Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Visie op verplegen  .
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Competentiegericht opleiden
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
College 2 7 stappenplan.
Derde partij: tussen droom en daad
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Besluitvorming.
Integriteit in de praktijk
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Reflecteren en een knoop
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch.
‘Beschouwing’ over samenwerking
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Hoofdstuk 5 De ethische cyclus
Wat je zelf vindt, weet je beter
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Ethiek.
Vergaderen.
Leren van lastige kwesties
College 2 7 stappenplan.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
EMGO Institute for Health and Care Research Ethiek van de zorg voor kwetsbare ouderen Het zelfgekozen levenseinde bij dementie en de rol van de arts: een.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Laagveengebied Groningen
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Ethiek in de branche social work
Alies Struijs (Centrum voor Ethiek en Gezondheid/RVS)
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen Medisch Ethische Conferentie Joris Slaets Donderdag 26 mei 2011

Ethiek: dilemma’s en problemen Niet alle ethische problemen zijn dilemma’s Dilemma vraagt om een keuze tussen twee normen en of waarden die niet beide tegelijkertijd kunnen nagevolgd of nagestreefd Ethische problemen kunnen bestaan uit: Niet weten Niet doen Niet eens zijn (bron: Ethiek met beleid, RVZ, 1999)

Morele competentie van de professional Het navolgen en toepassen van relevantie professionele waarden en normen Het belang van inlevingsvermogen en morele sensitiviteit Expliciteren van vooronderstelde waarden en normen Verantwoorden van gemaakte keuzes ten overstaan van anderen

Oplossingsgerichte methodes Vorm van moreel redeneren die doelgericht een moreel probleem verkent door te zoeken naar de rationaliteit van de te nemen beslissing In kaart brengen van informatie en argumentaties Uitkomst is een handelingsadvies Methode aan de hand van stappenplan of gespreksprotocol

Oplossingsgerichte methodes Geschikt voor het oplossen van ethische dilemma’s Primaire doel is probleemoplossing Kenmerkende opbouw is BOB: Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming

Voorbeeld van oplossingsgerichte methodes Utrechtse Stappenplan Verkenning welke vragen roept deze casus op? Explicitering Wat is de morele vraag? Welke handelingsmogelijkheden? Welke feitelijke informatie ontbreekt?

Voorbeeld van oplossingsgerichte methodes Analyse Wie zijn de betrokkenen? Welke argumenten zijn relevant voor de beantwoording van de vraag? Afweging wat is het gewicht van de argumenten Welke handelingsmogelijkheid heeft de voorkeur

Expliciterende methodes Het verkennen van de normatieve dimensie van professionaliteit Centrale vraag is: wie willen we zijn als dokter en daarachter als mens? Probleemsituaties kunnen wel startpunt zijn van reflectie; de oplossing van het probleem is echter niet het primaire doel

Voorbeeld expliciterende methode Socratisch gesprek Gericht op tweede orde vragen: wat zijn de opvattingen op basis waarvan we handelen Doel gezamenlijke analyse van een fundamentele tweede orde vraag expliciteren en concretiseren van eigen waarden toetsing aan die van anderen onderzoek naar de validiteit ervan onderzoek naar de mate van gemeenschappelijkheid ervan

Reflectie-vierkant Waarden Wat zijn mijn waarden? Wat zijn grondovertuigingen? Handelingen Hoe heb ik in het verleden gehandeld? Hoe heeft dit mijn toekomstig handelen gevormd? Social normen Wat zijn de overtuigingen van anderen? Professionele codes Wetgeving (On)geschreven regels Gevolgen De gevolgen van sociale structuren en praktijken

Medisch Ethische Conferentie De medisch-ethische conferentie is een leermiddel dat we hebben ontwikkeld in samenwerking met de hoogleraar medische ethiek prof. dr. Marian Verkerk. De medisch-ethische conferentie vindt een keer per maand plaats. Doel is om met elkaar te leren van praktijkcasuïstiek en reflectiever te worden, waarbij ethiek als een kwaliteit van professioneel handelen wordt belicht.

Vallen en opstaan Selectie uit de staf gaan gestructureerd reflecteren Casus van een staflid Persoonlijke reflectie, expliciterend AIOS in de zaal Stellen vragen en kunnen commentaar geven aan het eind.

Vallen en opstaan Selectie uit de staf gaan gestructureerd reflecteren: Gemopper maar toch zo gelaten i.v.m. veiligheid Ook een AIOS in de eerste kring Steeds onder leiding van ethicus Casus: Thematische indeling, casus van AIOS of staf Literatuur rondom thema Reflectie: Eerder oplossend dan expliciterend Meer technisch dan persoonlijk AIOS: Zijn actiever bij het proces betrokken.

Self-inflicted illness; 11 feb 2011