Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Erkenningsaanvraag CZO
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Mds chronische zorg: een eerste aanzet dr. JN Struijs, drs. J. van Til, dr. CA Baan.
Ketenzorg vanuit het perspectief van de huisarts
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Patientveiligheid: juridische aspecten
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Cliënt- en Familieperspectief
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Actualiteiten Zorg Yvonne van Geffen Stafmedewerker Ouderenzorg KNR
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Medische zorg voor Ongedocumenteerde vreemdelingen “illegalen”
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Het individueel zorgplan in ketenzorg
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Patient Reported Outcome Measures
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Actueel Medicatie Overzicht
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Werkgroep Monitoring Haal het onderste uit de “kan” (lees: MPM4ALL)
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Het opladen van gegevens naar Peridos Mieke van der Est-Kraan, kwaliteitsadviseur Nicolette Ursem, wetenschappelijk adviseur.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
CRM vanuit het incidenten perspectief
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Kwaliteitszorg les 3.
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Transcript van de presentatie:

Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV Kosten en effectiviteit in de kinderdiabeteszorg Grenzen van verantwoordelijkkeid Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV

Agenda De wet Het functieprofiel De zorgstandaard

De wet Systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van de zorg. Kwaliteitswet zorginstellingen De zorgaanbieder organiseert de zorgverlening op zodanige wijze, voorziet de instelling zowel kwalitatief als kwantitatief zodanig van personeel en materieel, en draagt zorg voor een zodanige verantwoordelijkheidstoedeling, dat een en ander leidt of redelijkerwijs moet leiden tot een verantwoorde zorg. Hierbij betrekt hij de resultaten van overleg tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiënten/consumentenorganisaties.

Kwaliteitswet zorginstellingen: art. 3 Dat een en ander leidt of redelijkerwijs moet leiden tot een verantwoorde zorg. (Hierbij betrekt hij de resultaten van) overleg tussen zorgaanbieders- dat zijn wij!, zorgverzekeraars (komt in tweede presentatie aan de orde) en patiënten/consumentenorganisaties (DVN). Onder verantwoorde zorg wordt verstaan zorg van goed niveau, die in ieder geval doeltreffend, doelmatig en patiëntgericht wordt verleend en die afgestemd is op de reële behoefte van de patiënt.

De zorgaanbieder, afgestemd op de aard en omvang van de instelling, draagt zorg voor: A. Het verzamelen en registreren van gegevens B. Toetsen C. Aanpassingen werkwijze concentreren- research- technologie- preventie- betere resultaten - minder complicatie 's op de middellange termijn- minder kosten Art. 3 is verantwoorde zorg: Het op systematische wijze verzamelen en registreren van gegevens betreffende de kwaliteit van de zorg b. in hoeverre de wijze van uitvoering van artikel 3 leidt tot een verantwoorde zorgverlening; c. het op basis van de uitkomst van de toetsing, bedoeld onder b, zonodig veranderen van de wijze waarop artikel 3 wordt uitgevoerd.

Jaarverslag waarin: a. of en, zo ja, op welke wijze patiënten of consumenten bij kwaliteitsbeleid zijn betrokken; b. de frequentie waarmee en de wijze waarop binnen de instelling kwaliteitsbeoordeling plaatsvond en het resultaat daarvan; c. welk gevolg gegeven is aan klachten en meldingen over de kwaliteit van de verleende zorg. 4. De zorgaanbieder zendt een afschrift van het verslag aan Onze Minister en aan de regionale inspecteur van het staatstoezicht op de volksgezondheid, alsmede aan de organisatie die in de regio de belangen van de patiënten in algemene zin behartigt.

Functieprofiel Niet alleen inhoud is belangrijk, ook professie: goed omschreven functieprofiel!

Ondernemer, regisseur Bedrijfsvoeringstaken Jaarverslag (aanleveren data) Coordinatie en continuïteit Levert bijdragen aan bedrijfsvoeringstaken in de diabeteszorggroep / diabetesteam om efficiënt en effectief zorg te verlenen. kan een taak hebben mbt het opstellen van het kwaliteitsjaarverslag. – wie doen hieraan mee onder de WKDV-leden? Opstellen/nakijken

Inleiding zorgstandaard (EADV magazine mei 2010-09-11 ) Zorgovereenkomst Anno 2010; Een diabetesteam bepaalt zelf welke zorg hij levert, wie het uitvoert en wat daarvan de resultaten zijn. Dit gaat veranderen: mensen met diabetes moeten bij het aangaan van de zorgovereenkomst weten welke zorg geleverd wordt en wat van henzelf verwacht wordt. VBB: bijhouden registratie, in contact blijven met het team, ZORGEN OF SAMENWERKEN? Wie maken er jaarplannen? Wie werken er in jarschema ‘s?

De patient/client centraal! Hoofdspeler in het team

De patient centraal YouTube - Dutch Diabetes Rap

(zorg) Afspraken over: Kosten Inhoud Uitdagingen Parameters Uitdagingen: Zelfmanagement: hoe? Parameters: Wat is in welke omstandigheden een goed HbA1C?

Doel zorgstandaard: Formuleren zorgdoel Bevorderen transparantie zorgproces Bevorderen zelfmanagement: patiënt als regisseur Inkopen van ketenzorg Kwaliteitsbewaking en -bevordering door interactie patiënt/zorgverlener alsook door rapportage en feedback Informatie ordenen ten behoeve van analyse, beleid en toezicht Ketenzorg: hier wordt zaken gedaan met een hoofcontractant die in staat is om (op termijn) meerdere ketens te organiseren, Ketenzog: functioneel opgebouwd, per patient per jaar.

Zorgstandaard http://www.diabetesfederatie.nl/ndf-zorgstandaard-2.html

Wat is duur Complicatie ‘s Teamkosten (wanneer?) Lange levensduur Voetzorg: 40% van het totale budget. Teamkosten? Effectiviteit psycholoog, diëtist, hoe vaak?

Wat is goedkoop Hoge productie Effectieve samenwerking (team? Intra- of extramuraal?) Wie horen er bij het team? Afstemming zorg: veilig, effectief, en niet onnodig belastend Patientgestuurd

Overzicht: Volledig overzicht over kosten utopie?