Onderzoekend leren in de klas met de taalcanon

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Media en creativiteit module 8 Engagement
Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Hogere denkvaardigheden
Methodepresentatie Pincode 5e editie
BattleBots The school battle.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
THEMA: Het creatieve proces
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Onderzoekend leren bij Nederlands
NLT modules en excellentiebevordering
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
1 Cultureel zelfportret
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Kennis verbreden en verdiepen
ontdek wat jij kunt bereiken
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Module Communicatie 3de dag
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Lezen: doe het goed voor
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SET schrijfvaardigheid H5
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ‘Mijn belangstelling.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Cursus Leesvaardigheid
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in de klas met de taalcanon Ad van der Logt Good Practice Day talen 31 januari 2014

Mogelijkheden Vakinhoudelijk Taalkundestof toegankelijk en wetenschappelijk aanvaardbaar (correct, actueel, illustratief) Vakdidactisch Uitdagend vakonderwijs, geïntegreerd en/of autonoom, didactische modellen, stemvork, hele-taak-eerst, hogere orde denkvaardigheden, socratische methode, differentiatie

Didactisch gereedschap Denkvaardigheden Vragen bij teksten (gereviseerde taxonomie Bloom) Vragen in de klas (de socratische methode) Lesopbouw OVUR-principe, met hele taak/vraag eerst Thematisch-cursorische aanpak Differentiatie naar toenemende complexiteit

Lesfasering/didactische modellen* Stapsgewijze benadering: OVUR. Uitgaan van verwondering en vraagstelling. Uitgaan van tekst(en). Onderzoekend leren met schrijf- of spreekvaardigheidsproduct. * Hans Hulshof & Ad van der Logt (2010). Didactische modellen voor taalkunde. In: Hulshof & Hendrix (red.), Taalkunde en het schoolvak Nederlands. Special Levende Talen.

1. Stapsgewijze benadering: OVUR. Oriëntatie: Instaptoets op methodesite Op niveau. Voorbereiding: Vragen over de theorie. Uitvoeren: Tekst lezen, deelvragen maken (tekstsoort, onderwerp, hoofdgedachte, kernzin per alinea en geleide samenvatting). Reflectie: Bespreking problemen, keuzes en oplossingen + nakijken samenvatting. Op Niveau Tweede Fase. Verwerkingsboek 5/6 vwo, pg. 154-157.

2. Uitgaan van verwondering en vraagstelling. Motiveren (verwondering wekken) Grammaticaal/taalkundig interessante cartoons met een talig thema als dubbelzinnigheid, ellips, uitdrukking, waarbij de pointe aanzet tot verwondering, verrassing en objectivering. Vraag stellen Manipulatie met de plaatjes Bespreking taalkundige aspecten Beantwoorden De pointe achterhalen en van taalkundig commentaar voorzien Toepassen/ verwerken Lln. onderzoeken en/of bedenken dergelijke cartoons/strips en verwoorden daarbij hun taalgevoel. Evalueren/ controleren/ toetsen Reflectie op product en/ of proces. Schrijfopdracht/ presentatie van hun bevindingen. Hoe heb je het onderzoek/ betoog/ presentatie aangepakt?

Dirk Jan

Dirk Jan ?

Dirk Jan

Verwonderende vragen, selectie per domein Praten dieren, net als mensen? (Taal leren) Is het erg dat taal verandert? (Taal gebruiken) Staan alle woorden in Van Dale? (Taal beschrijven) Is hun hebben zeggen echt zo dom? (Taal maken) Kleurt taal je wereldbeeld? (Taal en betekenis)

3. Uitgaan van tekst(en). Procedure leesvaardigheid plus Voorbereiding op tekst en thema. Oriënterend lezen. Toegankelijkheid. Begrijpend lezen en samenvatten. Doordringen in de wereld van de tekst. Lezen volgens CE Nederlands. Verwerking en beoordeling: toepassen van kennis en standpunt bepalen. Doordringen in de thematiek. Studeren. Inhoudelijke verdieping (afronding) via gedocumenteerd schrijven en spreken.

4. Onderzoekend leren taalkunde Leerlingen krijgen over een taalkundig onderwerp data voorgeschoteld, Ze gaan gedurende enkele lessen aan de slag met die data om de (gegeven) onderzoeksvraag te beantwoorden en schrijven daarna een uiteenzetting / houden daarna een presentatie over hun ontdekkingen.

