Inleiding onderzoek Hoorcollege 2 Theorie en literatuur
Programma Terugblik hoorcollege 1 en werkcolleges 1 en 2 Olav Severijnen over literatuur en theorie bij praktijkonderzoek Rutger over belang van goede literatuurverkenning: twee voorbeelden Nathalie van den Eerenbeemt demonstreert zoekstrategieen Vooruitblik werkcollege 3
Terugblik Vragen/problemen? Hoofd- en/of deelvragen? Schoolpraktijk en/of lespraktijk? Begeleider eigen opleiding
Presentaties Olav Rutger Nathalie
Voorbereiding werkcollege 3 Formuleren van literatuurvragen, reader p. 2. Reader te vinden op sharepointsite: ‘reader literatuur.doc’ Bestuderen Harinck Hoofdstuk 3
Formuleren literatuurvragen Definieren van concepten –Bijvoorbeeld: wat wordt verstaan onder motivatie, hoe wordt het gedefinieerd, welke deelaspecten zijn er te onderscheiden? Methodisch –Bijvoorbeeld: hoe wordt het gemeten, welke instrumenten worden gebruikt? Laatste stand van zaken –Bijvoorbeeld: is de relatie tussen geslacht en vakspecifieke motivatie ooit eerder onderzocht? Zo ja wat was de conclusie? Inspiratie bij ontwikkeling –Bijvoorbeeld: hoe zijn contextrijke opgaven door anderen ontwikkeld, voor mijn vak, eruit?
Beoordelingscriteria onderzoeksvoorstel Geen gedegen en uitgebreide verkenning van de literatuur maar wel: Volledig ingevulde reader met resultaten van alle zoekactiviteiten Van drie relevant bevonden bronnen een beschrijving van wat je eraan denkt te hebben in het licht van de centrale vraagstelling: dus welke functie vervult de bron? (minimaal 50 woorden per bron)