Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Gedragsproblemen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
werken met zorg werk maken van zorg
MBO passend onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
vanuit een herstelgerichte visie!
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
Doubleren.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen

Uitgangspunten  adequate leerlingenbegeleiding = creëren van een continuüm van zorg  school en CLB hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid  CLB is primair ondersteunend naar de school en moet complementaire en schooloverstijgende expertise leveren

Continuüm van zorg  adequate pedagogiek en didactiek Kern = basiskwaliteit van het aanbodKern = basiskwaliteit van het aanbod  aanpak van onderwijsleerproblemen Kern = onderwijsleerproblemen zijn afstemmingsproblemenKern = onderwijsleerproblemen zijn afstemmingsproblemen Kern = systematiek – planmatig handelenKern = systematiek – planmatig handelen  inschakelen van externe hulp Kern = subsidiaire samenwerkingKern = subsidiaire samenwerking

Adequate pedagogiek en didactiek  warm pedagogisch klimaat en adequate situatiehantering garanderen van een gevoel van ‘veiligheid’garanderen van een gevoel van ‘veiligheid’ management van pedagogische situatiesmanagement van pedagogische situaties hanteren van diverse vormen van pedagogisch handelenhanteren van diverse vormen van pedagogisch handelen  effectieve instructie gebruik van effectieve instructiemethodengebruik van effectieve instructiemethoden beschikken over goede didactische vaardighedenbeschikken over goede didactische vaardigheden beheersen van de didactische inhoudbeheersen van de didactische inhoud

Aanpak onderwijsleerproblemen  signaleren systematischsystematisch regelmatig overleg met ouders - tweerichtingsverkeerregelmatig overleg met ouders - tweerichtingsverkeer attent voor signalen van de leerlingattent voor signalen van de leerling goed leerlingendossier – met garantie van continuïteitgoed leerlingendossier – met garantie van continuïteit  systematische cyclus van probleemoplossing op zoek naar mogelijkheden tot afstemmingop zoek naar mogelijkheden tot afstemming via orthopedagogische handelingsplanningvia orthopedagogische handelingsplanning met SMART oplossingenmet SMART oplossingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden  ondersteund door handelingsgerichte diagnostiek heel wat kan door de leerkracht/school gebeurenheel wat kan door de leerkracht/school gebeuren verdere ondersteuning door het CLBverdere ondersteuning door het CLB

Inschakelen van externe hulp  principe van subsidiariteit  geen afschuiven van verantwoordelijkheid als anderen betrokken worden, behoudt de school haar verantwoordelijkheidals anderen betrokken worden, behoudt de school haar verantwoordelijkheid  externen moeten afstemmen op het school- en klasgebeuren

Vraagtekens bij stellingen  de zorgbehoefte stijgt… of zijn de verwachtingen en ambities verhoogd?of zijn de verwachtingen en ambities verhoogd? of daalt de opvoedings- en/of onderwijskwaliteit?of daalt de opvoedings- en/of onderwijskwaliteit?  school als eerste lijn te veel nadruk op structureel werken / te weinig leerling-gerichtte veel nadruk op structureel werken / te weinig leerling-gericht te veel nadruk op preventief werken / te weinig curatiefte veel nadruk op preventief werken / te weinig curatief  CLB als draaischijffunctie in een netwerk krijgt dit niet te veel aandacht? ten koste van?krijgt dit niet te veel aandacht? ten koste van? ondersteuningsfunctie centraler stellen ondersteuningsfunctie centraler stellen complementaire inhoudelijke expertise leveren (stelt eisen aan het personeelskader)complementaire inhoudelijke expertise leveren (stelt eisen aan het personeelskader) participatief en consultatief model (niet klassiek expert - leek model)participatief en consultatief model (niet klassiek expert - leek model)