CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Advertisements

Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Erkenningsaanvraag CZO
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
22 De opdracht van het onderzoek in 2007 was: verbetermogelijkheden onderzoeken in de keten van acute zorg Doel van het onderzoek was: gezondheidwinst.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
De Huisartsopleiding in Nederland
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Arbeidstevredenheid en prestaties
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Diseasemanagement in de praktijk
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Samenwerking werkveld - HAN
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Van, voor én door het onderwijs.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
De nieuwe voorschrijvers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Woningmarktafspraken 2013 Voortgangspresentatie Portefeuillehoudersoverleg Wonen Vlaardingen 19 juni 2013.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Werkzaamheden projectgroep. Besluitvorming Aanleiding  Transparantie opleidingen  Open markt  Kwaliteitsimpuls.
Leergang Ouderenzorg Eerstelijn. Ria Jaspers & Hanneke Glazenburg
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Een project van de Korengroep
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Methode Strategisch personeelsmanagement
Personeel en organisatie
We gaan beginnen! Update stand van zaken BSN in de zorg en landelijk EPD Ineke Ruiter Programma Invoering EMD/WDH en BSN Bijeenkomst OIZ > 14 april 2008.
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Verpleegkundig redeneren
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Ondertitel Naam spreker, organisatie
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Nefrovisie Klinische vergadering Actualiteit 2017
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Toetsing Vakdidactiek 2.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
wat betekent wet BIG II voor jou?
wat betekent wet BIG II voor jou?
Transcript van de presentatie:

CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen CZO opleidingen leiden op tot specifieke cruciale zorgfuncties met een eigen professionaliteit op het basisniveau van beginnende beroepsbeoefenaar. Vervolg- & initiële opleidingen Een initiële opleiding is de eerste beroepsvorming waarin een toekomstige beroepsuitoefenaar de basis leert. Een vervolgopleiding bouwt voort op een initiële opleiding.

Tijdslijn organisatie 2001 2003 2005 2007- 2009 2010

CZO opleidingen VVO Verpleegkundig Vervolg MOO Medisch Ondersteunend Cardiac Care verpleegkundige Dialyse verpleegkundige Intensive Care verpleegkundige Intensive Care Kinderverpleegkundige Intensive Care Neonatologie verpleegkundige Kinderverpleegkundige Obstetrie verpleegkundige Oncologie verpleegkundige Spoedeisende Hulp verpleegkundige Vervolgopleidingen: Gipsverbandmeester Klinisch Perfusionist Ziekenhuishygiënist Initieel: Anesthesiemedewerker Operatieassistent Radiodiagnostisch laborant Radiotherapeutisch laborant In ontwikkeling Geriatrie verpleegkundige Medium Care verpleegkundige Neurologie verpleegkundige Recovery verpleegkundige Ambulance verpleegkundige

Erkenningssystematiek Inhoud van de opleiding Erkenningssytematiek Erkenningssystematiek Inhoud van de opleiding Deskundigheidsgebieden Eindtermen Specifieke bepalingen Praktijkleerplaats - Format 3 Systeem van erkennen Erkenningsaanvraag Beoordelingskader Reglementen

Ontstaan D&E LRVV D&E NVZ / CZO Regelingen per opleiding Raad BRL Examenreglement en aanvullende regelingen Delphi rondes Regeling CZO ziekenhuisopleidingen deskundigheidsgebieden en eindtermen D&E per opleiding Functiespecifiek en –overstijgend Geharmoniseerde opbouw CanMeds Miller

D&E Eindtermen in principe op ‘doet’ niveau CanMeds Functie specifiek Vakinhoudelijk handelen Communicatie Samenwerking Functie overstijgend Kennis en wetenschap Maatschappelijk handelen Organisatielidmaatschap Professionaliteit Eindtermen in principe op ‘doet’ niveau 100% verantwoording eindtermen voor erkenning Basisniveau van beginnende beroepsbeoefenaar

ONTWIKKELINGEN IN ZORG Actualiseren ONTWIKKELINGEN IN ZORG Landelijk, Politiek, Patiënten, Technologie Hoe organiseren zorginstellingen zich? Wat betekent dit voor de zorgfuncties? Wat betekent dit voor de opleidingen die opleiden voor deze zorgfuncties? Actualiseren Deskundigheidsgebieden & Eindtermen

Herziening systematiek Onderzoekrapport ‘Doorstroming?’ Internetdiscussie 8

De gegeven meningen in de internetdiscussie Onderwerpen A1 Totale aanvraag tot erkenning A2 Het algemene gedeelte van de aanvraag A3 De verantwoording van de eindtermen, toetsing en het opleidingsreglement A4 Kwantitatieve gegevens van de praktijkleerplaats A5 Vragen over de kwaliteit van de praktijkleerplaats De gegeven meningen in de internetdiscussie 1 sept. t/m 23 sept. 2011

Gegeven meningen uit internetdiscussie (1) Erkennen Per zorginstelling het algemene deel van een aanvraag los van de opleidingsspecifieke delen erkennen Samenhang tussen opleidingsinstituut en zorginstelling Er moet een relatie zijn tussen kwaliteit en kwantiteit Eindtermen / curriculum Eindtermen zijn te globaal beschreven daardoor niet genoeg vakspecifiek Curriculum niet uit elkaar halen ten behoeve van de formats Curriculum en leerplaats apart van elkaar beoordelen, de verbinding tussen beide moet wel worden aangetoond

Gegeven meningen uit internetdiscussie (2) Normering / beoordelen Ontbreken van (beoordelings-) criteria en minimum eisen praktijkleerplaats Eenduidige en betrouwbare gegevens in format 3 Visitatie van de praktijkleerplaats Overig In het huidige systeem onvoldoende ruimte om vernieuwingen / ontwikkelingen te beschrijven Externe stages misschien regionaal op te lossen

Model Samenhang theorie, praktijk en leerplaats Op basis van meningen vanuit de internetdiscussie Hoe wordt de samenhang binnen het systeem geborgd?

Stand van zaken (1) A. Inhoud van de erkenningssystematiek   Scheiden van opleiding van opleidingsinstituut en praktijkleerplaats. Invoeren van een ontwikkel- of verbeteringsgericht element. Onderscheid tussen initiële en vervolgopleidingen. Kritische beschouwing van de duur van de opleidingen in uren. B. Proces van de erkenningssystematiek Opleiding van opleidingsinstituut en praktijkleerplaats scheiden voor beoordeling. Evalueren en verder ontwikkelen van normen en criteria voor kwalitatieve gegevens . Ontwikkelen van normen, criteria en indicatoren voor kwantitatieve gegevens. Introductie van steekproefsgewijze praktijkbezoeken. Clustervorming van opleidingen. Aanvragen van nieuwe opleidingen.

Stand van zaken (2) C. Aan de systematiek gerelateerde aspecten   Overstappen naar een doorlopende erkenning. Aanleveren van aanvragen. Continue monitoren en regelmatige evaluatie van de actualiteit van de erkenningssystematiek en het verwerkingsproces van de aanvragen. Verkorten van de doorlooptijd door spreiding van het aantal aanvragen. Toelatingsbeleid voor nieuwe opleidingen. Communicatie en PR. Ontwikkelingen in de zorg. Onderzoek naar inzet sociale media.