Taalkundige dataverzamelingen Nederlandse Liederenbank

Ontwerpregels Leerlingen doen een ontdekking; De dataset is authentiek, overzichtelijk en toegankelijk; De onderzoeksopdrachten helpen leerlingen geleid (‘gegidst’) ontdekken; De onderzoeksvraag wordt ingekaderd en gemotiveerd; Er zijn differentiatiemogelijkheden

Aanbiedingsvormen Tekstbegrip (zoals in examen, tot en met samenvatting). Tekstbegrip plus verwerking en beoordeling (met aanvullend tekstmateriaal). Andere taalactiviteiten binnen het thema (na basiscursus). Thematisch-cursorisch: instrumenteel én inhoudelijk traject.

Verwerkingsvormen (ook SE) Tekst met tekstbegripsvragen. Tekst met inhoudelijke vragen en opdrachten. Leesverslag, gedocumenteerd opstel, gedocumenteerde voordracht (uiteenzetting, beschouwing, betoog), forumdiscussie, commentaar op casus, werkstuk. Smalle aanpak met aanvullend materiaal: 1 en 2. Brede aanpak met extra materiaal of basiscursus: 2 en 3.

Bruikbare bronnen Taalvariatie.nl

Praten dieren, net als mensen? Voorbeeld 1 (Taalcanon) Vraag ‘Praten dieren, net als mensen?’ Fragment uit film over Kanzi en/of documentaire Project Nim. Lezen tekst Landsbergen in de taalcanon. Beantwoorden van vragen bij de tekst. Klassikale bespreking van de vragen en terugkoppeling naar de beginvraag.

Praten dieren, net als mensen? Voorbeeld 2 (Taalcanon en Taalkunde voor de tweede fase vwo) Oriëntatie 'Praten dieren, net als mensen?' (Frank Landsbergen, De taalcanon p. 69-71). Voorbereiding Vraag opwerpen, korte bespreekronde; tekst lezen, vragen beantwoorden, bespreken. Uitvoering Verdiepingsopdracht. Op basis van Taalkunde voor de tweede fase van het vwo. Twee groepen richten zich resp. op: Mensentaal en communicatie bij dieren; Hoe leren kinderen taal? Theorieën over taalverwerving. Beide groepen presenteren bevindingen. Reflectie Onderzoeksopdrachten: (1) Huisdieren (Tlk. voor de tweede fase, p. 30-31): presentatie; (2) Kritische periode (Tlk. voor de tweede fase, p. 94): betoog schrijven. Bespreking. Terug naar de vraag 'Praten dieren, net als mensen?' Plenaire discussie.

Vragen bij Praten dieren, net als mensen? In de tekst worden ook namen genoemd: Darwin, Hockett, Tomasello, Chomsky. Zeg kort wat er over hen wordt gezegd in het kader van de definitie van taal. Wat hebben bijen, meerkatten en vinken met de definitie van taal te maken? Ga na wie de Oostenrijkse bioloog was en leg uit wat zijn bijdrage is geweest aan het onderwerp van dit artikel. Geef voorbeelden van enkele unieke eigenschappen van de menselijke taal.

Vragen bij Praten dieren, net als mensen? Waarom staat het werk van Hockett (1916-2000) weer in de belangstelling? Wat zijn de standpunten van Tomasello en Chomsky over het aangeboren taalvermogen? Wat blijkt uit de experimenten met Nim Chimpsky en Kanzi? Ga op Kennislink.nl na wat je over communicatie bij dieren kunt vinden en schrijf daar een kort verslag over.

Sorteertaak bij Praten dieren, net als mensen? Sleutelbegrippen: taalvermogen, aangeboren module, algemene menselijke cognitie, andere plaats, iconisch systeem, onomatopeeën, arbitrariteit, geleerde systemen, kenmerken van communicatiesystemen, dubbele articulatie, uniek systeem, dierentaal, menselijke taal, ontstaan van taal, evolutionaire stappen, mensapen, samenwerken, recursiviteit, Droste-effect.

Praten dieren, net als mensen? Voorbeeld 2 (Taalcanon en Taxonomie van Bloom) Onthouden: Lijstje van begrippen noteren die je kent over (dieren)taal. Begrijpen: De tekst (‘Praten dieren, net als mensen?’) samenvatten, navertellen. Toepassen: Korte uitleg over dit onderwerp geven voor anderen. Analyseren: Onderzoekje uitvoeren ter onderbouwing van een aspect uit de tekst met verslag (bijv. over Karl von Frisch en de taal van de bijen). Evalueren: Betoog schrijven over aangeboren taalvermogen. Creëren: Gedocumenteerde presentatie over het leren van taal aan apen. Karl von Frisch

Jan Stroop Is ‘hun hebben’ zeggen echt zo dom? Over taalfouten, taalnormen en taalkwesties.

