15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Commercial off the shelf games in de klas
GAMES in het onderwijs.
Edushock leerfestival
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Wat komt er zoal bij kijken?
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Van idee tot digitaal materiaal
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
De weg naar de competente docent
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
E-learning inzetten als vormingsinstrument
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Onderwijsontwikkeling met ict in de bve
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Opleiden in school 22 juni 2004
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leermeesteravond Autoschadetechniek
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Audiovisueel werken in de kleuterklas Greet Decin en Chris Mazarese
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Workshop ‘visieversneller’
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Visie op ICT Kijken met andere en nieuwe ogen. literatuur Watts & Becker, 2008: Onderzoek: 1995, 2000 en 2005 gebruik naar manier van lesgeven (o.a. ICT)
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
ICT in het vo Frans Peeters
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leiding geven aan school ontwikkeling
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht Een terug- en vooruitblik Mini-Symposium pabo Arnhem 14 oktober 2009 Marijke Kral Lector Leren met ict                                                     

15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht Terugblik: drie perioden 1995 – 2000 ’Technologypush’ 2000 – 2005 ’Het leren van de leraar’ 2005 – heden ’De leerling in beeld’ Waar staan we nu – de uitdagingen Vragen en discussie

≃ 1995 – 2000 Technologypush Inzet: Ict als motor voor onderwijsverbetering Computers de school in (Investeren in Voorsprong / Onderwijs Online)

≃ 1995 – 2000 Implementatiestrategie Pijlers Overwegingen Ict-voorzieningen realiseren  Voorzieningen leiden tot gebruik Professionaliseren beheer  Drempels verlagen Digitaliseren informatie  Afdwingen gebruik Scholing basisvaardigheden  Vaardigheid leidt tot gebruik Héél veel good practices  Voorbeeld doet volgen, olievlek “Pioniersfase in Beeld” 1000 bloemen bloeien

≃ 2000 Return on Investment? Voorzieningen op orde, docenten basisvaardig, gebruik blijft achter  gebrek didactische ict-vaardigheden  gebrek leermiddelen  gebrek aan gedeelde visie  veranderaanpak overwegend ‘blauw’, weinig aandacht voor culturele factoren en collectief leren “Dralen op drempel didactische doorbraak” Kral, M. & Uerz, D. (2004). Onderwijsinnovatie met ict in de bve-sector. Sligte, H., Schoonenboom, J., Dekker., P & Polder, K. (2005) Surfen over glad ijs

≃ 2000 – 2005 De leraar in beeld & Ict-e-competenties “Learn to use  Use to learn” ‘Digitale didactiek’ & Ict-e-competenties Het leren van leraren Veranderaanpak Samenwerking & communities

Samenwerking met lero’s Opleiden in de school Bijdragen aan schoolontwikkeling Onderzoekende houding Leraar-in-opleiding als change-agents

Het ‘nieuwe leren’ & ict Competentiegericht leren; sociaal-constructivisme ; natuurlijk leren Rendementsvraag, ‘evidence based’ Visieontwikkeling of ontwikkeling vanuit visie ….

Conceptgeleide invoering van ict 6 basisscholen leerkrachtgestuurd  leerlinggestuurd expliciteren onderwijsconcept werkhypothesen ict leerarrangementen effectonderzoek Eigenaarschap Onderwijsontwikkeling Motivatie

Het digibord als ‘paard van Troje’ Hype (67% bao) Snelle adoptie Past bij routines – klassikale instructie Maar: nieuwe routines Zelfstandig leren rekenen met het digibord http://onderzoek.kennisnet.nl/onderzoeken/rendement/zelfstandigrekenen/arabesk

≃ 2005  De leerling in beeld! Digital natives komen de scholen in Met hun eigen tools en voorkeuren: netwerken als lifestyle leren door te doen connectiviteit interactiviteit beelden gaming parallel verwerken

De nieuwe digitale kloof: Multimediale geletterdheid Conversationele kennis Weten = verbonden zijn Leren is het bouwen en benutten van netwerken George Siemens, Knowing Knowledge (2006)

Emerging technologies Web 2.0  delen, denken, cocreatie Games, simulaties, virtuele werelden  diep leren, ervaringsleren Locatiespecifieke informatie (mobiel+GPS)  just-in-time en just-in-place Gebruikersprofielen Augmented reality http://www.youtube.com/watch?v=BUOHfVXkUaI

? 2009  Leraar 2.0 en School 2.0? Feitelijk ict-gebruik nog niet veel opgeschoten (Kennisnet, Vier in Balansmonitor 2009) Kloof binnenschools en buitenschools ict onverminderd groot (Onderwijsraad, 2008) Versnellers nodig!! ?

Call for Action Edusummit 2009 Onder meer: Herziening onderwijsdoelen Multimediale geletterdheid als onderwijsdoel Veranderkundig leiderschap Verdere professionalisering leraren Bevorderen open digitale leermiddelen Bevorderen co-creatie door leerlingen Onderzoek ondersteunend aan praktijk Onderzoek naar leren mbv nieuwe interfaces International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, Voogt & Knezek (eds.). Springer, 2009.

Rol lerarenopleidingen Leerling 2.0 wordt niet vanzelf leraar 2.0  uitdagende leeromgeving, experimenteren Cocreatie van onderwijs door studenten  student mede-ontwerper eigen onderwijs De leraar als arrangeur en ontwerper  nieuwe rollen, uitstroomprofielen

Vragen, discussie Welke kansen en mogelijkheden ziet u om de ict-integratie in het onderwijs te versnellen?