bekwaamheid op HO-niveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
BattleBots The school battle.
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
De weg naar de competente docent
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SBL conferentie lerarenregister
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
binnen Passend Onderwijs
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Netwerkleren in het onderwijs
Geïntegreerde schoolverbetering
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Coaching in regioleren
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Activernde didactiek & passende werkvormen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Basistekst : Talentontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

bekwaamheid op HO-niveau Een leraar van niveau bekwaamheid op HO-niveau

aspecten van bekwaamheid situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire bekwaamheids eisen kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid

vier kernwoorden van competentie aanspreekbaar zelfsturend aanspreekbaar zijn verstandig redzaam weten kunnen verantwoordelijk willen vier kernwoorden van competentie

beroepsrollen en –situaties met leerlingen met collega’s met omgeving met mezelf 1 5 6 7 interpersoonlijk pedagoog 2 kenmerkende situaties 3 (vak)didacticus 4 organisatorisch zeven onderwijscompetenties

wat is professioneel? buitenkant: binnenkant: allerlei uiterlijke kenmerken, karakteristieken binnenkant: productief maken van kennis

kennisproductie alledaagse aanpak van problemen daadkracht denkkracht methodisch handelen praktijk praktisch begrip van de praktijk methodisch handelen methodieken theorie theoretisch begrip van de praktijk theorieën

met name zichtbaar in pedagogische en (vak)didactische competentie wat is professioneel? waarnemen interpreteren diagnosticeren plannen handelen evalueren bijstellen verantwoorden kennis met name zichtbaar in pedagogische en (vak)didactische competentie

professionele rollen waarnemen interpreteren diagnosticeren plannen handelen evalueren bijstellen verantwoorden passend maken en uitvoeren ontwerpen van toepassingen onderzoeker van eigen praktijk nieuwe methoden, innovator adviseur, coach, begeleider lerende professional

single loop, double loop alledaagse aanpak van problemen korte en snelle terugkoppeling praktisch begrip van de praktijk aanpassen, adaptief ontwerpen ontwerpen methodieken programma’s ontwerpen; innovatief ontwerpen, syteemverandering theoretisch begrip van de praktijk triple loop? theorieën

typen kennis praktische kennis: uit de voeten kunnen met deze praktijk handelingsbekwaam, geintegreerd, gesitueerd en onmiddelijk meer reflexief dan reflectief methodische kennis: achterliggende methodieken professioneel, methodisch werken, methodische diepgang twee grondvormen: regulatief (praktijkgericht) en empirisch (theoriegericht) theoretische kennis: achterliggende theorieen professioneel, met kennis van zaken werken, theoretische diepgang navigeren door een complexe kennisbasis

leren en onderwijzen in beeld de belevings- wereld van de leerling leerdoelen realiseren van leerdoelen door middel van leeractiviteiten onderwerp van leren aanbieden van een werkbaar leerplan en de begeleiding van leeractiviteiten

kennisgebieden voor de leraar leer- en ontwik- kelingstheorieën (vak)didactiek en pedagogiek schoolmethoden identiteits- ontwikkeling mogelijkheden belemmeringen bij ontwikkeling, leren leefwereld wetenschappelijk fundament opbouw/samenhang toepassingen leerinhoud kennis van leren kennis van leerling kennis van schoolvak min of meer de gebruikte methode

kennisgebieden voor de leraar identiteits- ontwikkeling mogelijkheden belemmeringen bij ontwikkeling, leren leefwereld kennis van leerling leer- en ontwik- kelingstheorieën (vak)didactiek en pedagogiek schoolmethoden wetenschappelijk fundament opbouw/samenhang toepassingen leerinhoud kennis van schoolvak kennis van leren theoretische kennis methodische kennis praktische kennis

structuur kennisbasis persoonsontwikkeling identiteitsontwikkeling leer- en ontwikkelingstheorieën wetenschappelijk fundament leerinhouden theoretisch mogelijkheden / belemmeringen problemen bij ontwikkeling en leren (vak)didactiek en pedagogiek opbouw, samenhang toepassingen methodisch leefwereld en beleving van school en leerinhouden praktisch schoolmethodes leerinhouden leerling leren leerinhoud structuur kennisbasis

ontwerp problemen selectie en toegankelijk maken van kennisbronnen (langere termijn: beheer en ontwikkeling) de rol van de opleider als kennisbron werken met kennis, werken aan kennisontwikkeling en werken aan de ontwikkeling van je eigen kennis

didactische werkplaats theoretisch master methodisch praktisch bachelor leerling leren leerinhoud didactische werkplaats

vormgeven aan onderwijs processen opgaven contact en communicatie omgaan met macht 1 nabijheid en betrokkenheid gemeenschap zingeving, waarden en normen fysieke en emotionele veiligheid 2 pedagogische basisbehoeften leergemeenschap veilig krachtig leerinhouden toegankelijk maken, onderwijs ontwerpen 3 motiveren/ stimuleren / uitdagen / activeren / ondersteunen / helpen / coachen / inspelen op verschillen werkgemeenschap 4 ordelijk / overzichtelijk professioneel 4 beroepsrollen 1 interpersoonlijk; 2 pedagogisch; 3 vak en didactisch; 4 organisatorisch

hoe zit het met het beheersingsniveau en de normering daarvan? de bekwaamheidseisen de competentie zelf verwijst naar een beroepsrol (d.i. een samenhangend cluster kernopgaven) en een type situaties de competentiedefinitie beschrijft de verantwoordelijkheid van de leraar de bekwaamheidseis zelf bestaat uit een handelingscomponent en een kenniscomponent indicatoren verwijzen naar het feitelijk handelen van de leraar en geven een toelichting bij de eisen hoe zit het met het beheersingsniveau en de normering daarvan?

het niveau van bekwaamheid praktisch (indicatoren) praktisch goed uit de voeten kunnen; programma’s beoordelen, aanpassen en mede ontwerpen meewerken aan onderzoeksmatige aanpak van onderwijsverbetering zelfstandig verder ontwikkelen (competentie 7) formeel (Dublin descriptoren) kennis en inzicht hebben en toepassen oordeelsvorming communicatie zelfstandig leervermogen

kenmerkende beroepshandelingen uitvoeren: waarnemen en diagnosticeren (onderzoek) passend maken en uitvoeren ontwerpen adaptief (onderzoek) onderwijsverbetering (onderzoek) innoveren triple loop onderzoeken kwaliteitszorg (persoonlijk/organisatie/keten) evidence based ontwikkelen kennisgemeenschappen samenwerken, coachen, begeleiden communiceren en verantwoorden afstemmen zelfstandig en zelfgestuurd leren