bekwaamheid op HO-niveau Een leraar van niveau bekwaamheid op HO-niveau
aspecten van bekwaamheid situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire bekwaamheids eisen kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid
vier kernwoorden van competentie aanspreekbaar zelfsturend aanspreekbaar zijn verstandig redzaam weten kunnen verantwoordelijk willen vier kernwoorden van competentie
beroepsrollen en –situaties met leerlingen met collega’s met omgeving met mezelf 1 5 6 7 interpersoonlijk pedagoog 2 kenmerkende situaties 3 (vak)didacticus 4 organisatorisch zeven onderwijscompetenties
wat is professioneel? buitenkant: binnenkant: allerlei uiterlijke kenmerken, karakteristieken binnenkant: productief maken van kennis
kennisproductie alledaagse aanpak van problemen daadkracht denkkracht methodisch handelen praktijk praktisch begrip van de praktijk methodisch handelen methodieken theorie theoretisch begrip van de praktijk theorieën
met name zichtbaar in pedagogische en (vak)didactische competentie wat is professioneel? waarnemen interpreteren diagnosticeren plannen handelen evalueren bijstellen verantwoorden kennis met name zichtbaar in pedagogische en (vak)didactische competentie
professionele rollen waarnemen interpreteren diagnosticeren plannen handelen evalueren bijstellen verantwoorden passend maken en uitvoeren ontwerpen van toepassingen onderzoeker van eigen praktijk nieuwe methoden, innovator adviseur, coach, begeleider lerende professional
single loop, double loop alledaagse aanpak van problemen korte en snelle terugkoppeling praktisch begrip van de praktijk aanpassen, adaptief ontwerpen ontwerpen methodieken programma’s ontwerpen; innovatief ontwerpen, syteemverandering theoretisch begrip van de praktijk triple loop? theorieën
typen kennis praktische kennis: uit de voeten kunnen met deze praktijk handelingsbekwaam, geintegreerd, gesitueerd en onmiddelijk meer reflexief dan reflectief methodische kennis: achterliggende methodieken professioneel, methodisch werken, methodische diepgang twee grondvormen: regulatief (praktijkgericht) en empirisch (theoriegericht) theoretische kennis: achterliggende theorieen professioneel, met kennis van zaken werken, theoretische diepgang navigeren door een complexe kennisbasis
leren en onderwijzen in beeld de belevings- wereld van de leerling leerdoelen realiseren van leerdoelen door middel van leeractiviteiten onderwerp van leren aanbieden van een werkbaar leerplan en de begeleiding van leeractiviteiten
kennisgebieden voor de leraar leer- en ontwik- kelingstheorieën (vak)didactiek en pedagogiek schoolmethoden identiteits- ontwikkeling mogelijkheden belemmeringen bij ontwikkeling, leren leefwereld wetenschappelijk fundament opbouw/samenhang toepassingen leerinhoud kennis van leren kennis van leerling kennis van schoolvak min of meer de gebruikte methode
kennisgebieden voor de leraar identiteits- ontwikkeling mogelijkheden belemmeringen bij ontwikkeling, leren leefwereld kennis van leerling leer- en ontwik- kelingstheorieën (vak)didactiek en pedagogiek schoolmethoden wetenschappelijk fundament opbouw/samenhang toepassingen leerinhoud kennis van schoolvak kennis van leren theoretische kennis methodische kennis praktische kennis
structuur kennisbasis persoonsontwikkeling identiteitsontwikkeling leer- en ontwikkelingstheorieën wetenschappelijk fundament leerinhouden theoretisch mogelijkheden / belemmeringen problemen bij ontwikkeling en leren (vak)didactiek en pedagogiek opbouw, samenhang toepassingen methodisch leefwereld en beleving van school en leerinhouden praktisch schoolmethodes leerinhouden leerling leren leerinhoud structuur kennisbasis
ontwerp problemen selectie en toegankelijk maken van kennisbronnen (langere termijn: beheer en ontwikkeling) de rol van de opleider als kennisbron werken met kennis, werken aan kennisontwikkeling en werken aan de ontwikkeling van je eigen kennis
didactische werkplaats theoretisch master methodisch praktisch bachelor leerling leren leerinhoud didactische werkplaats
vormgeven aan onderwijs processen opgaven contact en communicatie omgaan met macht 1 nabijheid en betrokkenheid gemeenschap zingeving, waarden en normen fysieke en emotionele veiligheid 2 pedagogische basisbehoeften leergemeenschap veilig krachtig leerinhouden toegankelijk maken, onderwijs ontwerpen 3 motiveren/ stimuleren / uitdagen / activeren / ondersteunen / helpen / coachen / inspelen op verschillen werkgemeenschap 4 ordelijk / overzichtelijk professioneel 4 beroepsrollen 1 interpersoonlijk; 2 pedagogisch; 3 vak en didactisch; 4 organisatorisch
hoe zit het met het beheersingsniveau en de normering daarvan? de bekwaamheidseisen de competentie zelf verwijst naar een beroepsrol (d.i. een samenhangend cluster kernopgaven) en een type situaties de competentiedefinitie beschrijft de verantwoordelijkheid van de leraar de bekwaamheidseis zelf bestaat uit een handelingscomponent en een kenniscomponent indicatoren verwijzen naar het feitelijk handelen van de leraar en geven een toelichting bij de eisen hoe zit het met het beheersingsniveau en de normering daarvan?
het niveau van bekwaamheid praktisch (indicatoren) praktisch goed uit de voeten kunnen; programma’s beoordelen, aanpassen en mede ontwerpen meewerken aan onderzoeksmatige aanpak van onderwijsverbetering zelfstandig verder ontwikkelen (competentie 7) formeel (Dublin descriptoren) kennis en inzicht hebben en toepassen oordeelsvorming communicatie zelfstandig leervermogen
kenmerkende beroepshandelingen uitvoeren: waarnemen en diagnosticeren (onderzoek) passend maken en uitvoeren ontwerpen adaptief (onderzoek) onderwijsverbetering (onderzoek) innoveren triple loop onderzoeken kwaliteitszorg (persoonlijk/organisatie/keten) evidence based ontwikkelen kennisgemeenschappen samenwerken, coachen, begeleiden communiceren en verantwoorden afstemmen zelfstandig en zelfgestuurd leren