De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’

Verwante presentaties


Presentatie over: "De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’"— Transcript van de presentatie:

1 Instrument voor meten van motivatie onder 2- en 3 mavo leerlingen van het Kaj Munk College

2 De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’ opgricht. Uit een ‘onderzoek’ onder leerlingen van 3M1 kwam naar voren dat 17 van de 28 leerlingen denkt mee te kunnen doen met de les, maar dat vaak niet wil.

3 Mijn onderzoek binnen het grotere geheel
Motivatie verbeteren Instrument  Meten  Resultaten  Interventie  Meten Behoeftes  instrument  testen ↔ (aanpassen)

4 Doelstelling Door middel van onderzoek binnen het mavo team een instrument selecteren waarmee kan worden gemeten hoe gemotiveerd een leerling is voor school in het algemeen en voor individuele vakken, en wat eventueel de achterliggende oorzaak / oorzaken is of zijn van een gebrekkige motivatie.

5 Centrale vraagstelling
Welk bestaand instrument om motivatie onder leerlingen te meten sluit beste aan bij de behoeftes en wensen binnen het mavo team.

6 Deelvragen 1: Welke instrumenten zijn er om motivatie te meten? 2: Aan welke voorwaarden moet volgens het mavo team van het Kaj Munk College een instrument, waarmee de motivatie van leerlingen kan worden gemeten, voldoen? 3: Welke gevonden instrumenten voldoen aan de criteria om gebruikt te worden op school?

7 Deelvraag 1 Literatuur onderzoek: Publicaties uit: UvA Library Kohnstam instituut Kennisnet ILO Repository Google Books Google Scholar

8 Resultaat deelvraag 1 Resultaten: 10 instrumenten 1: Intrinsieke Motivatie Inventaris 2: MSLQ 3: Peetsma & Van der Veen (vakspecifiek deel*) 4: Ribberink (ILO) 5: Schutten (ILO) 6: Van der Voort (ILO) 7: Belevingschaal Engels (vakspecifiek deel*) 8: SMTSL (Engelstalig, vakspecifiek deel*) 9: Studiemotivatie en concentratie (ILO, Ruygrok) 10: Student Engagement Instrument (Engelstalig) (11: Leerlingvragenlijst 3 mavo) * Hebben betrekking op één vak

9 Deelvraag 2 Doelgroep: Docenten in het mavo team van het Kaj Munk College. 25 docenten. Instrument: Vragenlijst Afname: Tijdens teamoverleg van 13 mei Respons: 17 ingevulde vragenlijsten (68 %)

10 Resultaten deelvraag 2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13
Onderdeel relatie lln relatie dcn betrokk. leer kl. school kl inh. & kwl. Lssn. ouders zelfbeeld zelfreg inzet belang metacog doelen B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 Score B Gemiddelde 4 4,1 4,2 4,4 3,3 4,3 3,9 52,7 Intrinsieke Motivatie Inventaris (IMI) 33 MSLQ 45,4 Peetsma & van der Veen** 48,5 Ribberink* 28,9 Schutten* 36,5 Van der Voort (4 havo)* 33,3 Leerlingvragenlijst 3M 16,6 Belevingssschaal Engels** SMTSL (Science)** 33,1 Studiemotivatie en concentratie 44,7 Student Engagement Instrument 40,1

11 Motivatie & Concentratie
Resultaten deelvraag 2 A2 Waarde MSLQ Peetsma Motivatie & Concentratie Belev. Engels SEI Schutten vd Voort SMTSL IMI Ribberink VL 3M Onderscheid tussen sociaal en educatief 1 Gedrag en mening meten Vragen met antwoord categorieën Eenvoudig taalgebruik 5 Eenvoudig, handzaam 4 Algemene omgang op school Denkwijze en werkwijze 2 Verschil in motivatie per vak Herkenbaarheid Huiswerk Interesse Initiatief Mogelijkheid tot toelichting Verschil Jongen / meisje Gegroepeerde vragen Schooladvies Er moet uitkomen hoe je leerlingen motiveert Betrouwbaar Uitdagend, zou leerlingen nieuwsgierig moeten maken Totaal 30 17 14 11 18 20 13 15

12 Totaal Score B Score C Score A Totaal Maximum 52,7 11 30 93,7
Score B Score C Score A Totaal Maximum 52,7 11 30 93,7 Intrinsieke Motivatie Inventaris (IMI) 33 7,4 14 54,4 MSLQ 45,4 17 62,4 Peetsma & van der Veen** 48,5 62,5 Ribberink* 28,9 15 51,3 Schutten* 36,5 57,9 Van der Voort (4 havo)* 33,3 3,8 20 57,1 Leerlingvragenlijst 3M 16,6 35 Belevingssschaal Engels** 18 58,4 SMTSL (Science)** 33,1 13 53,5 Studiemotivatie en concentratie 44,7 55,7 Student Engagement Instrument 40,1 58,5

13 Conclusies Binnen het mavo team is een behoefte aan een instrument dat veel verschillende motivatie- beïnvloedende factoren kan meten. Er is geen instrument gevonden dat voldoet aan de wens om vakspecifiek te kunnen meten. De instrumenten die het beste aansluiten bij de behoefte binnen het mavo team zijn de MSLQ en het instrument van Peetsma en Van der Veen. Discrepantie tussen gewenste inhoud van instrument en afnamegemak. Van de handzamere instrumenten komt de SEI het beste naar voren. Zou wel vertaald moeten worden.

14 Aanbevelingen Testen van P&vdV en MSLQ. Vertalen van SEI en testen.
(Mogelijkheid onderzoeken om) zelf een vakspecifiek instrument te maken (gebaseerd op P&vdV?)

15 Vervolg actie Begin volgend jaar zal waarschijnlijk in alle 3 mavo klassen het instrument van Peetsma en Van der Veen worden ingezet.


Download ppt "De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’"

Verwante presentaties


Ads door Google