Gepersonaliseerd leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Symposium Differentiatie
Mijn Persoonlijke Opleidingsplan Caroline Boom. Indeling opleidingsplan Mijn eigenschappen Leerdoelen Activiteiten Stageplan.
moderniseren van het curriculum.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Bijeenkomst September 2015
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Coaching in regioleren
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Voorlezen in de kinderopvang
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Financiële zelfredzaamheid
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren Recht doen aan verschil

Recht doen aan verschil Nu in de aandacht, maar niet nieuw. Mogelijkheden om daar echt invulling aan te geven nemen toe (m.n. ICT neemt een grote vlucht). Hoe daarvan zinvol gebruik te maken is nog een open vraag: een unieke kans.

Doelstellingen Goed doordacht de ideale leersituatie benaderen. Deze leersituatie in het klein realiseren (pilots: een aantal lessen binnen een vak). Kennis opdoen via ontwerpgericht onderzoek. Impuls geven aan verdere professionalisering van de docent door leren en doen te koppelen

De docent aan het roer en in de wind Starten met een kleine groep enthousiaste docenten De docent richt het leerproces in De docent voert het uit De docent volgt het proces van de leerling

Maar niet alleen..

.. en met z’n allen! De Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren. We werken samen in een leergemeenschap om van en met elkaar te leren. Forum waar docenten elkaar kunnen vinden (link: https://pulseon.atlassian.net) Landelijke en regionale bijeenkomsten. Er zijn enkele voorwaarden voor deelname aan deze leergemeenschap: Gebruik platform PulseOn. Er is sprake van ten minste één experiment in één vak en één les. We gebruiken ontwerpgericht onderzoek We werken in werkgroepen

Ontdekken wat werkt door ontwerpgericht onderzoek Geen blauwdruk: gaandeweg ontdekken we wat wel en wat niet werkt. Docent: onderzoekt wat wel en niet werkt in de klas en voor de leerlingen. Onderzoeker: onderzoekt of deze aanpak, dit proces, wel of niet werkt. Onderzoeker: maakt impliciete kennis expliciet. We willen aannemelijk maken dat de aanpak werkt en een vervolg verantwoord is.

Voordelen van deze aanpak Ervaringen delen Kennis delen die opgedaan is in de praktijk (waarom doe je het zo?) Maakt minder naïef: (onvoorziene) valkuilen, beperkingen en voorwaarden kom je onderweg tegen. Echt aan het roer, eigen denkkracht en ideeën staan centraal

Nadelen van deze aanpak Geen blauwdruk  maakt onzeker. Innoveren en ontdekken  tegenslag en soms teleurstelling. Dwingt tot klein beginnen. Veel aandacht houden voor aansluiting met de anderen.

Concrete stappen Creëren werkgroep. Deelname aan de leergemeenschap. Binnen een werkgroep zijn enkele (6 tot 10) docenten (liefst in duo’s) actief. Zij werken collectief en in duo’s aan het realiseren van een concrete ervaring in gepersonaliseerd leren met Pulseon. 8 bijeenkomsten van 1 dd met tussentijds contact via skype.

Concrete stappen Doelen bepalen voor leren op maat Waarom willen we dit? Wat willen we bereiken? Wat willen we dit jaar/deze periode realiseren? Leerdoelen bepalen/concretiseren Afgeleid van eindtermen Leerstof daarop kiezen/bepalen Onderlinge afhankelijkheden en volgorde bepalen Differentiatie principes bepalen Waarop differentiëren? Hoe doen we dat dan? Stof daarop ontwikkelen

Concrete stappen Begin niveau vaststellen van leerlingen Testen Leerlingen indelen Aanpak bepalen Hoe ziet dan mijn onderwijs er uit? Hoe is dat anders dan nu (ideaal?) Fysieke opstelling klas Mijn rol als docent Welke didactische werkvormen kies ik

Randvoorwaarden Tijd: docent wordt in staat gesteld genoeg uren aan het proces te besteden. Technische randvoorwaarden (digitale infrastructuur, hardware etc.) Schoolleiding actief betrokken. Docent wordt in de gelegenheid gesteld kennis en ervaring te delen.

Kostenplaatje 4000 euro Deelname aan werkgroepen. 8 bijeenkomsten van 1 dd met tussentijds contact via skype Deelname aan leergemeenschap. Deelname aan landelijke/regionale bijeenkomsten en gebruik van het Forum.

Fit dit bij jullie verwachtingen? (plaatje)