Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De betere duiker, de voorlichting
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Edushock leerfestival
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Leer de namen van de noten 1
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Naam Regio of Club Evt locatie Evt datum
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
De weg naar de competente docent
COMPETENTIEONTWIKKELING
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Leer de namen van de noten 2
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onthaalbeleid stad Dendermonde
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Implementatie van het 4C-ID-model
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kennis borgen Kennis integreren
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
De fundamenten van groepsgedrag
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Gepersonaliseerd leren
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Integratie van meer geformaliseerde specialisatie in het NELOS opleidingsmodel Verhandeling voorgedragen tot het behalen van de titel NELOS 3* instructeur mei 2007 Kurt Lommens Fysica 2*-Duiker

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Inhoud Inleiding Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie Andere duikfederaties en specialisatie Algemeen besluit Vragen en antwoorden Fysica 2*-Duiker

Inleiding NELOS duikonderricht staat niet stil Hervorming opleiding 1* instructeur Nieuw brevettensysteem in 2005 Van duiktabellen naar decompressietechnieken Aanpassing aan de Europese normen ... NELOS hoofdbrevetten en -titels > formeel opleidingsmodel Krijtlijnen van het opleidingsmodel Sterktes en zwaktes van het opleidingsmodel Algemeen en/of gespecialiseerd opleiden ? Integratie van meer geformaliseerde specialisatie Grensoverschrijdend onderzoek mbt gebruik van specialisatie

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Inhoud Inleiding Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie Andere duikfederaties en specialisatie Algemeen besluit Vragen en antwoorden Fysica 2*-Duiker

Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht mix van onderwijskundige concepten COMPETENTIES BEKWAAMHEIDSEISEN KWALIFICATIES doelpubliek Teach the student Teach the teacher

Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht COMPETENTIES: domeinen waarbinnen individuele groei kan plaatsvinden van minder naar meer bekwaam. Brevet Benaming Theorie Zwembad Open Water Duikleiding 1* duiker Elementair duiker 2* duiker Elementair duikleider 3* duiker Duikleider 4* duiker Algemeen duikleider Modules Teach the student Titel VTS Benaming Module Omschrijving 1* instructeur Initiator Module 1 Open Water (proeven en duikleidingen) Module 2 Theorie/examen AG en SG Initiator Module 3 Didactische stages (praktijk en theorie) Module 4 Examen didactische stages Module 5 Academische zitting NELOS Modules Teach the student Teach the teacher Titel VTS Benaming Luik Omschrijving 2* instructeur (Trainer B) Luik 1 Theoretisch examen Luik 2 Zeestage 3* instructeur (Trainer A) Verhandeling Luik 3 Luiken (semi-modules) Teach the student Teach the teacher

Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht BEKWAAMHEIDSEISEN: geven een bepaald minimumniveau aan dat iemand moet beheersen om een bepaalde taak te kunnen of mogen uitvoeren. Algemene bekwaamheidseisen competentie-overschrijdend Hoofdbrevetten definities Hoofdttitels doelstellingen en verwachtingen Specifieke bekwaamheidseisen competentie-gerelateerd Hoofdbrevetten zeer uitgebreid en accuraat Hoofdttitels minder uitgebreid, met duidelijke hiaten

Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht KWALIFICATIES: erkenning dat iemand voldoet aan een specifieke set van samenhangende bekwaamheids-eisen die binnen een leeromgeving worden erkend. Hoofdbrevetten 1* duiker elementair duiker 2* duiker elementair duikleider 3* duiker duikleider 4* duiker algemeen duikleider (assistent-instructeur) Hoofdtitels 1* instructeur 2* instructeur 3* instructeur

Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht UNIFORMITEIT versus SPECIALISATIE Uniformiteit Intra-kwalificatief: tussen de kwalificaties onderling > wordt grotendeels nagestreefd Infra-kwalificatief: binnen de verschillende kwalificaties > wordt absoluut nagestreefd Specialisatie doorbreken van de absolute infra-kwalificatieve uniformiteit minder stug (flexibiliteit) grotere aansluiting bij individuele interesses betere kennisopbouw en –overdracht betere captatie van formele/informele kennis ...

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Inhoud Inleiding Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie Andere duikfederaties en specialisatie Algemeen besluit Vragen en antwoorden Fysica 2*-Duiker

Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie VASTSTELLINGEN Specialisatie is een internationale trend in de duiksport Specialisatie is reeds aanwezig én evolueert verder in het NELOS opleidingsmodel Opgepast voor wildgroei, ondercapaciteit en inefficiëntie ! Lijst van mogelijke specialisatie-onderwerpen is zeer uitgebreid Aanbod van algemene en gespecialiseerde opleidingen oa. afhankelijk van geografische, commerciële en doelpubliek-gerelateerde factoren NELOS is een regionale, niet-commerciële organisatie en ze moet zich bewust zijn van de beperkingen die dat met zich meebrengt Het traditionele gemotiveerde NELOS doelpubliek wordt deels vervangen door sporthoppers

Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie KEUZES MAKEN Welke onderwerpen zijn belangrijk volgens NELOS? Welke onderwerpen zijn belangrijk volgens de leden van NELOS? Wat zijn de evoluties binnen de (inter)nationale duiksportwereld? SAMENWERKEN (nationaal en internationaal) NELOS kan/moet niet alles alleen doen – efficiënter gebruik van middelen We kunnen/moeten zeker leren van elkaar Bevorderen van (inter)nationale uniformiteit binnen CMAS FORMELE EN INFORMELE KENNIS CAPTEREN Belang van een degelijke kennisopbouw en -overdracht Centrale kennissystemen worden steeds belangrijker Verdere objectivering van het evaluatieproces

Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie HET NELOS OPLEIDINGSMODEL VANDAAG zo goed als geen geïntegreerde specialisaties degelijk aantal nevenspecialisaties Hoofdopleidingen Algemene kwalificaties Geïntegreerde specialisaties Nevenspecialisaties 1* Duiker 2* Duiker 3* Duiker 4* Duiker (Duiker-Redder) (Instructer Duiker-Redder) (Hoger Redder) (Duiker-Hulpverlener) Begeleider Jeugdduiken Instructeur Jeugdduiken Instructeur Jeugdduiken Evaluator Alle kwalificaties Nitrox, ER en Trimix Alle kwalificaties Onderwaterfotografie Whet Wheels Begeleider Whet Wheels Gespecialiseerd Begeleider Whet Wheels Instructeur Begeleider Whet Wheels Instructeur Gespecialiseerd Begeleider 1* Instructeur Duiker-Hulpverlener Algemeen Gedeelte Initiator 2* Instructeur 3* Instructeur Gespecialiseerde opleidingen

Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie HET NELOS OPLEIDINGSMODEL IN DE TOEKOMST voorstellen en ideeën Algemeen NELOS masterplan voor het duikonderricht van de toekomst Mix van uniforme basisopleiding en gespecialiseerde opleidingen per kwalificatie gespecialiseerde opleidingen als keuzeset gespecialiseerde opleidingen met toegangsniveau gespecialiseerde opleidingen met wegingscoëfficiënt Decompressieduiken als nevenspecialisatie of geïntegreerde specialisatie verworven recht of speciale (niet standaard) manier van duiken? Pedagogisch/didactische specialisatie voor kandidaten 2* en 3* instructeur Management-skills voor 3* instructeurs Bredere en meer diepgaande (inter)nationale samenwerking CMAS Europe kan hier een belangrijke rol spelen

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Inhoud Inleiding Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie Andere duikfederaties en specialisatie Algemeen besluit Vragen en antwoorden Fysica 2*-Duiker

Andere duikfederaties en specialisatie VASTSTELLINGEN specialisatie is aanwezig in elk onderzocht opleidingsmodel. nevenspecialisatie is prominenter aanwezig dan formeel geïntegreerde specialisatie. specialisaties lijken meestal voorzien te zijn van een toegangsniveau (kwalificatie). specialisaties met wegingscoëfficiënten zijn niet gevonden, alhoewel sommige federaties nominale aantallen opleggen voor bepaalde kwalificaties. het aantal uitgewerkte specialisaties lijkt een evenredigheid te vertonen met de omvang van de federatie (en dus ook met de middelen). de onderzochte CMAS federaties vertonen onderling relatief grote verschillen in zowel de hoofdopleidingen als in de uitgewerkte specialisaties. PADI legt een wereldwijde uniformiteit op in haar opleidingsmodel.

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Inhoud Inleiding Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht Het NELOS opleidingsmodel en specialisatie Andere duikfederaties en specialisatie Algemeen besluit Vragen en antwoorden Fysica 2*-Duiker

Algemeen besluit Het NELOS opleidingsmodel is competentiegericht en zeer goed uitgewerkt, maar vertoont nog enkele hiaten: modulaire versus semi-modulaire structuur algemene bekwaamheidseisen: definities versus doelstellingen/verwachtingen aanvullingen nodig in de specifieke bekwaamheidseisen voor instructeurs ontbreken van pedagogisch/didactische opleidingen voor 2* en 3* instructeurs Het NELOS opleidingsmodel streeft intra- en infra-kwalificatieve uniformiteit na Het doorbreken van de infra-kwalificatieve uniformiteit mbv een keuzeset gespecialiseerde opleidingen kan substantieel bijdragen tot de kwaliteit en het succes van het NELOS opleidingsmodel specialisaties versus de algemeenheid van de opleidingen meer specialisaties betekent keuzes maken Meer specialisaties betekent een betere captatie van formele/informele kennis specialisaties kunnen bijdragen om de toegangsdrempel (verder) te verlagen

Algemeen besluit Overhaasting is zeker niet aan de orde ! (Inter)nationale samenwerking is belangrijk: meer internationale uniformiteit (zeker voor de CMAS federaties) efficiëntere inzet van (beperkte) middelen

Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie Zijn er nog vragen? Fysica 2*-Duiker