VD2j LO Werken aan de startbekwaamheid als beginnend lesgever

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Mediaopvoeding.
Leerstof tweede semester
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Immanuël Missionair. Visie Immanuël Uitreiken naar de buurt naar de mensen om ons heen Immanuël Impuls.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Welkom.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Human Dynamics.
Personeelsvergadering
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Is participatie te meten?
Het opleidingsprofiel:
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onderzoekend Vermogen
Workshop evalueren Dcp
Curriculaire spinnenweb
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Pedagogische theorieën
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
De drie niveaus van onderwijs
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Rollen binnen het werkplekleren
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Gelijke kansen op school: het kan!
Handelingsgericht werken
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Curriculaire spinnenweb
JEUGDzorg - voor wie?.
INTRODUCTIE academiejaar
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

VD2j LO Werken aan de startbekwaamheid als beginnend lesgever Inhoud cursustekst Puntenverdeling

Inhoud cursustekst Doelstellingen cursus H1 Basiscompetenties/ Didactisch model H2 ET/ OD/ Leerplandoelstellingen H3 Plannen,organiseren,controleren H4 Observeren en feed-back geven H5 Beginsituatie H6 Relaties

Inhoud cursustekst H7 Theorie motorisch leren H8 Plannen

Verdeling punten 30% schriftelijk examen 30% mondeling examen 40% taken en oefeningen

Onderwijskundig kader Hoofdstuk 1 Onderwijskundig kader

Didactisch model basiscompetenties Van Gelder: teken het schema en verklaar Basiscompentities van een beginnend leraar Focus op enkele functionele gehelen

Functionele gehelen

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.1: de beginsituatie van een klas kunnen achterhalen tijdens de contactdag : voldoende informatie verzamelen ook via leerplan ; lessen methodiek; handboeken

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.2: doelstellingen kunnen kiezen en formuleren via leerplan en methodieken concreet en operationeel formuleren

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.3: leerinhouden selecteren steunt op de lessen methodiek maar ook handboeken of ervaring mentor

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.4: structureren en vertalen in opdrachten volgorde oefenstof uitstippelen

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.5:aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm kiezen naargelang het vakonderdeel de juiste methodiek toepassen

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.6: onderwijs- en leermiddelen kiezen en aanpassen naargelang de klas of onderwijsniveau of de beschikbare middelen kan dit verschillen opleveren

F 1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.7: leerkrachtige leeromgeving creeëren ervaringsgericht werken → GUS of vGUS LG FA EINDEVALUATIE

F 2.: als opvoeder Positieve interactie met de leerlingen

F 3.: als inhoudelijk expert Je beheerst de basiskennis

F 4.: als organisator Je schept een positief werkklimaat: klasmanagement Je zorgt voor een goede ruimtelijke organisatie en timemanagement Je administratie bijhouden

F 5.: als innovator – als onderzoeker Vernieuwde elementen aanwenden en aanbrengen (nascholing) Kennisnemen van de resultaten van onderwijsonderzoek Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen

F 6.: als partner van de ouders Zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over de lerende Aan ouders informatie en advies verschaffen over hun kind in de school De ouders informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren Met de ouders in dialoog treden over opvoeding en onderwijs

F 7.: als lid van een schoolteam Participeren aan het ontwikkelen van het schoolwerkplan Participeren aan samenwerkingsstructuren

F 8.: als partner van externen Contacten leggen met externe instanties (gemeentelijke jeugdinitiatieven…)

F9.: als lid van de onderwijsgemeenschap Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s Reflecteren over beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving

F10.: als cultuurparticipant Actuele thema’s onderscheiden en kritisch benaderen rond volgende domeinen: Sociaal-politiek Sociaal-economisch Levensbeschouwelijk Cultuur-esthetisch Cultuur-wetenschappelijk

ET/ OD/ leerplandoelstellingen Hoofdstuk 2 ET/ OD/ leerplandoelstellingen

3 Pijlers bewegingsopvoeding Gezonde en Veilige Levensstijl Zelfconcept en sociaal functioneren Motorische competentie Eindtermen LO

ET/ OD A Stroom B Stroom Leerplannen minimumdoelen na te streven leerplandoelstellingen leerinhouden

Lezen en toepassen Zie cursustekst H2 pag.1-3

Kijken naar ‘bewegen’ met verschillende brillen Bewegen als proces Fysiologen Biomechanici Kinesiologen Bewegen als functie Pedagogen Psychologen Didactici

Bewegingssituatie Beweger: neemt deel aan beweging om bewegingsresultaat ( schot in doel) of bewegingseffect ( verbeteren gezondheid) te bekomen. Het andere: relatie met buitenwereld, die een tijd ruimte structuur heeft. Ruimtelijk: aan/ afwezigheid objecten Tijdelijk: ritme en muziek delen beweging op in tijd.

Bewegingssituatie De anderen: relatie aangaan met anderen. Wedstijdsituatie: medespelers en tegenspelers. Taken voor bewegers: vb. bewegers,… De activiteit: ontmoeting tussen beweger en anderen. Bewegingssituatie: open en gesloten bewegingssituaties.

Bekwaamheden Instrumentele bekwaamheid: vb. bekwaamheid om sc te zwem, op b te trp… Omgangsbekwaamheid: in staat zijn omgangsproblemen op te lossen. Vb. scheidsrechter, juiste beslissing geven. Reflexieve bekwaamheid: nadenken over eigen handelen.

deelnamebekwaamheid Karakteriële eigenschappen : Prestatieniveau Motief Open / gesloten bewegingssituatie Deelnemersgroep Soort bewegingsactiviteit Context waarbinnen men beweegt

Bewegingseducatie en sport Wat is belangrijk om geleerd te worden in het bewegingsonderwijs?

Intentioneel onderwijzen Doelgericht leren. Tvb. Technische aspecten toelichten aan ll. INVALSHOEKEN OM BEWEGING TE BENADEREN Motieven (waarom) Omgevingen (waar) Interacties (met wie) Bewegingsactiviteiten (wat) Bewegingscontext (hoe)

Invalshoek integreren in lesverloop 1. Motorische competentie Technisch aspect Motieven, omgeving en interactie bewegingscontext. (vakoverschrijdend werken)

Wat is didactisch handelen? basiscompententies voor leraren Het analyseren, voorbereiden, uitvoeren en evalueren van onderwijs op klas- en schoolniveau en het plannen en uitvoeren van alle bijhorende taken.

Bewegingsdidactiek: triades Vakinhoud Leraar Leerlingen Microtriade Curriculum Leraar Schoolteam Mesotriade