Leer- werkplaats MPG aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Eigen
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Escaleren kun je Leren 
Verbinding opleiding en praktijk
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Steeds krachtiger bestuur in:
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
“Let’s talk about you & me”
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
SAmenwerken aan VEiligheid
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Social work Week 2.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Resultaatgericht Samenwerken
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
MEE maakt meedoen mogelijk
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Suïcidepreventie Amsterdam
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Transcript van de presentatie:

Leer- werkplaats MPG aanpak MPG Academie Leer- werkplaats MPG aanpak

Inhoud workshop Leerervaringen in de aanpak(leerlijn) Ontwikkelvragen Leervragen ophalen en delen

Ervaringen vanuit leerlijn Leerlijn gezinsmanagers/coaches stadsregionaal Leerlijn onderdelen: Basistraining Thema- bijeenkomsten Intervisie- werkbegeleiding Bijeenkomsten middenkader

Wat is de leerlijn MPG? Geheel aan trainingen/thema- bijeenkomsten/intervisie voor gezinsmanagers/coaches en leidinggevenden gericht op: Kennis verkrijgen over werkwijze/structuur aanpak; Vaardigheden versterken in het regie voeren op gezin en hulp en dienstverleners; Kennis delen en doorontwikkelen van ervaringen in de aanpak

Basistraining Twee dagen trainen. Dag 1: Dag 2: Wat is overeengekomen context van MPG aanpak? Regie voeren op uitvoerders en gezin Dag 2: Oefenen met regievoering met elkaar en trainingsacteur

Thema- bijeenkomsten Tweeledig doel Kennis vergroten; kennis delen en uitwisselen met andere professionals in hulp, zorg en dienstverlening

Intervisie- werkbegeleiding Ondersteuning gezinsmanagers/coaches voorwaarde; Verantwoordelijkheid deelnemende organisatie;

Bijeenkomsten middenkader Aansturing gezinsmanagers/coaches Ruimte maken en bewaken voor individueel professioneel handelen; Ondersteunen in het volhouden en volharden zowel in als buiten eigen organisatie; Leren en ontwikkelen aanpak Leren van andere organisaties; Ontwikkelen intersectorale samenwerkingsverbanden; Uitwisseling beleid en uitvoering.

Organisatie leerlijn Verantwoordelijkheid ontwikkeling stadsregio; Uitvoering basistraining voor hele stadsregio, MPG team Amsterdam; Thema- bijeenkomsten verantwoordelijkheid regio’s; Verplicht karakter, behalve thema- bijeenkomsten; Basistraining in 2010 i.s.m. Radar. Vanaf 2011 i.s.m. HvA;

Feiten 2x 6 basistrainingsdagen in 2010; +/- 100 gezinsmanagers/coaches getraind; Gezinsmanagers/coaches van 20 verschillende aanbieders van zowel lokale als geïndiceerde zorgaanbieders zoals: Thuisbegeleiding, maatschappelijke dienstverlening Bureau Jeugdzorg, William Schrikker Groep,MEE, Spirit, Altra, de Bascule, MOC,

Ervaringen Verschil in kennis, houding en vaardigheden tussen vooral instellingen lokale veld en geïndiceerde zorg; Meer technische kennis vereist zoals werk schuldhulpverlening, woningcorporaties etc; Gezinsmanagers meer en beter toerusten in het geven en nemen van positie om met gezag te kunnen handelen; Werken met één gezin, één plan gaat gezinsmanagers/coaches steeds beter af; Bewustzijn “spin in het web’’ te zijn voor de belangen van het gezin is gegroeid; Meer leren zelfstandig bepaalde escalaties in te zetten en minder snel door te schakelen naar procesmanager MPG.

Dilemma’s en vragen Er is geen verschil tussen gezinsmanagement/coaching en casemanagement!; Gezinsmanagement voor multiprobleemgezinnen moet zich ontwikkelen tot een nieuwe methodiek. Het is een bijzondere vorm van outreachend werk! Een gezinsmanager moet van alle domeinen waar het gezin problemen in ervaart(onderwijs, zorg,huisvesting financiën) meer weten dan de gemiddelde agogisch werker!

Doorontwikkeling & onderzoek Vragen: Welke kennis, houding, vaardigheden Hoe beste ondersteunen op de werkvloer? Ontwikkelvragen rond afstemmen werk op grote diversiteit aan gezinnen Doel: ontwikkelen theoretisch & empirisch onderbouwde werkwijze Partners: HvA, UvA, VU, stad, stadsregio, Spirit, Altra, BJAA, MEE, WSG, NEJA.

Voorbereiden project Ontwikkelgroep rond uitvoering Aangaan contact/alliantie Welke info nodig voor goede analyse Analyse zelf: beoordelen en wegen Één gezinsplan van aanpak met alle betrokkenen Empowerment gezinsleden Ontwikkelgroep rond ondersteuning Input: leerlijn

Aan de slag! Benoem de top 4 van: Zaken die succes zijn bij regie kunnen voeren in/op gezin & betrokken instanties. Zaken die maken dat gezin zelf weer verder kan (regie weer ligt bij het gezin). Zaken waar inhoudelijke handvatten voor ontwikkeld zouden moeten worden. Punten /zaken die op gebied van randvoorwaarden/organisatie meer aandacht nodig hebben. 8 groepjes 4 x 2 flappen met dezelfde vraag Links en rechts in de zaal Rouleren onderling 4 groepen links en 4 groepen rechts 2 minuten kennismaken en 3 minuten 4 punten noteren flap 1 Doorschuiven en 3 minuten flap 2, max. 2 aanvullingen Doorschuiven en 3 minuten flap 3, max. 2 aanvullingen Doorschuiven en 3 minuten flap 4, max. 2 aanvullingen Doorschuiven: weer bij ‘eigen’ flap. 3 minuten om de 2 meest belangrijke zaken te benoemen = 17 minuten 5 minuten plenair: rondje, welke zaken genoemd en dank etc. totaal 20 minuten