Medezeggenschap en ondersteuningsplannen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Medezeggenschap en de Benchmark
Ouders en Kinderen Centraal
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
ASVZ Samen doen van A tot Z 2 Bijeenkomst Kansplus 14 maart 2012.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Invloed vanuit de cliëntenraad
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ondersteuningsplannen
Leiderschap en organisatie
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Veiligheid en vrijheidsbeperking
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Vorming E-zorgplan.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Kwaliteit en Zorginkoop Co-productie KansPlus-VraagRaak en LOC-LPR Cliëntenraden hebben er belang bij betrokken te zijn bij zorginkoop Meer zeggenschap.
Wonen Bestuursstandpunt KansPlus. Het domein van de bewoner De woning is het domein van de bewoner en niet van de zorgaanbieder Het is de plek waar de.
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Eigen regie bij dementie; ontwikkeling van een wensen/ waardenhulp Door Paul-Jeroen Verkade Regiomanager/casemanager Geriant.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen
Financiering van het zorgstelsel
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Medezeggenschap en ondersteuningsplannen

Verbeteren en borgen kwaliteit zorg en ondersteuning : - Zorg op Maat Kwaliteit van bestaan Zeggenschap Regie over eigen leven - Indicatie AWBZ in ZZP, (zorgzwaartepakket) ONDERSTEUNINGSPLAN

Cliëntperspectief centraal Zelfbepaling en eigen regie Vraaggericht werken Samenhang tussen doelen en afspraken Betrouwbare informatie Keuzevrijheid Sociale participatie Welzijn, welbevinden, bejegening Betrokkenheid familie/ouders/direct netwerk (heeft positieve invloed op zorgproces, vraaggericht werken en service aan de cliënt)

Wet- en Regelgeving Zorgplannen/Ondersteuningsplannen Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst(WGBO) Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (CR verzwaard advies) Zorgplan verplicht (maart 2009) Invoering Zorgzwaartepakketten (01-01-2009) Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ) In de maak: Wet Cliëntenrechten Zorg (WCZ) Beginselenwet Care

Ondersteuningsplan (OP) Vastleggen ondersteuningsbehoeften cliënt ter aanvulling van de eigen (on)mogelijkheden en zijn/haar directe omgeving. De ondersteuningsbehoefte wordt vastgelegd in zorgafspraken in een ondersteuningsplan Over deze vastgelegde en “ingekochte” zorg leggen zorgaanbieders verantwoording af aan de cliënt/cliëntvertegenwoordiger en hebben ze een verplichting tot levering.

Ondersteuningsplan Veel verschillende benamingen Grote diversiteit in opzet (zeer uitgebreid, vast format, alleen hoofdlijnen, concrete doelen afwerken, vanuit toekomstperspectief geschreven, gebaseerd op levensverhaal enz.) Geen aanwijzingen voor goede voorbeelden en resultaten Alleen tijdsbeslag verschilt.

Toetsingscriteria OpSterk Ondersteuningsplannen In het ondersteuningsplan staan de wensen en behoeften van de cliënt. De cliënt/cliëntvertegenwoordigers heeft – indien nodig – ondersteuning gekregen om te zorgen dat zijn vragen en behoeften centraal staan Er staan concrete doelen en afspraken in het ondersteuningsplan. Periodiek wordt geëvalueerd of deze zijn nagekomen De cliënt is eigenaar van het ondersteuningsplan

Betrokkenheid cliëntenraad bij de invoering van ondersteuningplannen Is de invoering besproken met de cliëntenraad? Ja : 28,5% Nee : 43 % Mededeling, in voorbereiding : 28,5%

Wat is belangrijk voor de cliënt en de (centrale) cliëntenraad Van wie is het ondersteuningsplan Hoe komt het ondersteuningsplan tot stand Wat is de rol en de positie van de cliënt/cliëntvertegenwoordiger Is de cliëntenraad/cliëntvertegenwoordigers van meet af aan betrokken bij de totstandkoming van het ondersteuningsplan Is het ondersteuningsplan geschreven in voor de cliëntenraad/cliëntvertegenwoordiger begrijpelijke taal Wordt het ondersteuningsplan jaarlijks geëvalueerd in aanwezigheid van de cliënt /cliëntvertegenwoordiger

Rol cliëntenraden bij totstandkoming OP vanuit cliëntperspectief Cliëntenraad richt zich op het proces (hoe geeft de zorgaanbieder uitvoering aan de betrokkenheid van de cliënt/cliëntvertegenwoordiger bij het ondersteuningsplan) Cliëntenraad benadert het proces vooral praktisch en praktijkgericht Cliëntenraad bespreekt de voorwaarden en toetsingscriteria met de zorgaanbieder Cliëntenraad evalueert het proces met de zorgaanbieder en stelt bij indien nodig

Rol cliëntenraad Vinger aan de pols Bewaking proces, meedenken en meepraten Evaluatie proces Bijsturing Verwachting directe zorgverleners bij uitwerking ondersteuningsplan vanuit het cliëntperspectief Goede voorlichting en informatie aan cliënten/cliëntvertegenwoordiger Betrokkenheid cliënt/cliëntvertegenwoordiger bij het ondersteuningsplan

Rol Cliëntenraad Wat moet er minimaal in een zorgplan staan Hoe informeert de zorgaanbieder de cliënten/cliëntvertegenwoordigers over het recht op een zorgplan Hoe ziet de zorgaanbieder erop toe dat de afspraken uit de zorgplannen worden nagekomen Klachtenprocedure Bij nalatigheden kan cliëntenraad in overleg gaan met het zorgkantoor 4-4-2017

Tips voor cliëntenraden Cliëntenraad hoeft de problemen niet op te lossen: Dat moet de zorgaanbieder doen Taak cliëntenraad is te melden wat cliënten/vertegenwoordigers belangrijk vinden Discussieer niet over geld in relatie tot de ondersteuningsplannen, maar geef signalen en wensen weer

Dialoog in de praktijk tussen cliëntenraad en zorgaanbieder Medezeggenschap en ondersteuningsplannen: Bekijk wat de zorginstelling nu al doet Bespreek in de cliëntenraad of dit voldoende is Wat wilt u bereiken Overleg hierover met de zorgaanbieder Geef advies en leg afspraken vast Evalueer of de afspraken nagekomen worden

Hulpmiddelen Project Opsterk Ouders helpen Ouders Handreiking Zorgplannen, ontwikkeld door KansPlus Zorg Zwaartepakketspel: ZZP, Wat kan een Woning er mee?

Aan de slag! Henny Vermolen – van Gerwen Dialoog in de dagelijkse praktijk Aan de slag! Henny Vermolen – van Gerwen

Met dank aan de organisaties die dit project mogelijk hebben gemaakt !