De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De zorg verandert, het toezicht verandert mee

Verwante presentaties


Presentatie over: "De zorg verandert, het toezicht verandert mee"— Transcript van de presentatie:

1 De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Workshop Radicale vernieuwing

2 Programma Korte uitleg over de inspectie en de nieuwe manier van toezicht Interactief kijken naar het thema Persoonsgerichte zorg Interactief kijken naar het thema Deskundige zorgverlener Interactief kijken naar het thema Sturen op Kwaliteit en Veiligheid Zijn er nog mythes in de zaal? Vraag: wie heeft recente ervaringen met een inspectiebezoek? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

3 Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018
Onze missie - in het kort - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. bewaakt en bevordert de veiligheid en kwaliteit van zorg door middel van toezicht, handhaving en opsporing. Zo dragen wij bij aan het behoud van de goede Nederlandse gezondheidszorg en kunnen mensen vertrouwen op goede zorg. Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

4 Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018
Beoogde resultaten Zorg passend bij patiënt/cliënt Veiligere zorg Minder gezondheidsschade Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

5 Zorg die je je eigen familie en naasten gunt
Workshop Radicale Vernieuwing | 14 mei 2018

6 Waar komen we vandaan? Waar gaan we naar toe?
Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

7 Bij de inspectie: Hoe krijgen en houden we zicht?
Incidententoezicht: onderzoek van calamiteiten Risicogestuurd toezicht: bezoeken Toezicht op goed bestuur Thematoezicht: mondzorg, infectiepreventie Basistoezicht: sector in beeld Bronnen: inspectiebezoeken, jaarverslagen, media aandacht, meldingen, cliëntervaringen, indicatoren Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

8 De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Op basis van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg: Nieuw bezoekinstrument maart 2017 Modulair Kern Instrument (MKI) Gezamenlijke focus op leren en verbeteren Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

9 Toezichtkader Goed Bestuur (IGZ/NZa), 2016
Gedrag en cultuur • Verantwoord en transparant • Open en integer • Omgevingsbewust en participatief • Lerend en zelfreinigend • Doelgericht en doelmatig Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

10 Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

11 Bezoekdag nieuwe stijl
onaangekondigd, tenzij… veel rondlopen, zelf kijken, minder geregisseerd spontane(re) gesprekken met mensen die je tegenkomt Observaties in de huiskamer  Zo mogelijk besprekingen bijwonen: MDO’s, gedragsvisites, overdrachten. Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

12 De zorg verandert, toezicht verandert mee
Toetsingskader met 3 thema’s Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

13 Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.
Modulair kerninstrument (MKI) gebruikt in domein maatschappelijke zorg: V&V en GZ Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

14 Thema 1: persoonsgerichte zorg
Wat versta jij onder persoonsgerichte zorg? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

15 Thema 1: Persoonsgerichte zorg
De inspectie kijkt o.a. naar: De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon en ontvangt zorg op maat De cliënt heeft zelf de regie over de zorg en ondersteuning en wordt daarbij waar nodig ondersteund door zorgverleners De cliënten worden ondersteund om hun informele netwerk te betrekken bij de zorgverlening Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

16 Hiervoor gebruiken wij: SOFI
Het kleine zusje van: Dementia Care Mapping daarvan afgeleid Short Observational Framework for Inspection Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

17 Casus persoonsgerichte zorg
1.5 Cliënten worden ondersteund om hun informele netwerk in stand te houden of uit te breiden. Aandachtspunten: Informele netwerk is bekend Versterken van regiemogelijkheden Ondersteuning bij het aangaan van contacten Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

18 Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

19 Deskundige zorgverlener
Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

20 Thema 2: deskundige zorgverlener
De inspectie kijkt o.a. naar: Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die op een professionele wijze werken Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners met voldoende kennis en kunde om goede zorg te verlenen Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die de grenzen van hun deskundigheid kennen, met elkaar samenwerken en op elkaar afgestemde zorg bieden Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

21 Casus deskundige zorgverlener
2.5 De zorgaanbieder zorgt dat er voldoende deskundige zorgverleners beschikbaar zijn, afgestemd op de aanwezige cliënten en actuele zorgvragen. Aandachtspunten: Welke afspraken zijn er rondom intensieve zorgmomenten, de nachtzorg of acute zorgvragen? Is er een adequaat scholingsbeleid? Is er een adequaat aannamebeleid? Is de deskundigheid van zorgverleners afgestemd op de zorgbehoefte? Worden zorgverleners en cliënten(raden) betrokken bij de besluitvorming? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

22 Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

23 Thema 3: sturen op kwaliteit en veiligheid
Toenemend belang van ‘gedrag en cultuur’: een veilig werkklimaat het lastige gesprek voeren elkaar aanspreken leren van fouten Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

24 Casus sturen op kwaliteit en veiligheid
3.2 De zorgaanbieder gebruikt (bijna) incidenten, (bijna)fouten en klachten voor verbetering van de zorg. Aandachtspunten: Is er een veilige meldcultuur? Hoe is de betrokkenheid van de teams? Vinden er analyses plaats op cliëntniveau? Vinden er analyses plaats op team- en locatieniveau? Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

25 Uw score Donkergroen: de locatie/afdeling voldoet aan de norm.  Lichtgroen: de locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk.  Geel: de locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig.  Rood: de locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. Licht toe! Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

26 Wat zou je graag willen, maar “mag” niet van de inspectie?
Dilemma’s in het werkveld Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018

27 Vragen en opmerkingen Workshop Radicale Vernieuwing| 14 mei 2018


Download ppt "De zorg verandert, het toezicht verandert mee"

Verwante presentaties


Ads door Google