Prestaties Schatten en Managen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Wideband Delphi methode
Performance management
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Corporate Portfolio Management
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Teststrategie Proces Keten Test
Nul Energie Huis Workshop offerte.
De Utrechtse Servicenormen
De kern van projectmanagement
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Business concept SMART-consultants
HPO Sector Kinderopvang
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Projectmatig werken...en dan?
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Governance van de informatievoorziening
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Incident & Probleem management
Prestaties beoordelen
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
© de vries business consultancy, 2008
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
5S in Velsen.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Governance van de informatievoorziening
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Beleidsinformatie Jeugd
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
25/01/00 Wkk_Romesq 1 V ERBETERDE B EDRIJFSVOERING W ARMTE- K RACHT S YSTEMEN Afronding haalbaarheidsonderzoek bijeenkomst 25/01/2000 ECN Toelichting rapport.
Business Process Management
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Realisatie en implementatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Transcript van de presentatie:

Prestaties Schatten en Managen Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions

Prestaties schatten en managen Introductie Probleemstelling Oplossing Managen prestatie Draaiboek BiSL voorbeeld Info 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen Probleemstelling Plan van Aanpak verbeterprogramma’s: Business case gaat vaak over kosten, doorlooptijden, training, invoering,… Verwachte prestatieverbetering niet of minimaal onderbouwd Na afronden verbeterprogramma vallen prestaties tegen (niet objectief vastgelegd) Men neemt aan dat een model (o.a. CMMi) een niet nader gedefinieerde prestatieverbetering oplevert Prestatieverbeteringen zijn lastig aan te tonen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen Oplossing Nul-meting Analyseer de huidige organisatie Bepaal/schat huidige prestatie parameters (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) Schat/simuleer huidige en verbeterde (proces) prestaties Onderbouw business case met de verwachte/geschatte opbrengst (objectiveren verwachting) Prestatie manager realiseert de business case Manage objectief gemaakte prestatieverwachting 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen Managen prestatie Applicatie project: Definieer de applicatie verwachting (eisen) Project manager bestuurt het project en realiseert de applicatie (eisen) Prestatie project: Definieer de prestatie verwachting Bepaal organisatie prestatiefactoren (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) Doe computer simulaties (voorspel dynamisch procesgedrag) Prestatie manager bestuurt het prestatie verbeterprogramma en realiseert de verbetering 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen Draaiboek 1 3 4 5 6 Organisatie inzicht (KPI’s) Proces Simulatie eisen Implementatie strategie Stuur op prestatie lerende organisatie Simulatie/ analyse Beschrijf de processen Bepaal via data-onderzoek of schatting realistische randvoorwaarden voor de belangrijkste organisatiegegevens / KPI’s Bepaal de vragen die met proces-simulatie beantwoord moeten worden. Simuleer en analyseer een aantal scenario’s en toets de gevonden KPI’s op haalbaarheid Bepaal hoe een KPI-meetsysteem moet worden opgezet, geïntroduceerd en gebruikt Leer de organisatie te acteren op basis van KPI’s en stuur op het bereiken van de verwachte prestatie. 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Voorbeeld draaiboek BiSL Voorbeeld geeft slechts een idee van vele mogelijkheden Simulatie: Moet aangepast worden n.a.v. simulatie doelstellingen Is gebaseerd op het verkregen organisatieinzicht (processen en gegevens/KPI’s) 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

1. Beschrijf werkvolgorde BiSL YAWL: www.yawlfoundation.org 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

2. Organisatiegegevens / KPI’s Vraagstelling: Voor de oorzaak foute/onvolledige specificaties: Aantal bevindingen moet afnemen Extra tijd en kosten moeten afnemen (niet nader uitgewerkt) Opmerkingen: Hoe moet “het afnemen” (= subjectief) gemeten worden? 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

2: Organisatiegegevens / KPI’s Vereenvoudiging: We kennen slechts 3 specificatie bevindingen voor realisatie, test en In productie 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen 2. Organisatiegegevens Bepaal voor iedere procestap het gedrag (bijv. via interviewsessies) Een mogelijk uitkomst voor de procestap  "Specificeren (BiSL)" kan zijn Onderdeel Grootte Medewerkers 2 FTE Werkuur = Euro 90,- Opstellen specificatie n.a.v. klantenwens Gem. 2 werkdagen (klein) Gem. 7 werkdagen (groot) Correctie bevinding Gem. 0.5 werkdag (klein) Gem. 2 werkdagen (groot) Gem = gemiddeld 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen 3. Simulatie eisen Simulatie moet inzicht geven in: (Cumulatieve) aantallen bevindingen Doorlooptijden (Cumulatieve) aantallen klantenwensen, specificaties,… Kosten totaal, per specificatie, per bevinding, … Toepasbaarheid KPI’s … 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

4. Simulatie en dynamisch gedrag Simulatie dynamisch gedrag via een toevals-generator. Voorbeeld (uniforme kansverdeling): Onderdeel Grootte Aantal klantenwensen 0-5 / week Bevindingen 0 – 5 /kwartaal (klein) 1 – 3 / kwartaal (groot) Locatie bevinding Kans bevinding: 1/15 Realisatie 1/10 Test 1/25 In Productie 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

4. Analyse vanuit basisgegevens Vereenvoudiging: Geen onderscheid kleine en grote bevinding Geen onderscheid tussen ontstaans locatie bevindingen Extra toename bevindingen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

4. Analyse vanuit berekende gegevens Extra toename bevindingen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

5/6. Strategie en invoering KPI’s: Zijn KPI’s eenvoudig en eenduidig te meten en te berekenen? Wat zijn de target levels van de KPI’s? Algemeen: meten moet een doel hebben Hoe kun de KPI’s gebruikt worden om te sturen en verbeteren? Wie doet wat, wanneer, waarom, waar, welke (hoe), waarmee (7-w’s) KPI basisgegevens: Wat is de definitie van een specificatie? Zijn specificaties eenvoudig en eenduidig te tellen? Zijn kostenposten eenvoudig en eenduidig te meten? Zijn doorlooptijden eenvoudig en eenduidig te meten 25-11-2010 Prestaties schatten en managen

Prestaties schatten en managen Info 25-11-2010 Prestaties schatten en managen