2010.
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kijk op leerlingen en leren
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Beter Onderwijs Nederland
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Expertgroep Adolescentieperiode
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Pedagogische theorieën
Groepsdynamica.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Opdracht interview Doel
2de graad verzorging - voeding
Naar een typologie van scholen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
De week van de vrijwilliger
Creatopia| Basisonderwijs
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
blok 1 les 4: samen praten samen leren
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)

filmpje http://education-portal.com/academy/lesson/piagets-theory-of-cognitive-development.html#lesson

Cognitieve leerontwikkeling De vier factoren: Biologische volwassenwording Activiteit Sociale ervaring Equilibratie ( zoeken naar evenwicht)

Uitgangspunt Je wereld betekenis geven……..

maturatie Weinig invloed van ouders, verzorgers en docenten zolang aan de basisbehoeften wordt voldaan

activiteit Met onze groei komt ook een continue verandering van onze activiteiten dit stelt/ vraagt andere eisen aan ons ( disjunction/ Jarvis)

Sociale interactie Groei en activiteiten gebeuren altijd in interactie met de sociale omgeving.

structureren Mensen ordenen of organiseren handelingen, kennis in psychische structuren. Hiermee krijgen wij grip op de wereld om ons heen.

Vier stadia

Opdracht Bedenk een oefening/opdracht waarbij je zichtbaar maakt in welk stadium een leerling is?