Het schrijven van een scriptie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een paper
Advertisements

Edushock leerfestival
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het schrijven van een scriptie
Masterproef DGK
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Communicatie & Presentatie
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Het verslag en het belang ervan
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Ingenieursvaardigheden
Het schrijven van een scriptie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Onderzoeksvaardigheden
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Workshop Informatievaardigheden
1. Levensbeschouwing en communicatie
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
het bouwen van een website
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Al doende leren training docenten
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Het werken met portfolio
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Onderzoek doen een methodische aanpak
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Module Communicatie 3de dag
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Evidence-Based Medicine
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Communicatie & Presentatie
Een (informatief) Artikel schrijven
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Het schrijven van een scriptie Berust grotendeels op materiaal van Lex Bijlsma, Jeroen Fokker Netty van Gasteren, Justin Zobel Aanpassing: Peter de Waal, Gerard Tel.

Mogelijke doelstellingen Nieuw idee wereldkundig maken wetenschappelijk artikel voor specialisten Vakgebied toegankelijker maken overzichtsartikel voor niet-specialisten Leken inwijden in het vakgebied leerboek Verstrooiing van de lezer populair artikel

De rol van doelstellingen Doel als wetenschappelijk geschrift belang voor de lezer Persoonlijke motivatie niet van belang opdracht van docent, studiepunten Eerst onderzoeksvraag formuleren specifieke vraag die de scriptie beantwoordt alleen literatuur zoeken die daaraan bijdraagt

Zoeken van literatuur Sneeuwbalmethode Bibliotheek referenties in reeds gevonden literatuur Bibliotheek trefwoordcatalogus systematische indeling Overzichtsliteratuur Computing Surveys ACM Guide to Computing Literature Lecture Notes in Computer Science Zoekmachines

Inhoud scriptie Titelblad Samenvatting Inhoudsopgave Inleiding Hoofdtekst Conclusie Referenties

Titelblad Titel Auteur Datum (belangrijk!) Status kernachtig en duidelijk eventueel ondertitel Auteur e-mailadres, fysiek adres altijd dezelfde naam A. Bijlsma = Lex Bijlsma? Datum (belangrijk!) Status afstudeerscriptie, stageverslag

Samenvatting Omvang ca. 10 regels Bestemd voor wie niet het hele artikel wil lezen niet verwijzen naar onderdelen daarvan Namen en technische termen en passant introduceren

Inhoudsopgave Niet bij kort artikel, vaak bij lang artikel, altijd bij boek Automatisch gegenereerd door LaTeX \tableofcontents herhaaldelijk LaTeX uitvoeren boom niet te diep nesten

Inleiding Doel van de scriptie Doelgroep Bestaande literatuur Opzet nieuw resultaat, literatuuroverzicht, kritische bespreking Doelgroep specialisten, andere vakgenoten, studenten Bestaande literatuur Opzet Verkapte inhoudsopgave? Liefst meer: samenhang van onderwerpen

Hoofdtekst Probleem Oplossing Theorievorming context van toepassing abstractie van irrelevante details Oplossing algoritmen en datastructuren Theorievorming generalisatie concepten

Secties en hoofdstukken Verdeling vanuit onderwerp, niet lengte Wat wil je met elke sectie? Waarom horen ze bij elkaar? Als je een hoofdstuk of sectie splitst: Inleiding met doel en overzicht (wat wel en niet lezen?) Minstens twee (sub) secties

Conclusie Samenvatting van resultaten wat is bereikt verhouding tot verwant werk Niet behandelde resultaten/onderwerpen elders te verschijnen artikelen elektronische verslagen op website Open problemen uitnodiging tot verder onderzoek

Referenties Boek: Artikel: Rumbaugh, James, Ivar Jacobson, and Grady Booch, The Unified Modeling Language Reference Manual. Addison-Wesley, Reading, 1999. Artikel: Hoare, C.A.R., ‘An Axiomatic Basis for Computer Programming’. Comm. ACM 12 (1969), 576–583.