Jan Stroop Is ‘hun hebben’ zeggen echt zo dom? O: vraag in de taalcanon. Leraren keuren het af, taalkundigen niet. Verwondering, discussie. V: lezen tekst Jan Stroop + bespreking. U1: vragen en opdrachten bij tekst Stroop + tekst Mieke Zijlmans en vragen uit Taalkunde voor de tweede fase, p. 221-223. (havo en vwo) U2: (schrijf- of spreek)opdracht naar aanleiding van het artikel 'Leve hun! Waarom hun nog steeds hun zeggen' in Nederlandse Taalkunde 2011-1, 2-29 en artikelen op Kennislink (vwo). Of naar aanleiding van 'Taalverandering is taalverloedering‘ uit Verandering en verloedering (2004) (havo). R: bespreking opdrachten qua proces en product.

Jan Stroop Is ‘hun hebben’ zeggen echt zo dom? O: Koot en Bie over taalverloedering, gevolgd door canonvraag Jan Stroop. V: Tekst Stroop lezen (+ vragen). U: Onderzoeksopdracht. Bijv. op basis van artikel 'Leve hun!‘ R: Bespreking onderzoeksopdracht. Terugkoppeling naar beginvraag.

Hun/ zij Onze Taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hebben-zij-hebben Taalschrift: http://taalschrift.org/discussie/005520.html De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20406805.ece Kennislink: http://www.kennislink.nl/publicaties/moet-alles-maar-kunnen Kennislink: http://www.kennislink.nl/publicaties/hun-ergeren-zich Kennislink: http://www.kennislink.nl/publicaties/ons-nederlands-verloedert Kunststof: http://programma.ntr.nl/424/kunststof/archief/detail/aflevering/11858757/Jan-Stroop---neerlandicus (interview Jan Stoop) Poldernederlands: http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/externe_links/columns_j_l_%20heldring.htm Taalvariatie.nl: http://www.taalvariatie.nl/2010/02/09/zij-zijn-goed-maar-hun-ook/ Blogspot Dion van Meel, docent Nederlands: http://dionvanmeel.blogspot.nl/2012/10/hun-hebben-het-gedaan.html De Liedjeskrant: http://www.deliedjeskrant.nl/liedje.php?recordID=50

Rint Sybesma - ‘Is een zin een kralenketting?’ Lesopzet: Oriëntatie: beginvraag + bespreking. Voorbereiding: tekst Sybesma + vragen. Uitvoering: tekst Sybesma uit Syntaxis, een generatieve inleiding (hoofdstuk 4 ‘Het lexicon en de bouwvoorschriften’) + opdracht. Reflectie: bespreking proces en product en terugkoppeling naar beginvraag. Opdrachten: Bedenk nog andere voorbeelden om aan te tonen dat een zin geen kralenketting is. Teken boomdiagramman voor Jan scheert zich, De vader van Jan scheert zich en Jan zag de man met de verrekijker. De tekst uit de taalcanon zou goed gebruikt kunnen worden als Oriëntatie en Voorbereiding bij het hoofdstuk ‘Syntaxis’ in Nieuw Nederlands 5/6 vwo. Ter onderbouwing van endocentriciteit, binaire structuur, X-bar-theorie, en de bewering dat een woordgroep bestaat uit verschillende lagen.

Olga Fischer - 'Is het erg dat taal verandert Olga Fischer - 'Is het erg dat taal verandert?‘/ Nicoline van der Sijs - 'Hebben alle talen leenwoorden?' Lesopzet: Oriëntatie: beginvraag + bespreking. Een of meer van de 9 stellingen uit Bennis e.a., Verandering en verloedering. Normen en waarden in het Nederlands. Amsterdam 2004: AUP. (Bijv. 'taalverandering is taalverloederng' en 'taalverandering is taalversimpeling'; p. 23-24 over hun als onderwerpsvorm) Voorbereiding: tekst van Fischer/ van der Sijs lezen (+ vragen) en uit Taalkunde voor de tweede fase gedeelten uit hoofdstuk 4 (+ vragen). Uitvoering: de onderzoeksopdrachten op p. 128 uitwerken (u vs. jij en blinkte of blonk). Of naar keuze een van de twee. Reflectie: de toets uit de Docentenhandleiding maken (p. 63-65): tekst met 7 inhoudelijke vragen. Of een beargumenteerde reactie schrijven op een tekst. Of terugkoppeling naar de beginvraag.

Bevindingen Niet met uitleg beginnen. Interesse kweken, vragen stimuleren. ‘Uitdagend’ is iets anders dan ‘leuk’. Eigen initiatief vereist. Genoeg geschikt tekstmateriaal. Tekstbegrip is begin, geen doel. Schoolvak Nederlands is ook een ‘inhoudelijk’ vak. Imago. Werk docent wordt interessanter.

Dank voor uw aandacht Dr. Ad van der Logt Logt@iclon.leidenuniv.nl