Probleem gestuurd onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
H1 Basis Rekenvaardigheden
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Didactische werkvormen
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Van idee tot digitaal materiaal
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Wat is omtrek? Omtrek is:
Welkom bij Projectmanagement
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Welkom op de Grote Griffiedag!
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Opzet basisschoolopdracht!!. Werkstuk: Een elastisch ontwerp.
Experts werkvorm + begrippentest
OPL presentatie Word-probleem.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Actieonderzoek instructietafel.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenwerken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Plan van Aanpak Werken in stappen.
What is the meaning of? Student centered learning
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ethiek in de branche social work
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren

Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Probleem gestuurd onderwijs PGO Probleem gestuurd onderwijs

Startprobleem Je hebt een vierkant van 10 cm bij 10 cm Dit vierkant is verdeeld in 100 kleinere vierkantjes van 1 cm bij 1 cm Hoeveel vierkantjes heb je nu als je geen lijnen mag bijtekenen?

Startprobleem Oplossing: 385 vierkantjes Nabespreking

Vanmiddag 13:30 – 14:00 presentatie PGO 14:00 – 15:30 lessenserie opzetten Pauze rond 14:30 uur 15:30 – 16:00 plannen presenteren 16:00 afsluiting

Wat is PGO? Onderwijs waarbij kennis en vaardigheden worden opgebouwd door het oplossen van problemen. Leerling is actief bezig zijn kennis en vaardigheden zelf te construeren. Soms gestuurd door docent, soms door leerling, altijd door probleem.

Waarom PGO? Plaats geven aan leerstof - hoeft niet bij “leefwereld” te passen, - inleving is wel nodig Integratie in groter geheel Transfer Actiever en effectiever leren Uitdagen tot actief leren!

Kleinschalige variant Instapprobleem, ½ les of 1 les Meteen oplossen Daarna gewone leerstof, regelmatig naar probleem terugkoppelen Doel: - verkennen leerstof - focussen - motiveren Is eigenlijk geen PGO

PG lessenserie - docent Probleem wordt “casus” - meerdere aspecten; - theorie nodig voor oplossing; - levert leertaken op; - probleem moet aan het eind echt kunnen worden opgelost.

PG lessenserie - docent Probleem bestaat uit: - situatiebeschrijving en beeld; - probleemstelling (?); - studieaanwijzingen, eigen inbreng regelen; - werkwijze (groepswerk?). Risico van gefragmenteerde kennisopbouw ondervangen. Gewenste resultaat en afsluiting lessenserie vastleggen.

PG lessenserie - leerling Analysefase - onduidelijke termen nazoeken - schematiseren en eerste verkenning - eigen formulering probleem - bijbehorende theorie vaststellen - plan van aanpak maken A

PG lessenserie - leerling Bewerken: plan van aanpak uitvoeren - leerstof bestuderen - kennis en vaardigheden uitwisselen (bij groepswerk: ieder groepslid moet over alle noodzakelijke kennis en vaardigheden beschikken) - probleem oplossen - logboek bijhouden (?) B

PG lessenserie - leerling Controle: - volledigheid oplossing - gewenste nauwkeurigheid - correcte formuleringen/notaties - reflectie op geleerde kennis - samenvatten geleerde kennis - logboek afsluiten (?) C

PG lessenserie - docent Afsluiting probleem - oplossingen bespreken - relatie met kennis en vaardigheden Afsluiting lessenserie - bespreking samenvattingen - voorbereiden toets (?) - bespreken logboeken (?)

Voorbeelden Project “Heideheuvel” (wi/tn, B1) Lessenserie “Omtrek en oppervlakte” (wi, A2) Lessenserie “Rekenen met variabelen” (wi, A2)

En nu zelf… Probleemstelling: Ontwerp een lessenserie die je ook daadwerkelijk gaat uitvoeren voor je eigen vak (of een paar vakken samen) volgens een probleemgestuurde aanpak. Eindresultaat: - opzet leerlingenmateriaal - studiewijzer - beschrijving rol leerling en docent tijdens lessenserie (minstens 3 aspecten noemen) Uitdaging: - ICT inzetten!