Op weg naar Passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gedragsproblemen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Cluster 4 gerelateerde problemen
Begeleiding van kinderen met zorg
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Handelingsgericht werken
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Basisschool ‘t Heuvelke
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Ontwikkelingsperspectief
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur Mariaschool
Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Naar het voortgezet onderwijs
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Filmpje over handelingsgericht werken
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Passend onderwijs.
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
EXPERTISECENTRUM 20 april 2016.
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Op weg naar Passend onderwijs KANS K S N A Op weg naar Passend onderwijs 1

Op weg naar Passend Onderwijs met de SBO’s van de RVKO Lucasschool Johannes Martinus Laurens-Cupertino Lucas

Toekomst SBO’s De drie O’s Onderwijsgevende functie Observatiefunctie Ondersteunende functie …

1. Onderwijsgevende functie Het geven van (tijdelijk) opbrengstgericht onderwijs aan kinderen van 4 – 13 jaar, afgestemd op de didactische en pedagogische behoeften. Dit mede door het gebruik van ontwikkelingsprofielen, individuele leerlijnen, analyse van leerrendementen etc.

2. Observatiefunctie Het bieden van een opvang van maximaal 6 maanden ter observatie van (jonge) kinderen Doel is om door observatie en diagnostiek binnen de termijn te komen tot handelingsadviezen of plaatsing in de meest geschikte onderwijssituatie Observatie en diagnostiek wordt uitgevoerd door een intern team van deskundigen ...

3. Ondersteunende functie Directe ondersteuning van de reguliere school bij de opvang van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften door o.a. het inzetten van preventieve ambulante begeleiding Ondersteunen van scholen bij het ontwikkelen en vergroten van de deskundigheid (zowel op theoretisch als praktisch niveau) Vanuit deze ondersteunende functie………

N K ennis A dvies etwerk S BO

Impuls vanuit het bestuur om Basisscholen te ondersteunen richting Passend Onderwijs In het voortraject van WSNS en REC’s Bedoeld voor scholen van de RVKO Een gemeenschappelijk initiatief van de SBO scholen

Doel is het verder ontwikkelen van de ondersteunende functie van de SBO’s als expertisecentra. Als eerste stap is een behoeftepeiling middels een enquête gedaan …..

KANS analyse enquête Er blijkt grote behoefte te bestaan aan ondersteuning op het gebied van gedragsproblemen (70%), leerproblemen (46%) en dyslexie (40%). …

KANS analyse enquête Informatie over aanpak gedrag scoort hoog (74%), aanpak werkhoudingproblemen (68%), aanpak van lees- en rekenproblemen (50%) en informatie over remediërende methoden (46%)….

KANS analyse enquête De vraag of er behoefte is aan verdiepte kennis van psychopathologie wordt door veel scholen bevestigend beantwoord. De scores op alle gebieden liggen boven de 50%. Er blijkt dus behoefte aan kennis omtrent gedragsproblematiek waaronder ADHD, NLD, PDD-NOS, angst en hechtingsproblematiek….

Dan waren er nog 3 open vragen; 1.Welke mogelijke andere hulpvragen zijn er voor KANS? 2. Wat verwacht U van KANS? 3.Zijn er tips voor KANS? Deze vragen zijn zeer uiteenlopend beantwoord……

Een greep uit de antwoorden: opzetten van eigen leerlijnen, standaard digitale handelingsplannen beschikbaar hebben voor veel voorkomende leer-gedragsproblemen, intervisie voor intern begeleiders, crisisopvang, afname van toetsen en testen, screenen van kinderen door een logopedist, het stellen van diagnoses...

Een greep uit de antwoorden: mogelijkheden om op de werkvloer te ondersteunen. aansluiten bij de expertise die basisscholen zelf al in huis hebben; daar valt voor KANS mogelijk ook iets te halen, extra ondersteuning van leerkrachten, telefonische vraagbaak, …

Een greep uit de antwoorden: inzichten in nieuwe ontwikkelingen, observeren om tot aanpak van de problemen te komen, uitwisseling, interactie tussen verschillende scholen, consultatie, studiemiddagen etc. …

Enkele conclusies: Een groot aantal scholen heeft gereageerd Ondanks de interne zorgstructuur, de IB-netwerken, de samenwerkingsverbanden en andere hulpinstanties is er behoefte aan hulp en ondersteuning

Enkele conclusies: Het project KANS lijkt in een behoefte te gaan voorzien. Veel scholen lopen tegen bureaucratie aan. Er is vooral behoefte aan directe praktische hulp, meedenken en overdracht van kennis en vaardigheden.

Voor de reguliere basisscholen Op basis van de enquête zijn we gekomen tot de volgende 3 kerntaken 1. Consultatie 2. Informatie 3. Deskundigheidsbevordering

KANS concreet 1.Consultatie: Wij bieden o.a. ambulante begeleiding in de preventieve sfeer; van waaruit onder voorwaarden eventueel psychodiagnostisch onderzoek kan plaatsvinden Dit door korte lijnen, laagdrempeligheid en zo mogelijk zonder (al te veel) formulieren in te vullen…

Te denken valt aan: advies over aanpak in de klas bij zorgen rondom leren, werkhouding en/of gedrag advies m.b.t. inhoud van hulp(plannen), indien nodig op basis van diagnostisch/didactisch (deel)onderzoek dyslexie-onderzoek en dyslexieverklaringen (onder voorwaarden) intelligentie en persoonlijkheidonderzoek (onder voorwaarden) begeleiding bij vragen over interacties leerkracht-leerling en/of leerling-leerling

Te denken valt aan: advisering bij verwijzing begeleiding bij clusterverwijzing/rugzak begeleiding bij overgang PO/VO bij zorgleerlingen begeleiding bij het opstellen van ontwikkelingsperspectieven/leerlijnen

KANS concreet 2. Informatievoorziening Website KANS met nieuws, links, infobulletin (waarin bespreking recente onderwijstijdschriften als Balans, boekbesprekingen etc.). Orthotheek-materialen; meedenken over de inrichting van de orthotheek voor de basisschool, inzage- en uitleenmogelijkheid op twee locaties; Johannes-Martinus én Laurens-Cupertino

3. Deskundigheidsbevordering KANS concreet vandaag cursusbijeenkomst over angst. dinsdag 1 juni of donderdag 3 juni (9.30-11.30 uur) is de volgende cursusbijeenkomst gepland met als inhoud: gedragsproblematiek (waaronder ADHD) Volgend schooljaar: workshops: “wat werkt op het SBO”, materialenmarkt en cursusbijeenkomsten over: hechting, NLD en PDD-NOS

Wie? Peter Meijerink aanspreekpunt en coördinator KANS Els Pastijn orthopedagoog NVO, GZ-psycholoog Dees van Grondelle gespecialiseerd ambulant leesbegeleider, SBO-deskundige Peter, Els en Dees, alle drie werkzaam op de Johannes- Martinus voor SBO met een specifieke taakstelling voor het project KANS. Hiernaast kan KANS een beroep doen op verschillende collega’s binnen de SBO’s en op externe specialisten.

bereikbaar via SBO Johannes-Martinus Telefoon: 010 4121819 E-mail: kans@rvko.nl Contactpersoon: Peter Meijerink (coördinator)

Kans op de website van de RVKO Ga naar: www.rvko.nl Ga op de homepage van de RVKO-site naar Vereniging Klik op Passend Onderwijs Et voila! Daar is…..

Op weg naar Passend onderwijs Dank u voor uw aandacht KANS Op weg naar Passend onderwijs 28