Referenties (2) Congresbijdrage: Proefschrift: Denney, E., ‘Refinement Types for Specification’, in: Programming Concepts and Methods (D. Gries and W.-P. de Roever, eds.). Chapman & Hall, London, 1998; pp. 148–166. Proefschrift: Gasteren, A.J.M. van, On the Shape of Mathematical Arguments. Ph.D. Thesis, Eindhoven University of Technology, 1988.

Verwijzingen Gebruik verwijzingsnummer als annotatie, niet als zelfstandig naamwoord. Volgens Addison [25] is de complexiteit… …benaderingsalgoritmen [13, 21, 30]. Vermijd waar mogelijk ontoegankelijke referenties. in het bijzonder naar eigen werk Gebruik et al. in de tekst, niet in de literatuurlijst.

BibTeX Bestand myRefs.bbl: literatuurdatabase Key is intern label van de ref In tekst en lijst verschijnt extern label Verschillend per document: eerst [4] dan [7] Vorm bepaald door bibliographystyle: keuze [4] [DS80] Meer per \cite: .. \cite{Dijk80,Lamp96}

Het schrijfproces Frequent herschrijven eerste versie wel precies maar niet elegant verwijder overbodige woorden en zinnen Schrijven parallel aan onderzoek helpt de problemen duidelijk te maken aan jezelf voorkomt vergeten van subtiele aspecten

Stijl Schrijf objectief, informatief, nauwkeurig eenvoudig van structuur, overzichtelijk zonder clichés en buzzwords concreet, niet vaag Wees niet overdreven voorzichtig Schep niet op geen obscure feiten bekend veronderstellen niet te snel zeggen dat iets eenvoudig is

Style English: Keep your sentences short, use commas Watch out for compound words: “levensmiddelenfabrikant” = “manufacturer of provision” Een goede referentie: W. Strunk Jr. and E.B.White, Elements of Style, Longman, 2000. http://www.bartleby.com/141/

Namen Alleen zinvol als je eraan refereert ‘Elke compacte Hausdorffruimte H is samenhangend.’ Niet aan begin zin, niet na elkaar ‘b Is een omgevingsbasis als b X overdekt.’ Oppassen met U, a, I ‘U is een onsamenhangende graaf.’ ‘I may be degenerate.’

Namen (2) Voorkom opeenstapeling van ontkenningen ‘niet monotoon niet-dalend’ Vermijd samengestelde namen ‘Zij A* een punt op AB…’ Zij A* het punt tegenover A … (en B* ?) Introduceer namen op het juiste niveau a in plaats van (a1, a2, …, an) Maak duidelijk welke variabelen vrij zijn {ab | a < b} Voor gegeven b, zij Ab = {ab | a < b}

Leestekens Niet voorafgegaan door spatie (Frans!) Altijd gevolgd door spatie In LaTeX extra spatie na punt, behalve bij gebruik van \ plus spatie Sci.\ Comput.\ Prog.\ Puntkomma gebruikt als punt, maar suggereert verband ‘De puntkomma wordt gebruikt als een punt; deze suggereert echter een verband.’

Leestekens (2) Geen komma voor beperkende bijzinnen De studenten die een vrijstelling hebben… De studenten, die geen CGI-scripts mogen installeren… Gedachtestreep (–) onderbreekt zinsstructuur Suggereert plotselinge inval Tenslotte – maar ik zie dat de tijd om is…

Spelling Stapelwoorden D/T-regels softwareconstructiemethode is één woord streepje in gerichte-graafalgoritme D/T-regels ik word, jij wordt, hij wordt word ik, word jij, wordt hij gesmaad, gepraat, gehad, gevat geraasd, gehaast, gepluisd, gebruist gesurft, gebrowsd, gedebugd

Beoordeling bij Overdragen Opbouw: inleiding, conclusie, samenhang Juistheid Duidelijkheid Diepgang: bronnen, begrijpen, verband Taalgebruik Vormgeving: mooi, ondersteunend LaTeX

LaTeX-gebruik Nette invoer Gebruik van gegeven mogelijkheden Layout van .tex Zinnen op nieuwe regel Gebruik van gegeven mogelijkheden Alinea met open regel (geen \\) ref/label, floats, {definition}, … Schrijf macro’s waar zinvol Consistent