Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
situationeel leiderschap
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De bolletjes naar rechts
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
leerprocessen en handelingstheorie
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Professioneel-Kritische Instelling
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
1 Wonen in het landelijk gebied Informatieavond, 26 april 2012.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Academische vaardigheden - C1.5
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Dossier Empowerment.
Goede voorbereiding is het halve werk
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Tto: de laatste ontwikkelingen
Algemene Sociologie PA – B1
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
LANDBOUWLANDSCHAPPEN IN EUROPA OP KAART
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
CLIL-didactiek voor Duits
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Bevindingen Onderzoek naar de oorzaken van de grote overgang
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
De Kracht van Communicatie
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Toetsing Vakdidactiek 2.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Open Universiteit Nederland
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Transparantie over Toegang master
Doubleren.
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Onderwijskwaliteit en voertaal Een vergelijkend onderzoek Diana Vinke, TU/e, Faculteit Industrial Design Symposiumbijdrage ‘Beter Engels of beter Nederlands?’

Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten Relatie voertaal en onderwijskwaliteit Relevantie voor ‘Wel of geen Engels in het hoger onderwijs?’ Vragen ter overweging / Industrial Design 4-4-2017

Overzicht (promotie)onderzoek Nederland: Vinke (1995): Engels als voertaal, TUD Klaassen (2001): Engels als voertaal, (TUD) Jansen et al. (2001): Engels als voertaal (RUG) Huibregtse (2000): tweetalig voortgezet onderwijs Europa: Finland (2001): analyse van behoeften Scandinavië (2001): peiling ervaringen Hongarije (2001): docententraining / Industrial Design 4-4-2017

Onderzoeksresultaten (1) 1. Verschil in waarneembare doceervaardigheden? Geen verschil voor: Structureren (en interactie) Beperkte vermindering van: Redundantie Expressiviteit Helderheid Nauwkeurigheid Spreektempo (in 1 onderzoek) Ontlokken verbale reactie van leerlingen / Industrial Design 4-4-2017

Onderzoeksresultaten (2) 2. Hoe ervaren docenten Engelstalig onderwijs? Meerderheid: Weinig of geen verschil Wel negatieve effecten: Voorbereiding: meer tijd College geven: talige beperking, (mentaal) vermoeiender, minder improvisatie, minder tevreden over eigen onderwijs, groter belang doceervaardigheden (opheffen talige beperkingen) / Industrial Design 4-4-2017

Onderzoeksresultaten (3) 3. Hoe ervaren studenten Engelstalig onderwijs? ‘Goed’ spreektempo docent is lager in Engels Geen (consistent) verschil in hoe studenten doceergedrag ervaren Effectief doceergedrag ervaren als ondersteunend voor begrip Ontbreken van ‘helderheid’ bij docent: vermindert concentratie van studenten en verkort hun spanningsboog Niet tevreden over beheersing Engels van docent (zelfs niet bij hoge TOEFL-score) Meer problemen ervaren door ‘undergraduates’ dan ‘graduates’: schrijven, presenteren, discussiëren, begrijpen / Industrial Design 4-4-2017

Onderzoeksresultaten (4) 4. Verschil in wat studenten begrijpen van colleges? Toetstaal: Geen effect Instructietaal: Aanvangseffect: begrip minder in Engels (integratie/toepassen) Geen langetermijn effect: gewenning na 1 jaar Effectief doceergedrag: geen effect op leersultaat Positief effect op leerproces: meer focus op betekenis, meer kritische verwerkingsstrategieën (tentatief) / Industrial Design 4-4-2017

Relatie voertaal en onderwijskwaliteit Wat is ‘onderwijskwaliteit’? Hangt af van opvatting: ‘Kennisoverdracht’ (docentkant) ‘Kennisconstructie’ (studentkant) Relatie Engels en ‘onderwijskwaliteit’? Gematigd negatief effect op kwaliteit van input docent Geen (langetermijn) effect op kwaliteit van leren student (output) Mogelijk positief effect op leerproces student / Industrial Design 4-4-2017

Relevantie voor ‘Wel of niet Engels als voertaal’? (1) Onderzoeksresultaten geen aanleiding tot verbannen Engels als voertaal hoger onderwijs Engels alleen als: Winst groter is dan potentieel verlies Er gegronde redenen voor zijn Er maatregelen worden getroffen voor optimaliseren van de ‘onderwijskwaliteit’ / Industrial Design 4-4-2017

Relevantie voor ‘Wel of niet Engels als voertaal’? (2) Voorbeelden van maatregelen ter optimalisatie: Training effectief gedrag in Engelstalige situatie Meest geschikt voor docenten in fase 2 van zo’n innovatieproces (focus op taak en inhoud) Voldoende gelegenheid voor gebruik Engels Ervaring opbouwen met Engelstalig onderwijs Kleinschaliger onderwijs: versnelt gewenning + bevordert interactie Flankerend onderwijs: training Engels / Industrial Design 4-4-2017

Relevantie voor ‘Wel of niet Engels als voertaal’? (3) Relevante(re) vragen: Factoren die ontwikkeling en status van Nederlands versterken/verzwakken? Effect van voertaal Engels op beheersing moedertaal? Invloed van Engels als onderwijs- en wetenschapstaal op ontwikkeling van de Nederlandse taal? Invloed van Nederlands als onderwijs- en wetenschapstaal op ontwikkeling van de Nederlandse taal (bij gemiddelde gebruiker)? Potentieel verlies voor de Nederlands taal bij Engels als voertaal onderwijs? Hangt af van betekenis van de taal Hoe kunnen we beleid van bestuurders beïnvloeden? / Industrial Design 4-4-2017