Lineair curriculum concentrisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Werken naar onderwijsbehoeften
Informatie avond Groep 4\5
Presentatie KOLL project
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Willem de Zwijgerschool
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Informatieavond groep 7b
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Actieonderzoek instructietafel.
Competentiegericht leren vmbo
Planborden en dag- /weektaken
Informatieavond groep 4
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evaluatie Leerlijnen.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Beter Onderwijs Nederland
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Vaco’s
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
? (Periode-) taak ?.
Wat is coöperatief leren?
Vaco’s
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Twickel College Borne Havo/atheneum
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Leiding geven aan school ontwikkeling
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
het katholiek basisonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

lineair curriculum concentrisch

Onderwijstraditie 1 Lineair curriculum Opsplitsing in delen met een relatief vaste volgorde Cursorische vormgeving Gebruik van programma’s en methoden of leerlijnen Gericht op aanleren van vaardigheden en terugvraagbare kennis Nadruk op instructie en oefenen Leraar als uitvoerder Behaviorisme

Onderwijstraditie 2 Concentrisch curriculum Werken met en rond gehelen Gebruik maken van verschillende bronnen Gericht op kennisconstructie (begrip, samenhang) Onderwijsvormen: ontdekkend leren en gesprek Authentiek toetsen Leraar als ontwerper en uitvoerder van onderwijs Constructivisme

organisatie groepsgericht individu gericht

Onderwijstraditie 3 Groepsgericht Klassikaal onderwijs De klas of groep als eenheid Onderwijs wordt voor een groep georganiseerd Waarde van de groep als middel tot onderwijs en opvoeding Organisatie: één leraar - één groep Kind volgt onderwijs

Onderwijstraditie 4 Individu gericht Individu uitgangspunt Denken in individuele leerroutes en plannen Onderwijs wordt rond individuen georganiseerd Groepsactiviteiten als middel tot individueel leren Onderwijs volgt kind

Concentrisch curriculum Lineair curriculum B C Groepsgewijs organiseren Individugericht organiseren E D Concentrisch curriculum

Neo-klassikale school Type B Neo-klassikale school Lineair curriculum / klas als uitgangspunt (leerstofjaarklas) Werken met de methode Convergente differentiatie Differentiatie gericht op behalen van een periodedoel voor zoveel mogelijk leerlingen Differentiatie: Basisstof, extra stof, verdiepingsstof Voor en na instructie Gelaagde instructie Begeleide verwerking

De geïndividualiseerde school Type C De geïndividualiseerde school Lineair curriculum / individu als uitgangspunt Onderwijs gericht op de door de leraar waargenomen onderwijsbehoeften van een kind Werken in de zone van naaste ontwikkeling Leerlijnen en doelen als ordeningsmiddel (i.p.v. Methode) Organisatie middel: groepsplan Organisatievorm: kleine instructie groepen en zelfstandige verwerkingsvormen. Klassenmanagement: circuitmodel en dag- en weektaak

De ontwikkelingsschool Type D De ontwikkelingsschool Concentrisch curriculum / individu als uitgangspunt Accent op eigenaarschap van leren Accent op balans betekenisvol en zinvol Onderscheiden van leren en onderwijzen Leerling heeft invloed op eigen activiteiten (keuze m.b.t. doelen, inhouden, werkvormen producten, samenwerking...) Leerling werkt aan betekenisvolle gehelen Accent op reflectie / gesprek met de leerling over het leren Leraar als coach

De gemeenschapsschool Type E De gemeenschapsschool Concentrisch curriculum / klas als uitgangspunt Onderwerp of concept staan centraal Aandacht voor de balans betekenisvol / zinvol Community of learners Differentiatie door verschil in activiteiten en het niveau van de verwerking Kringgesprek Coöperatieve werkvormen Leraar als meerwetende volwassene Leraar creëert onderwijsleersituaties, met het oog op de inhoud en de onderwijsbehoeften van de groep en verschillende kinderen daarbinnen.

conformisme opvoeding non- conformisme

Onderwijstraditie 5 Conformisme Regels zijn belangrijk Normen zijn nodig Zo hoort het Aanspreken op normoverschrijding Straffen en belonen Controle Grootst gemene deler (common sense) Duidelijkheid Structuur = gedragsregels Respect = overnemen van de norm en aanvaarden van de autoriteit

Onderwijstraditie 6 Non- conformisme Groei Kiezen Ruimte geven vertrouwen Verschillen zijn mooi Gek, omdat hij anders is, nou en Waarden georiënteerd Gesprek (dialoog) als sturingsmiddel Herstelrecht Structuur = procedures duidelijk Respect = aanvaarden van elkaars identiteit

Concentrisch curriculum Lineair curriculum Conformisme B Neo- klassikale school C Geïndividualiseerde school Groepsgewijs organiseren Individugericht organiseren Gemeenschaps-school E Ontwikkelings-school D Concentrisch curriculum Non-conformisme

B Onderwijsbehoefte: Wat heeft dit kind nodig om profijt te hebben van het aanbod in de groep (methode). Instructie: voor, na, extra Oefening: vorm, hoeveelheid, tijd, mate van begeleiding Contact en samen werken Welk alternatief bied ik dit kind voor het werk in de groep

C Onderwijsbehoefte: Wat is de leerstof / inhoud waar dit kind aan toe is? Onder welke condities kan hij zich die het beste eigen maken. (instructie, oefenen, samenwerken, organisatie)

D Onderwijsbehoefte: Wat heeft dit kind nodig om naar vermogen te leren? Voorbereide leeromgeving (aanpassing, toevoeging...) Gesprek (reflectie over...) Contact en samenwerken (stimuleren, afremmen, setting) Ordenen en structureren Instructie

E Wat heeft dit kind nodig om voldoende profijt te hebben van de activiteiten in de groep Aanpassing van activiteiten Hulp bij activiteiten Instructie Contact en samenwerken Structuur

Typen matrix 1 2 3 4 5 6 7 8 Aanv lezen Tech lezen Begr lezen Spelling Stellen rekenen schrijven wo kv 20

Vakken/groepen matrix Voorbeeld 2 1 2 3 4 5 6 7 8 Aanv en techn lezen D/E C D Begr.lezen E Spelling Stellen rekenen B schrijven B/D D/C wo kv