Prestaties Schatten en Managen Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions
Prestaties schatten en managen Introductie Probleemstelling Oplossing Managen prestatie Draaiboek BiSL voorbeeld Info 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen Probleemstelling Plan van Aanpak verbeterprogramma’s: Business case gaat vaak over kosten, doorlooptijden, training, invoering,… Verwachte prestatieverbetering niet of minimaal onderbouwd Na afronden verbeterprogramma vallen prestaties tegen (niet objectief vastgelegd) Men neemt aan dat een model (o.a. CMMi) een niet nader gedefinieerde prestatieverbetering oplevert Prestatieverbeteringen zijn lastig aan te tonen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen Oplossing Nul-meting Analyseer de huidige organisatie Bepaal/schat huidige prestatie parameters (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) Schat/simuleer huidige en verbeterde (proces) prestaties Onderbouw business case met de verwachte/geschatte opbrengst (objectiveren verwachting) Prestatie manager realiseert de business case Manage objectief gemaakte prestatieverwachting 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen Managen prestatie Applicatie project: Definieer de applicatie verwachting (eisen) Project manager bestuurt het project en realiseert de applicatie (eisen) Prestatie project: Definieer de prestatie verwachting Bepaal organisatie prestatiefactoren (o.a. KPI’s, budget, bemensing,…) Doe computer simulaties (voorspel dynamisch procesgedrag) Prestatie manager bestuurt het prestatie verbeterprogramma en realiseert de verbetering 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen Draaiboek 1 3 4 5 6 Organisatie inzicht (KPI’s) Proces Simulatie eisen Implementatie strategie Stuur op prestatie lerende organisatie Simulatie/ analyse Beschrijf de processen Bepaal via data-onderzoek of schatting realistische randvoorwaarden voor de belangrijkste organisatiegegevens / KPI’s Bepaal de vragen die met proces-simulatie beantwoord moeten worden. Simuleer en analyseer een aantal scenario’s en toets de gevonden KPI’s op haalbaarheid Bepaal hoe een KPI-meetsysteem moet worden opgezet, geïntroduceerd en gebruikt Leer de organisatie te acteren op basis van KPI’s en stuur op het bereiken van de verwachte prestatie. 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Voorbeeld draaiboek BiSL Voorbeeld geeft slechts een idee van vele mogelijkheden Simulatie: Moet aangepast worden n.a.v. simulatie doelstellingen Is gebaseerd op het verkregen organisatieinzicht (processen en gegevens/KPI’s) 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
1. Beschrijf werkvolgorde BiSL YAWL: www.yawlfoundation.org 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
2. Organisatiegegevens / KPI’s Vraagstelling: Voor de oorzaak foute/onvolledige specificaties: Aantal bevindingen moet afnemen Extra tijd en kosten moeten afnemen (niet nader uitgewerkt) Opmerkingen: Hoe moet “het afnemen” (= subjectief) gemeten worden? 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
2: Organisatiegegevens / KPI’s Vereenvoudiging: We kennen slechts 3 specificatie bevindingen voor realisatie, test en In productie 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen 2. Organisatiegegevens Bepaal voor iedere procestap het gedrag (bijv. via interviewsessies) Een mogelijk uitkomst voor de procestap "Specificeren (BiSL)" kan zijn Onderdeel Grootte Medewerkers 2 FTE Werkuur = Euro 90,- Opstellen specificatie n.a.v. klantenwens Gem. 2 werkdagen (klein) Gem. 7 werkdagen (groot) Correctie bevinding Gem. 0.5 werkdag (klein) Gem. 2 werkdagen (groot) Gem = gemiddeld 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen 3. Simulatie eisen Simulatie moet inzicht geven in: (Cumulatieve) aantallen bevindingen Doorlooptijden (Cumulatieve) aantallen klantenwensen, specificaties,… Kosten totaal, per specificatie, per bevinding, … Toepasbaarheid KPI’s … 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
4. Simulatie en dynamisch gedrag Simulatie dynamisch gedrag via een toevals-generator. Voorbeeld (uniforme kansverdeling): Onderdeel Grootte Aantal klantenwensen 0-5 / week Bevindingen 0 – 5 /kwartaal (klein) 1 – 3 / kwartaal (groot) Locatie bevinding Kans bevinding: 1/15 Realisatie 1/10 Test 1/25 In Productie 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
4. Analyse vanuit basisgegevens Vereenvoudiging: Geen onderscheid kleine en grote bevinding Geen onderscheid tussen ontstaans locatie bevindingen Extra toename bevindingen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
4. Analyse vanuit berekende gegevens Extra toename bevindingen 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
5/6. Strategie en invoering KPI’s: Zijn KPI’s eenvoudig en eenduidig te meten en te berekenen? Wat zijn de target levels van de KPI’s? Algemeen: meten moet een doel hebben Hoe kun de KPI’s gebruikt worden om te sturen en verbeteren? Wie doet wat, wanneer, waarom, waar, welke (hoe), waarmee (7-w’s) KPI basisgegevens: Wat is de definitie van een specificatie? Zijn specificaties eenvoudig en eenduidig te tellen? Zijn kostenposten eenvoudig en eenduidig te meten? Zijn doorlooptijden eenvoudig en eenduidig te meten 25-11-2010 Prestaties schatten en managen
Prestaties schatten en managen Info 25-11-2010 Prestaties schatten en managen